Het Schipperscafe deel 6

He peter ken je dat mcmaster menu waarin allemaal schroeven enzo staan?

Daar kun je wel een bevel(zon 90 graden) tandwiel vinden.

Hoe makkelijk werken dat is weet ik ook niet haha.

Ben zelf een vertraging aan het maken om een draaiplateau te maken.

Vandaar dat mn bouwverslag zo stil is haha
 
En waar ga je dat draaiplateau voor gebruiken Bert? Gr. Klaas.
 
Als het me lukt wil ik mijn metal earth modelletjes leuk neer zetten.

Maar het gaat mij vooral om het proberen.

Ik ben van plan om een keer een knappe wandkast of plank te maken waar ik dan een partij van die dingen op kan zetten want mijn metal earth verzameling is langzaam aan het groeien hehe.

Oh ik zal even een plaatje erbij doen van een modelletje.

Deze zijn van de film iron man.

Maar heb ook een apache helikopter en nog een paar autos enzo.
IMG-20210316-WA0002.jpeg
IMG-20201111-WA0004.jpeg
 
Al bijna een week geen klanten in het café! Hoeft direct geen nachtwerk te worden, maar enige gezelligheid kan geen kwaad. Voor een aperitiefje te laat. Zit nog uit te buiken van een lekkere portie mosselen, gekookt in Palm bier. Maar eens kijken of er voor vanavond een lekker drankje is. We hoeven het niet altijd over het werk te hebben toch? Gr. Klaas.
 
Zeker niet hoor. Al genoeg problemen op bet werk gehad deze week. Dus laten we het daar maar niet over hebben. Straks eerst een bakkie koffie doen en nu ook aan het uitbuiken van de snij- en witte bonen prak. Gelijk even naar de repairshop aan het kijken en met de vogel spelen. Morgen maar weer eens wat tijd maken om naar de werf te gaan en mijn verlichting af te maken.
20210629_221743.jpeg
 
even hier vermelden dat ik "Containerschip Caan" via prive berichten aan het helpen ben alles op een rijtje te krijgen , gaat dus zeer waarschijnlijk goed komen.
scheepje lijkt me best de moeite om wat te volgen.

verder maar binnen blijven vandaag als we de weerman moeten geloven en scheepjes in het droogdok laten.
Ga er dus maar modelbouwnamiddag van maken met een lekkere blonde Leffe er bij :bier::beer:
 
Het best lig je op dit moment achter "kaap kont". Ben blij dat ik niet meer hoef te varen. In 1970 kwamen we met het lege schip over het IJsselmeer. In Groningen en Friesland ging het nog net, maar tussen lemmer en Amsterdam ging het van dik hout. Slingerden de gangboorden in het water. In de wind opgedraaid en een partijtje ballast gezet. Op het achterdek een plasje gepleegd, maar de knieën knikten bijna van de zwiepende beweging. Afijn met wat ballast erin was het goed te doen en zouden we het in Amsterdam bij de Oranjesluizen wel klaren. Komen we daar voor de sluis en was het opeens doodstil. Zaten we net in het oog van de depressie. Gelukkig hebben we de verhalen nog! Hoop dat met deze storm de schade wat beperkt blijft. Niks dat je wat ouder wordt, maar men is dan toch minder weerbaar. Gr. Klaas.
 
Ja en als je dan het filmpje ziet van die veerboot in Hamburg. Zal ook wel spannend geweest zijn voor die mensen.
Als die ruiten het begeven en het water naar binnenstroomt.
 
In mijn optiek een kwestie van bijtijds gas terug nemen. Ook zijn op die plek in de accomodatie voorover hangende ramen niet zo slim. Het water kan niet weg en drukt de ruiten naar binnen. Maar al doende leert men het (misschien). Toen ik in 1970 met een zware storm op het IJsselelmeer zat (schip was inmiddels verlengd) zag ik het dek zodanig golven dat we een aantal uren op een beschutte plek ten anker zijn gegaan. De baas niet blij, maar wij zaten met 2 kleine kinderen aan boord. En dan wil je de boel wel heel houden. Deze foto is niet bij echt slecht weer genomen. Gr. Klaas.

1970-10 IJsselmeer 7-1.jpg
 
Zoiets had ik dus geen zin in Maarten. En al helemaal niet om dan met kleine kinderen in de roeiboot te moeten. Begin 1970 zijn we op het IJsselmeer eens vastgelopen in het ijs. In konvooi door het ijs en wij waren met onze 250 ezeltjes het achterste schip. Wind dwarsop en dan waait de door de sleepboten gebroken geul weer dicht. En als het schip dan klem komt en je hoort harde knallen en je ziet het kruiende ijs in de gangboorden opstapelen dan word je als schipper niet vrolijk. Heb toen de stuurman toch maar de stop in de bodem van de roeiboot laten draaien. Geen marifoon om de sleepboten te roepen. Met veel moeite over de mobilofoon het kantoor kunnen bereiken en die zagen kans om via een oproep op de marifoon de sleepboten te waarschuwen. Een boot kwam terug, draaide een rondje om ons heen en daar gingen we weer. Op kantoor gezegd dat dit de laatste keer was dat we zonder marifoon door het ijs gingen. Dat werd gehonoreerd, want een paar weken later hadden we een marifoon en mocht ik hem legaal bedienen. Gr. Klaas.

file.php
 
Wij zijn met de verlengde Dordrecht 20 een keer met storm van Terneuzen naar Vlissingen gevaren. Toen we een tijdje vertrokken waren hoorde ik de schipper mompelen, ik zou willen dat ik in mijn broek had gescheten in plaats van te vertrekken. Je zag de golven door het dek lopen en na aankomst bleken er diverse leindingsteunen losgebroken van het dek.
Groet, Jan.
 
