Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

1. Leo Broers

Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Stoomertje bedankt voor het compliment.

Inderdaad Cor in eerste gedachte is het ook een tijdelijk paneel om de functies te kunnen bedienen met de bouw en deze te kunnen beproeven. Je kunt aan de bevestiging van het paneel zien dat ik die eerst bij de draaikrans had gemonteerd, maar dat was niet zo'n handige plek. Daarna heb ik het paneel naar voren gehaald met draadbomen er tussen. In eerste instantie wil ik het conventioneel houden, ik heb ook aan Arduino gedacht maar dat maakt het alleen maar complexer plus daar moet ik me eigen ook weer in verdiepen want dat heb ik nooit eerder gebruikt.
    Er kunnen inderdaad wel functies gekoppeld worden, zoals bij telescoperen van de armen gebruik ik al twee schakelaars tegelijk net als met het spreiden van de armen. Maar het waterpas zetten van de kraan lijkt mij wel belangrijk dat je onafhankelijke bediening van de stempelcilinders hebt, want je start niet altijd op een ondergrond die waterpas is. De schakelaars zitten trouwens zo dicht bij elkaar dat je ze wel tegelijk kan bedienen ook met een hand.
    groet Leo

Dank je voor het compliment Pieter,
    Ik vind het ook wel mooi om lokaal te kunnen bedienen en je hoeft niet van alles aan de hand de te halen om de het een en ander te demonstreren dus het is een grote kans dat ik dit zo hou.
    Groet Leo.

Laatst bewerkt: 7 aug 2021
    stoomertje en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Leo,

Alle handelingen, die ik via het bedieningspaneel moet verrichten bij de 1:1 Goldhofer dieplader, waar ik regelmatig mee rij, als invalchauffeur, dus niet met de afstandbediening kan bedienen, ga ik ook toepassen op mijn Goldhofer dieplader, om het zo realistisch mogelijk te laten zijn/na te bouwen.
    En ja, dit betekent dat je op een rij-demo om je knieën op de rij-baan moet gaan liggen, om de bediening van de Goldhofer dieplader uit te voeren.
    Het zij zo, ik vind dit zelf geen probleem om op de knieën te moeten liggen.

Leo Broers vindt dit leuk.
  3. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Hierbij een link naar het filmpje wat ik gemaakt heb van het spreiden en sluiten en het in- en uit telescoperen van de stempelarmen

https://youtu.be/Vh7r_gn9T5M

groet Leo.

4. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
  5. Tug.NL

Tug.NL

Lid geworden:
    17 nov 2016
    Dat ziet er toch erg mooi uit

6. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Prachtig ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Groetjes, Charlotte :bye:

7. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Leo,

Wat een beest van een telescoopkraan wordt het zeg !
    Weer een staaltje van Modelbouwkunst.
    SMILEY APPLAUS KLEIN.gif SMILEY APPLAUS KLEIN.gif
    Ik ben benieuwd hoe zwaar de kraan gaat wegen.

Mooi filmpje, ziet er zeer realistisch uit, Top !
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg

Niks meer aan doen, gewoon met de hand blijven bedienen.

Wederom gaat het (Volvo) petje voor jou af.
    VOLVO PET.01.jpg

8. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Sander bedankt voor het compliment :thumbsup:
    Roald ook bedankt voor het compliment. :thumbsup:
    Charlotte ook bedankt voor het compliment :thumbsup:

Pieter ook bedankt voor het compliment :thumbsup:
    Ik sta er ook wel van te kijken hoe groot het wordt als de kraan volledig is uitgeklapt en de armen zijn uitgeschoven mijn werkbank is er te klein voor.
    Het onderstel is wel zwaar als ik deze op de werkbank moet tillen, zal morgen de weegschaal eens naar beneden halen om te kijken wat hij nu weegt.
    Wat de schakelaars betreft daar ben ik dik tevreden mee zoals het nu werkt, na wat oefenen kan ik de horizontale functies allemaal tegelijk bedienen en dan ben ik in 48 seconden volledig uitgeschoven, of volledig ingeschoven. Zoals ik al vermelde ben ik over de snelheid dik tevreden het duurt niet te lang maar gaat ook niet te snel.
    Nu verder met de stempelcilinders optimaliseren, het volgende project.
    Groet Leo.

ozy, graafie68, Johannes59 en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Heb meteen maar even een abonnement genomen

10. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Leuk weer een vriend er bij.

Leo,
    misschien wil ik te veel maar is het wat om 'gewoon' een waterpas in te bouwen?

Dan staat die namelijk ook ECHT waterpas.
    Ik zag in de linker achterhoek je 2 hijshaken liggen, een stel monsters van dingen.
    Als je dan ook schaal gewichten daarmee gaat hijsen dan lijkt met het toch ook wel heel handig dat die HEEL vlak staat.
    En een op het oog rechte ondergrond kan toch schuin lopen.

Leo Broers en Tug.NL vinden dit leuk.
  11. Mark300

Mark300

Lid geworden:
    24 mrt 2011
    In het echt heb je meestal 3 graden voor je tabel.
    Dan sta je voor je gevoel al flink scheef hoor.

