Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Bertus ook bedankt voor het compliment. Die Cilinder (actuator) op je kraan ziet er erg realistisch uit misschien voor mijn kraan ook wel de oplossing.:hammer:

Groet Leo.[/QUOTE]

Hoi Leo, deze (cilinder) liniare actuator kunnen , als u een grootre diameter neemt wel erg veel heffen. Ik heb nu 26mm rond op ze dikste.

Mvg Bertus
 
Mooi stukje techniek wat u inbouwt.
Maar waarom.geen hydraulische systeem er in voor de stempelpoten?
Ik denk Complex..moeilijk netjes in te regelen. ..maar ook heel duur.
Ik ben hydraulische kranen op mijn multicat werkboot aan het bouwen.. niet het makkelijkste project waar ik ooit aan begonnen ben .
In 1 kraan zit nu al ruim 800 euro aan alleen onderdelen.. ok er zitten wel 6 cilinders op. Maar toch
 
Mijn keus om niet met hydrauliek de stempel bewegingen te realiseren is vooral omdat ik niet de ruimte heb in het frame om de pomp met tank en de nodige ventielen te huisvesten. Het zijn 3 acties per stempelarm en dat maal 4 dan zit je al op 12 cilinders en daar dan nog de nodige ventielen erbij met servo's dat kan ik niet kwijt in het frame.
Wat mijn ervaring ook is, dat er altijd wel ergens lekkage is, in meer of mindere mate zoals zweten of druppeltjes, en dat wil je niet op de vloer hebben. Ik heb wel gezien op een beurs dat ze dan op een zeiltje staan te draaien bij een demo, en dat zou ik niet willen.. Ook uit het punt van veiligheid is elektrisch mechanisch veel veiliger, als een spindel stil staat kan er niets meer gebeuren met de stabiliteit van de kraan met de afstempeling. Met hydrauliek heb je kans op slangbreuk en dan kan de stabiliteit van de kraan wel eens ver te zoeken zijn.
Zelf vind ik hydrauliek een prachtig medium en ik ben bekend met de techniek en de mogelijkheden, maar bij de kraan is het niet mijn keus.
 
Van de week weer wat tijd gehad om met de bouw van de kraan verder te gaan.

In- en uitschuiven stempelarmen

De aandrijving voor het in- en uitschuiven van de stempelarmen had ik al gereed dat kan je zien op pagina 3, maar deze aandrijving kwam niet door de stresstest. Na drie keer in- en uitschuiven had de servo het begeven, maar de beweging van de arm was ook niet soepel, de servo had er te zwaar werk van, dus opnieuw naar de tekentafel.

Tek stempelarm .jpg

Dit is het nieuwe ontwerp met een zwaardere aandrijving, alleen heb ik nu geen ruimte om een steunlager te plaatsen om de krachten op te vangen.
en ook geen ruimte om er een koppeling tussen te zetten. De motoras gaat nu rechtstreeks in de spindel.
Ook heb ik de spindel lager geplaatst zodat ik bij de stempelcilinder meer ruimte krijg om een zwaardere aandrijving te maken, maar dat komt later.

20210723_145646.jpg

De oude aandrijving is operatief verwijderd zonder narcose. Wel zonde, het was wel een mooi stukje freeswerk.

20210721_142746.jpg

De 4 nieuwe motorsteunen haal ik uit strip aluminium van 80 x 20 x 200. De motorsteun wordt 18mm dik dus hier wordt aan een zijde deze op maat gemaakt.
De tapgaten voor de motorplaat zijn al geboord.

20210721_151913.jpg

Het gat in de motorsteun waar de vertragingskast en de motor doorheen komt. Omdat er 19 mm diep gefreesd moet worden gebruik ik hiervoor een 8mm frees.

20210721_172655.jpg

Freeswerk buitenzijde motorframe en een hoop spaantjes..

20210721_180740.jpg

De achterzijde wordt op maat gemaakt, je ziet dat de motorsteun nog met tabs vastzit, dit is om te voorkomen dat er onderdelen los komen, en de frees beschadigd.

20210722_102322.jpg

4 nieuwe motorsteunen.

20210722_113545.jpg

In de zijkant worden nu nog de gaten gefreesd voor de ophanging van het motorframe in de stempelarm.

20210722_160142.jpg

Aan de bovenzijde nog extra tapgaten voor de eindschakelaars waar ik de beweging van de stempelarm mee wil beveiligen.
Hoe ik dat ga doen is moet ik nog verzinnen.

20210722_162502.jpg

Hier alle onderdelen gereed. De motorsteun komt in het rubber te hangen om slingering op te kunnen vangen en ook om contact geluid te verlagen.
Links zie je de de twee messing deksels met scharnierpen en O ring waar het geheel om kan draaien en bewegen

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
De gaten in de bovenzijde in het motorframe van de in- en uitschuif aandrijving deze zijn aangebracht omdat ik de schuifbeweging van de stempelarm wil laten afschakelen met eindcontacten.
Nu heb ik mini-microschakelaars op internet gevonden die in deze ruimte past van de stempelarm, maar hoe ga je ze bedienen!
Schets sch.1.jpg

Na diverse opties is dit het resultaat geworden, met twee microschakelaars een druk- en trekschakelaar ontworpen waarbij de schakelaars goed bereikbaar is bij de aandrijving.

Freesplan steun sch..jpg

Het ontwerp uitgewerkt naar een uitslag en het freesplan gemaakt om het uit 1mm messingplaat te frezen.

20210727_145711.jpg

En dit is het resultaat geworden.

20210728_122816.jpg

Nog een handjevol kleine onderdelen voor de kabelgeleiding en de trekschakelaar draad.

20210728_114642.jpg

Ik verbaas me telkens weer over de nauwkeurigheid van de CNC machine, en zeker om deze kleine onderdelen er mee te maken.

20210729_123707.jpg

Bij de rode pijl zie je de kabelgeleiding van de draden voor de aandrijving van de stempel motor, dit is een as 3mm die in- en uitschuift in een buisje met een gat van 3mm
deze zit weer vast aan het schuivende deel van de arm. (Bij verlengbare opleggers zie je dit vaak om de kabels en leidingen te begeleiden met het uit- en inschuiven.)
Bij de blauwe pijlen zie je de nokken die op de 3mm as van de schakelaar komen waar de trekdraad in vast komt om het einde van het uitschuiven van de arm te schakelen.

20210730_213456.jpg

Hier zie je links de geleiding voor de draden en rechts de schakelstang voor de trekschakelaar, de draad loopt vrij in het hoekstuk
en de schakelstang heeft aan het eind een stoppertje er op zitten.
Het uitstekende stuk van bodemplaat linksonder is om de stroomdraden op vast te zetten met een t-rap, dus gelijk een trekontlasting voor de stroomdraden.

Wordt vervolgd.
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Dank je Roald voor het compliment. Dit is inderdaad een mooie oplossing, je kan met de M2 boutjes van de microschakelaar als je die eenmaal geplaatst heb geen kant meer uit als je die fout boort.
Achteraf had ik nog sleuf gaatjes moet maken van de boutgaatjes waarmee de plaat aan het motorframe komt dan had ik de hele plaat kunnen schuiven voor de afstelling van de eindcontacten. Nu gebruik een boortje
om de gaten wat ruimer te maken om te kunnen schuiven voor de afstelling.

Ik heb laatst je verslag van je Multicat doorgelezen, dat is ook een mooi project met die zware kraan op het dek.
De Multicat heb ik al eens mogen bekijken bij Damen Shipyard in Hardinxveld Giessendam

Groet Leo
 
Superstrak zo als alles er uitziet.
Je kan het uitdenken maar dan moet je alles Nog uittekenen voor je het gaat 'snijden'.
Ben je daar dan veel uur aan kwijt (uitdenken en tekenen)?
 
Dank je voor het compliment Maarten.
Als je eenmaal weet hoe je het moet maken is het niet veel werk, de CNC machine maakt die plaatjes in een klein uurtje. Het tekenen valt ook wel mee samen met het omzetten naar een G-code is een paar uur werk.
Maar het bedenken en ontwerpen is een doorlopende bezigheid en daar ben je niet continu mee bezig, vaak als ik wakker word komen bij mij altijd de beste ideeën naar boven. Veel inzicht krijg je tijdens het werk aan het project.
Ik kijk (bijna) geen televisie dus dan heb je veel tijd om dit soort oplossingen te zoeken.
Ik ben nu bijvoorbeeld de hele avond een nieuwe aandrijving voor de stempelpoten aan het ontwerpen met een zwaardere motor en ik wil er ook nog een eindschakelaar in hebben voor de omhoog gaande actie van de cilinder, maar daar gaan nog wel een paar avonden in zitten.
Dat is nou het mooie van het project het verzinnen en zoeken naar oplossingen.
groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Maar het bedenken en ontwerpen is een doorlopende bezigheid
Wat je zegt herken ik, ben al flink lang bezig om de heftruck die je hiernaast ziet op papier te krijgen en dan vervolgens in model te gaan bouwen.
Gelukkig zijn de leden hier behulpzaam!!
De bak waar alles in moet is ongeveer 6 x 7 cm. dus het is klein
 
Hallo Pieter,
Dank je voor de tip, leuk om te zien hoe andere modelbouwers hun ideeën vertalen naar een model en de concessies die ze daarvoor doen. Zelf vind ik de AC 700 niet een echt mooie afgewerkte kraan daarom is mijn keus de Liebherr LTM 11200-9.1 geworden.

Ik heb al eens eerder op andere modelbouwforums gezocht, of ze daar een telekranen aan het bouwen zijn, maar nooit iets gevonden waar ik mijn voordeel mee kon doen.
Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Hallo Pieter,
Dank je voor de tip, leuk om te zien hoe andere modelbouwers hun ideeën vertalen naar een model en de concessies die ze daarvoor doen. Zelf vind ik de AC 700 niet een echt mooie afgewerkte kraan daarom is mijn keus op de Liebherr LTM 11200-9.1 geworden.

Ik heb al eens eerder op andere modelbouwforums gezocht of ze daar een telekranen aan het bouwen zijn maar nooit iets gevonden waar ik mijn voordeel mee kon doen.
Groet Leo

Hallo Leo,

Tja, smaken verschillen.
Het ging mij ook niet om het merk en type kraan, maar meer dat deze modelbouwer ongeveer een zelfde telescoopkraan aan het bouwen is.

Ik ben zelf besmet met het Volvo en het Caterpillar virus.

Sommige modelbouwers vinden beide merken helemaal niks.
Dit mag en dat is ook maar goed ook, anders ............. krijgen we allemaal de zelfde merken (eenheidsworst)
Hoe meer variatie, hoe beter......... toch ?
 
Weer verder met het In- en uitschuiven van de stempelarmen.


20210806_145832.jpg

De aandrijfunit voor het in- en uitschuiven van de stempelarmen met de bovenop de eindschakelaars, de schroefspindel heeft een diameter
van 8 mm.

20210803_151611.jpg

De uit- en inschuif aandrijving met de bedrading voor de stempelpoten.


20210803_151548.jpg

Het bedieningspaneel voor bediening van de stempelarmen, of dit later radiografisch wordt uitgevoerd daar ben ik nog niet uit
afhankelijk van de mogelijkheden op de zender, maar dat komt wel in een later stadium.

20210803_151638.jpg

De stempelarmen worden met een zelf samengestelde stekkerverbinding met de draadbomen gekoppeld zodat de armen snel zijn los
te nemen.

20210805_170536.jpg

De locatie van het bedieningspaneel aan de linker voorzijde van het onderstel. Bij de 1:1 kraan zit hier een verhoging met luiken, en daaronder
is ruimte om dit paneel eventueel definitief te plaatsen.

20210805_170547.jpg

Er zijn nog veel draden en schakelaars nodig om alles te bedienen.

20210805_170606.jpg

Het paneel zit ook met stekkers aan de draadboom dus kan altijd nog verplaatst worden.

20210805_170717.jpg

De draadboom bestaat veertig draden met een totale lengte van +- 40 meter en en 22 stekkers met 200 pinnetjes mail en female om alles met elkaar
te verbinden. De draadbomen zijn per groep samengesteld en met krimpkous wordt die bij elkaar gehouden, niet met tyraps want die blijven overal achter haken.

20210805_170616.jpg

De draadboom heeft nog niet zijn definitieve plaats op het chassis.

20210805_170658.jpg

De ruimtes en doorvoeringen in het draaikransframe komen goed van pas om de draadbomen met stekker gemonteerd door te voeren.

Inmiddels proefgedraaid met het spreiden van de armen en het uit- en inschuiven van de stempelarmen en ben daar zeer tevreden over.
Zal er proberen er een filmpje van te maken en deze te posten.

wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Als ik dat paneel zo zie, lijkt het dat je alles links en rechts gescheiden hebt gehouden?
Je zult er ongetwijfeld over nagedacht hebben, maar kon dat links/rechts niet via een omschakel relais, althans, voor de armen, zwenken en telescoperen;
de stempels zelf wil je natuurlijk wel gelijktijdig kunnen bedienen, denk ik zo.
Cor
 
Hallo Leo,

Weer een knap staaltje van modelbouwkunst met een grote K.

Smiley  SUPER).jpg

(Volvo) petje voor jou af voor jou bouwkunsten.
VOLVO PET.02.jpg

Het bedieningspaneel voor bediening van de stempelarmen, of dit later radiografisch wordt uitgevoerd daar ben ik nog niet uit
afhankelijk van de mogelijkheden op de zender, maar dat komt wel in een later stadium.

Tja, je kan alles wel willen bedienen op de zender, maar ik vind dat je dit handmatig moet doen, zoals bij de 1:1 telescoopkraan.
Dit is veel realistischer, dan via de zender bedienen.
Dit is mijn mening, maar dit hoeft natuurlijk niet jouw mening te zijn hé, het is jou kraan, het is jou bouwwerk, jij beslist zelf hoe jij de kraan bouwt en bedient.
Ach ja, waar bemoei ik me eigenlijk mee.
 
Back
Top