Kan me er van alles bij voorstellen Jan. Bij ons had het schip dwarsspanten en in het verlengde deel zaten langsspanten. Het dek in het oude deel ging raar doen, maar gelukkig nooit lekkage gehad. Had voorgesteld om op de oude gangboorden 50 cm hoge kokers (Kalffdekken) te zetten. Gelukkig is dat gedaan en dat gaf wel een hoop steun. Gelukkig hebben we de herinneringen nog. En een paar plaatjes. Hieronder nog een plaatje uit 1957. De Alioth op het IJsselmeer in het Wagenpad. Gr. Klaas.

1957 Wagenpad.jpg
 
Slingerden de gangboorden in het water. In de wind opgedraaid en een partijtje ballast gezet. Op het achterdek een plasje gepleegd, maar de knieën knikten bijna van de zwiepende beweging. Afijn met wat ballast erin was het goed te doen en zouden we het in Amsterdam bij de Oranjesluizen wel klaren.
Ik ben in de afgelopen paar dagen minstens 5 of 6 keer volledig losgekomen van mijn matras... Geslapen heb ik niet veel de afgelopen week.

Paar dagen terug, 4 uur 's nachts, windkracht 9 a 10 dwarsop, het had weinig zin om te kooi te gaan.


Voor alle duidelijkheid: jas en gordijn zijn de enige twee dingen die NIET bewegen...
 
Laatst bewerkt:
Nee het is bar en boos Bert. Vrijdagmiddag ging bij de buren op het balkon(3 hoog) de tafel van het tuinstel aan de haal en sloeg de glasplaat aan gruzelementen. Gelukkig gehard glas, dus allemaal kruimels. Er lag een paar kilo glas bij ons op het balkon. Gaf een rotklap! Ben met mijn bijna 77 jaar blij dat ik niet meer met een schip onderweg ben. Maar toen gaf je er niet zoveel om. De schuit was nog niet verlengd en je kon het, ook met het lege schip, lang klaar varen. Maar ook wel eens gehad met een hoop wind voor de spoorbrug in Grouw, ondanks de telefonische toezegging, geen opening gekregen en moest het anker eronder om al krabbend naar de palen te varen. De ketting viel achter een vloei van het anker en we verzeilden met de kop in lagerwal. Achteruit naar de palen, draad op een middenbolder, schip voor de brug gezwiept, dubbel groen op de brug, draad los en daar gingen we weer. In de sluis te Lemmer het anker weer geklaard. Zou wel eens dezelfde reis geweest kunnen zijn. Gelukkig hebben we de herinneringen nog. Waar dobber je op het ogenblik? Goede vaart verder! Gr. Klaas.
 
Waar dobber je op het ogenblik?
Net vanmiddag ten anker gekomen bij de Thames monding, komende vanaf Stenungsund.
We hebben eerst een halve dag geprobeerd rechtsstreeks via de noordzee te gaan, maar dat gingen we niet halen met de resterende brandstof (zou met goed weer probleemloos gelukt zijn). Dat was met "Dudley". Na een uur of twaalf met 2,5 knopen tegen de wind opboxen zijn we omgedraaid, en via de Sont naar Kiel gegaan, door het kanaal, aan het eind van het kieler kanaal nog even een klein plukje Diesel gebunkerd (25 kuub), en daarna was het nog moeilijk genoeg om tegen Eunice in te komen.
Bij de hoek boven Texel hebben we een uur of 8 minder dan 2 knopen over de grond gedaan, zo nu en dan volledig nul over de grond.

Het waait nog stevig, maar we liggen nu wel redelijk, al is de verwachting dat morgen mischien die spijker er uit moet om op de machine gaande te houden tot we naar binnen mogen.

Vannacht geslapen alsof ik dood was, en vanmiddag ook min of meer de hele middag van de wereld.
 
Ha, ik ken dat weer, gelukkig in mijn geval altijd maar een paar uurtjes...
Meestal hebben wij met hooguit 24 uur ook het ergste alweer gehad. Nu hadden we gewoon een kloteweek waarbij iedere keer als we naar buiten gingen de wind opstak en tegen de tijd dat we weer binnen waren het ook weer kalmer werd.
Gelukkig is het vaker goed weer dan slecht weer, maar dit was dus even zo'n weekje dat de wereld leek te vergaan.

Gek genoeg: ondanks structureel slaapgebrek in de afgelopen week, functioneer ik min of meer normaal, word zelfs vlak voor de wekker uit mezelf "wakker", maar de afgelopen paar dagen, ALS ik sliep, dan ook werkelijk alsof ik dood was, en wakker worden voelt echt alsof ik mezelf helemaal uit mijn lijkwade moet losvechten...
 
Back
Top