En als je flink gaat hijsen, staat ie dan ook niet bepaald recht meer :D

VOLVO FH 16 750 en Leo Broers vinden dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

En Mark kan dit weten, want hij is een man uit de praktijk, die heeft hier dagelijks mee te maken. SMILEY KNIPOOG - kopie (2).jpg

13. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Trailrolf welkom op het You Tube kanaal, een filmpje geeft altijd een beter totaal beeld dan alleen foto's dus als het nodig is plaatsen we een filmpje.
    Het zijn voor mij ook de eerste filmpjes dus er valt nog wel wat aan te verbeteren, je gaat gauw te snel, en de kraan bedienen en filmen is ook niet zo'n goede combinatie.

Maarten, er komt inderdaad een waterpas op de machine en zelfs meerdere waterpassen zodat je het waterpas altijd kan zien voor als de bovenwagen er boven geparkeerd mocht staan. Dit zijn waterpasjes van rond 10mm met een bel dus die zijn niet gelijk storend in het model.
    Ik heb in mijn camper heb ik ook altijd een los waterpas waar je gelijk twee bellen hebt om deze vlak te zetten, en dan verkijk je er wel eens op, hoe schuin de grond is terwijl het op het oog wel meevalt.

Mark, altijd prettig als je mensen uit de praktijk hebt daar kan je meer van leren dan uit een boekje :thumbsup:

groet Leo.

14. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Maarten, hierbij de hijsblokken op een snijmat met cm verdeling zodat je kan zien hoe groot ze zijn.
    Het hijsblok van 250 ton en 7 schijven meet in de 1:1 versie 1.50m breed en en hoog in deze stand 1.25m.

20210809_220357klein.jpg

Groet Leo.

15. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Nou Mark, ik denk dat je hier er toch wat naast zit: die 3* zijn echt niet acceptabel voor een hydraulische kraan, tijdens het opstellen. Als je de kraan opstelt, dan moet je libel toch echt wel in het midden zitten. Maar zoals je zelf al laat doorschemeren, 3* scheef stand (zijdelings) is beangstigend!
    Wat je waterpas doet tijdens het hijsen is van minder zorg, want dat is verdisconteerd in de tabellen.
    Ik heb nog fris in mijn herinnering dat de Rotterdamse haveninspectie vereiste, dat een hydraulische kraan met een zijdelingse scheefstand van 5* nog zijn 'rated load' moest kunnen hijsen.
    We hebben een kraan zo opgesteld, en de haveninspectie heeft de proef afgeblazen, want ze zagen dat dit echt niet kon. Eisen voor scheepskranen konden gewoon niet worden toegepast op mobile kranen.
    Dat was wel in de tijd dat een LMB nog maar in de kinderschoenen stond, en de meeste kranen die dus ook nog niet hadden.
    Cor

16. Mark300

Mark300

Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Geen probleem dat je mij in twijfel brengt.

Het ene merk hanteert een tabel van 1graad. Het ander 3 graden en sommige zelfs tot 5 graden. Desnoods met een reductie erop.

Zoek maar eens een kraantje op rondom huis. Spreek de machinist aan en vraag desnoods naar het tabellenboek met informatie.

17. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Heb jij het nu over een hydraulische mobiele hijskraan, of een graafmachine?

18. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Graaf machine mag je maar beperkt mee hijsen. En is hier helemaal.niet aan de orde

Helicor vindt dit leuk.
  19. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Inderdaad Arjan, ik heb het zuiver en alleen over een mobiele hydraulische telescoop kraan, waarover dit draadje gaat (zie ook mijn avatar).
    Dat er met graafmachines ook wel, heel beperkt, gehesen mag worden is mij wel bekend, maar over zulke machines gaat dit onderwerp dus niet, we hebben het hier over een
    Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16
    en die mag je echt geen 3*, zelfs geen 1* zijdelings scheef opstellen.
    Cor

Tug.NL vindt dit leuk.
  20. Kraanbouwer

Kraanbouwer

Lid geworden:
    8 jun 2009
    De enige kranen die ik weet met schuinstand tabellen zijn rupskranen. Kranen met stempels dienen ten alle tijden waterpas opgesteld te staan.
    Zou je dit niet doen kloppen je vluchten niet meer en zou je theoretisch de kraan kunnen overbelasten.

Maar weer ontopic wat een fantastisch model is dit aan het worden! Ik heb alleen een kleine kanttekening dat het erg zonde is de schakelaars op het model te maken.
    Dit is met een zender prima aan te sturen kijk anders even in het topic over de Taranis x9e. Als je met je model wil verkassen met de giek erop kan je namelijk nooit meer bij de bediening van de stempels en dat zou zonde zijn. Het wordt een ontzettend mooi model en in mijn ogen vind ik dit dan net jammer. Maar dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken daar zijn wij als bouwer gelukkig allemaal vrij in. Ik blijf het in ieder geval volgen!

Mvg Mitchell

Leo Broers, Tug.NL en Helicor vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina