Bouwverslag Damen Stan 4708

Het is een ondiep meertje... als ze op de bodem zijn steken hun voeten nog uit het water. :)
Ik heb nog overwogen met een hengel en een soort dreghaak het proberen op te vissen maar opnieuw bouwen geeft mogelijk meer resultaat. En de mast kan nog iets beter dus dat is weer een plus.

Een biertje op het terras vind ik overigens een zeer goed idee!
:bier:
 
Frank,
Mooi resultaat (de bouw dan), jammer van het overboord vallen van de opbouw.

Ik weet niet of het meertje nog voor andere recreatie doeleinden gebruikt wordt, als dat zo is is het wel de overweging waard om de opbouw te bergen voordat iemand zijn/haar voeten er aan open haald.

Succes met de herbouw.

Groet,
Mathieu
 
Je hebt helemaal gelijk Mathieu, het is goed om hier rekening mee te houden. Gelukkig is het zo'n type meertje/plas waar nooit wordt gezwommen, hooguit af en toe gevist, met in de zomer ook nog veel groei van algen. In Almere hebben we genoeg zwemwater en dit kleine meertje nodigt hier absoluut niet voor uit. Prima voor eenden en een duik door honden maar die raken de bodem zeker niet. Het risico is dus nihil en het terugvinden van de kajuit in die drassige bodem bijna niet te doen.
 
De nieuwe constructie van de stuurcabine is begonnen. Als experiment heb ik gewerkt met 0.6 mm triplex maar mijn voorkeur gaat toch uit naar 1 mm (dakplaat is overigens 2 mm).
Bij deze wat afbeeldingen van het herstel tot nu toe.
.
 
Gereed!
Het is zover, de stuurhut is in ere hersteld en nu goed geborgd op het middendek. De proefvaart moet nog even op ziich laten wachten maar dat komt wel goed.
Een model kent altijd veel details en ik probeer genoeg detail aan te brengen om een leuk model te hebben. Zowel de Smit Rotterdam als de Fast Response Cutter kunnen makkelijk nog worden verfijnd met extra details maar ik vind het mooi zo en ga me op een nieuw project storten. Mijn zoon is gelukkig ook tevreden met zijn boot hoewel hij een kritisch oog heeft voor details. Daar mag hij zich dan later mee bezig houden :).

Voor mij is het project en dit beperkte verslag ten einde. Ik vond het leuk om te doen en ook leuk om de reacties en tips te lezen, niet alleen hier maar ook op andere topics. Zeer veel waardering voor alle bouwers :thumbsup:.

Om af te sluiten nog wat foto's van het eindresultaat, naast zijn broertje, de Smit Rotterdam.
 
Bedankt. De hut zit nu in elk geval vast en het materiaal is lichter, zowel de hut als de mast. Daarnaast doe ik iets meer ballast in de romp. Ik heb bij de Smit Rotterdam gezien dat dit veel uitmaakt.
Tenslotte knijp ik de motoren wat in snelheid want hij ging wel erg snel.
Hopelijk vaart hij met deze maatregelen beter. De hernieuwde proefvaart is in een klein watertje, niet te diep en ik kan daar direct met een surfplank peddelen. Komt helemaal goed hoop ik!
 
Na het toevoegen van wat ballast onder in de romp durfden we het aan een nieuwe proefvaart te maken, mijn zoon weer aan het roer. Dit keer lag het schip een stuk stabieler en was het vaargedrag prima.
Mogelijk moet het gewicht nog iets beter worden verdeeld zodat de voorkant wat lichter wordt.
Na het varen kwam ik erachter dat maar 1 motor draaide... rood lampje op de snelheidsregelaar en geen enkele reactie. Stuk dacht ik, totdat er bij mij een lichtje ging branden.... bij het aanpassen van mijn zender om de snelheid wat terug te schroeven heb ik een reset uitgevoerd. Hierbij heb ik niet stil gestaan dat daarmee mijn mix channel wat beide motoren koppelt aan de gashendel ook terug was gezet naar standaard instellingen. Nu werkt alles weer. Weer wat geleerd ;). In elk geval ging het op 1 motor ook goed.

Twee afbeeldingen van lage resolutie van de vaart:
 
Mooi vaarbeeld.
Gelukkig is het vaargedrag een stuk beter dan eerst. Het aanbrengen en verlagen van de ballast maakt een wereld van verschil. Ook heb ik de maximale snelheid vooralsnog teruggeschroefd naar 80%.
De boot oogt wat wit dus tot vreugde van mijn zoon heb ik nu de rode en blauwe balken/bies aangebracht op de romp (hij is net zo'n pietje precies als zijn vader).
Zodra het wat mooier weer is ga ik weer een keer varen en dan hoop ik een beter filmpje/foto's te kunnen maken. Ook ben ik mijn "bouwplannen" van deze boot aan het uitwerken en die wil ik later posten.
 
De laatste tijd ben ik bezig geweest om mijn initiele bouwplannen watr verder uit te werken en op A4 schaal 1:50 printbaar te maken.
Helaas ben ik niet goed met een CAD programma dus het is ontworpen in Powerpoint. Desalniettemin best tevreden. Volgens mij kan ik geen PDF uploaden dus dan maar via afbeeldingen om een impressie te krijgen. Uiteraard zijn er meer pagina's en die ga ik een keer ergens uploaden.

frc-design-0.9-A4-04.jpg frc-design-0.9-A4-05.jpg frc-design-0.9-A4-10.jpg frc-design-0.9-A4-14.jpg frc-design-0.9-A4-15.jpg frc-design-0.9-A4-17.jpg frc-design-0.9-A4-21.jpg frc-design-0.9-A4-22.jpg frc-design-0.9-A4-24.jpg
 
Eindelijk heb ik een eenvoudig programma gevonden wat alles doet wat ik wil. Met Inkscape maak ik eenvoudig en intuitief een 2D tekening op A0 formaat. Op dit moment levert dat 2 A0 ontwerptekeningen die ik graag zou willen aanbieden aan mede modelbouwers. Helaas lijkt het niet mogelijk SVG bestanden te uploaden dus vooralsnog even 2 screenshots. Mocht er interesse zijn in de SVG bestanden dan deel ik die graag.
Uiteraard moet dit ontwerp getest worden dus ergens volgende maand begin ik met de bouw van versie 2 van de Fast Response Cutter met enkele details welke beter zijn afgestemd op het werkelijke schip.
Zoals te zien zijn het nogal veel spanten. Dit komt omdat ik zicht heb gekregen op een lijnenplan van het origineel en deze heeft dit aantal. Voor de bouw zal ik er slechts 12 of 13 gebruiken en het definitieve ontwerp zal daarna aangepast worden met de werkelijk gebruikte spanten.
Mijn eerste model zat al zeer dicht in de buurt met uitzondering van de boeg welke in werkelijkheid vooraan een lichte kromming heeft. Daarnaast zijn de "zijpanelen" bij het origineel iets naar binnen gericht. Beide zaken waren mij al opgevallen maar werden door het lijnenplan bevestigd.
Bij deze de nagenoeg definitieve versies van deel A en B.
 

Bijlagen

  • snapshot plan-b-A0.png
    snapshot plan-b-A0.png
    108,6 KB · Weergaven: 206
Laatst bewerkt:
Hi Frank,

Ziet er netjes uit maar ik vraag me af of de verhoudingen van de opbouw wel kloppen.
De accommodatie lijkt me in verhouding wat hoog ten opzichte van de brug.
groet,
Mathieu
 
Hoi Mathieu,
Bedankt en scherp. Je hebt waarschijnlijk gelijk. Als ik naar de gemiddelde lengte van een persoon kijk, de foto's in ogenschouw neem en schat dan is de hoogte rond de 2m a 2m10. Op de tekening is het 2.25m en in het midden 2.5m (het dek loopt in een soort V, van hoog achter naar laag midden en weer omhoog naar voren). De accomodatie komt aan het begin en eind op dezelfde hoogte als de brug maar in het midden hoger uit. Ik heb even een foto bijgevoegd waar dit zichtbaar is. Groene lijnen zijn even lang. Uiteraard is een foto altijd wat vertekend maar het is al wat ik heb.
Uitgaande van jouw ervaring en mijn gevoel dat ik inderdaad iets te hoog zit pas ik het ontwerp waarschijnlijk iets aan. Kon ik maar even op zo'n schip rondlopen met een meetlint :).
deck.png
 
De verhoudingen zijn een klein beetje aangepast naar aanleiding van de tip van Mathieu. Het blijft een zijaanzicht en daardoor kan het anders lijken dan de foto. Als het goed is komt het nu echter aardig overeen.
 
Top dat je deze tekeningen open stelt voor iedereen die interesse heeft! Ben zelf de Stan patrol 4207 aan het bouwen.
Welke schaal heb je die van jou gebouwd?
 
Back
Top