Discussie Sub250, een nieuwe vrijheid?

Ik voer geen discussie, ik geef het aan als leermoment.
Doe ermee wat je wilt.
Er is ook geen discussie mogelijk, het is een natuurkundig feit.
GJ
Ik hoop dat je toch hebt meegelezen. Je ziet dat er wel degelijk een discussie over gevoerd kon worden. En ja je hebt gelijk, maar ik heb ook mijn gelijk gehaald.............................:banana:
 
Ja dat mag.................Mits je mijn (op)stelling ook begrijpt.

Duinvliegen is ook heel leuk, jammer dat wij dat hier niet hebben, maar ik zal er toch graag een motortje bij willen mocht ik me uit een stall willen redden. Maar alleen al die natuur en altijd wind daar,...fantastisch

Ik snap je!

Motor op het duin vind ik persoonlijk onnodig. Ik heb het vaak met motor mis zien gaan: in verkeerde stand naar het duin toe draaien -> overtrek -> motor aan en vol gas het duin in of er overheen en wég.

Daarnaast is het zand en zout niet bevorderlijk voor alle bewegende delen.
 
Je ziet dat er wel degelijk een discussie over gevoerd kon worden. En ja je hebt gelijk, maar ik heb ook mijn gelijk gehaald
Dat ik dit nog mag meemaken: een beschaafde discussie! mijn complimenten heren:)
Het is geen toeval dat Justus hier zo op aanslaat: als hellingvlieger bij veel wind, wordt je inderdaad sterk geconfronteerd met het ''optische'' verschil tussen met de wind mee en tegen de wind in vliegen.
Veel misverstanden onstaan doordat bij bijvoorbeeld een stall de vertikale bewegingen hetzelfde zijn, maar het horizontale traject hemelsbreed verschilt:stilstaand (grondsnelheid), (voorbeeld 25km/u wind vliegsnelheid 25km/u ) tegen de wind met stall zal neusup, slingeren en hernieuwd aanduiken op de plaats geven, terwijl dezelfde stall met de wind mee geeft dezelfde vertikale bewegingen geeft, maar uitgesmeerd met een snelheid van 25+25=50km/u over een aanzienlijk grondtraject. Een totaal ander beeld met navenant het uitlokken van andere (meestal foutieve) stuurbewegingen.
Opvallend dat helixer graag grijpt naar inzet van de motor om desnoods uit een stall te helicopteren en Justus, als zwever helemaal niet op de motor vertrouwd (ook omdat die er dikwijls niet is) maar op stall corrigerend sturen.
On topic is volgens mij wel dat bij lichte toestellen sneller gedacht wordt dat ze een''speelbal van de wind'' worden, maar met Justus eens:
Die wetten werken ALTIJD
 
Ik wil heel graag inverted vliegen en ik denk dat ik dat ook kan, maar ik durf het steeds niet. Ik heb stomweg veel meer ruimte nodig om escapes te hebben. Op de sim lijkt het zo eenvoudig, maar ja, die spanning op het veld he.
Wat dat betreft is het met een Mode 1 zender lay out iets makkelijker, omdat je, inplaats van je duim óp de stick, deze er tegenaan zet.
Je kunt dan automatisch geen up meer trekken, alleen nog down duwen.
Heb je je hoofcontrols op één stick (Mode 2) dan wordt het lastiger om dan nog goed L/R te sturen. Bij Mode 1 doe je dat geheel onafhankelijk met je ander hand.
Maar voor een geoefend vlieger die z'n reflexen op orde heeft maakt het allemaal niks uit
Heb je een model zonder rolroeren, dan kan het lastig worden hem lang op de rug te houden, omdat de kist meestal de neiging heeft terug te willen rollen.
Ook keert de functie van het rudder om, maar of je kist dan ook de andere kant op rolt is niet met 100% zekerheid te zeggen. Het kan ook zijn dat als je links rudder stuurt, de kist gewoon naar links rolt allebei meegemaakt, hangt o.a. af van V-stelling, invalshoek.
Ik heb het allebei meegemaakt.
 
Wat dat betreft is het met een Mode 1 zender lay out iets makkelijker, omdat je, inplaats van je duim óp de stick, deze er tegenaan zet.
Je kunt dan automatisch geen up meer trekken, alleen nog down duwen.
Heb je je hoofcontrols op één stick (Mode 2) dan wordt het lastiger om dan nog goed L/R te sturen. Bij Mode 1 doe je dat geheel onafhankelijk met je ander hand.
Maar voor een geoefend vlieger die z'n reflexen op orde heeft maakt het allemaal niks uit
Heb je een model zonder rolroeren, dan kan het lastig worden hem lang op de rug te houden, omdat de kist meestal de neiging heeft terug te willen rollen.
Ook keert de functie van het rudder om, maar of je kist dan ook de andere kant op rolt is niet met 100% zekerheid te zeggen. Het kan ook zijn dat als je links rudder stuurt, de kist gewoon naar links rolt allebei meegemaakt, hangt o.a. af van V-stelling, invalshoek.
Ik heb het allebei meegemaakt.
Je raad nooit waar ik mee bezig ben. :hammer:Ik ben al blij 1: als het vliegt 2: kurkentrekker draaien of hoe dat ook mag heten en 3: heel houden. En dan in het draadje zetten van Sub250. Bedankt voor de info, ook van gisteren.
540.jpg
 
Veel misverstanden onstaan doordat bij bijvoorbeeld een stall de vertikale bewegingen hetzelfde zijn, maar het horizontale traject hemelsbreed verschilt:stilstaand (grondsnelheid), (voorbeeld 25km/u wind vliegsnelheid 25km/u ) tegen de wind met stall zal neusup, slingeren en hernieuwd aanduiken op de plaats geven, terwijl dezelfde stall met de wind mee geeft dezelfde vertikale bewegingen geeft, maar uitgesmeerd met een snelheid van 25+25=50km/u over een aanzienlijk grondtraject. Een totaal ander beeld met navenant het uitlokken van andere (meestal foutieve) stuurbewegingen.
Juist en daar sla je precies de spijker op z'n kop.
 
Ik hoop dat je toch hebt meegelezen. Je ziet dat er wel degelijk een discussie over gevoerd kon worden. En ja je hebt gelijk, maar ik heb ook mijn gelijk gehaald.............................:banana:

Ik heb meegelezen maar dit is geen discussie, zoals ik al zei is dat niet mogelijk bij een natuurkundig feit.
Mensen hebben jou geprobeerd uit te leggen wat ik schreef, dat wind mee en wind tegen niet bestaat voor een vliegtuig.
Deels is dat gelukt denk ik, hoewel je wel steeds stall noemt, denk dat jij ook niet helemaal begrijpt wat dat is en hoe dat optreed, maar dat is wat anders.
Dus geen discussie maar uitleg over hoe een vliegtuig zich gedraagt in een kolom lucht.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik heb meegelezen maar dit is geen discussie, zoals ik al zei is dat niet mogelijk bij een natuurkundig feit.
Mensen hebben jou geprobeerd uit te leggen wat ik schreef, dat wind mee en wind tegen niet bestaat voor een vliegtuig.
Deels is dat gelukt denk ik, hoewel je wel steeds stall noemt, denk dat jij ook niet helemaal begrijpt wat dat is en hoe dat optreed, maar dat is wat anders.
Ik begrijp en begreep het wel. Dat natuurkundige feit was mij allang bekend. Het ging meer om het feit dat je als piloot op de grond staat en dat daar de situatie anders is. In jouw opinie gelijk dus. En daar heb je gelijk in, maar het gaat erom dat ik er anders tegenaan kijk. En ja ik weet wel wat een stall of overtrek is.
 
Optisch bedrog zou je het kunnen noemen. Als je 10kmh gaat rennen in een trein die 120 rijdt dan is je snelheid nog steeds 10 kmh qua lucht in je gezicht.

Zou je uitstappen, dus contact willen maken met de grond(landen), dan heb je wel een impact van 130kmh.

Een vliegtuig heeft nul boodschap aan het verhaal grond. Alleen heeft de piloot dat tijdens het landen.

Als de luchtbel zich verplaatst dan vliegt het vliegtuig daar in mee. Dan zou je om op het verhaal trein terug te komen 120 kmh de andere kant op moeten rennen om bij een bepaald punt te blijven buiten de trein. Of je zal de snelheid van de luchtbel moeten vliegen om boven je te blijven. Reist de luchtbel de andere kant op, dan gaat dat boven op je grondsnelheid. Zo word de grondsnelheid hoger. Maar het vliegtuig vliegt dan nog steeds 50kmh. Is de windsnelheid 30kmh. Is de grondsnelheid wind tegen 20kmh. Wind mee 80 kmh.

Wanneer het vervelend begint te worden is als tijdens de landing die snelheid van de wind gaat variëren. Dan kan hij plots vallen als een baksteen. Gebeurt bij ons op het veld regelmatig
 
Laatst bewerkt:
Wind die plots van richting verandert zijn zwevers blij mee, dat is thermiek, dat kan je al op een paar centimeter boven de grond hebben.
Als het opstijgt word de bel breder.

GJ
 
Hey GJ.

Ik doelde niet zozeer op het plots stijgen van het model(thermiek bellen). Maar eerder harde wind die in kracht plots af neemt. Waardoor de luchtsnelheid daalt. En vervolgens je model zich langzamer door de lucht verplaatst. In doubt throttle out, was dan vaak de remedie

Maar hou me ten goede. Dit onderwerp heb ik weinig tot geen kaas van gegeten..

Al
 
Optisch bedrog zou je het kunnen noemen. Als je 10kmh gaat rennen in een trein die 120 rijdt dan is je snelheid nog steeds 10 kmh qua lucht in je gezicht.

Zou je uitstappen, dus contact willen maken met de grond(landen), dan heb je wel een impact van 130kmh.

Een vliegtuig heeft nul boodschap aan het verhaal grond. Alleen heeft de piloot dat tijdens het landen.

Als de luchtbel zich verplaatst dan vliegt het vliegtuig daar in mee. Dan zou je om op het verhaal trein terug te komen 120 kmh de andere kant op moeten rennen om bij een bepaald punt te blijven buiten de trein. Of je zal de snelheid van de luchtbel moeten vliegen om boven je te blijven. Reist de luchtbel de andere kant op, dan gaat dat boven op je grondsnelheid. Zo word de grondsnelheid hoger. Maar het vliegtuig vliegt dan nog steeds 50kmh. Is de windsnelheid 30kmh. Is de grondsnelheid wind tegen 20kmh. Wind mee 80 kmh.

Wanneer het vervelend begint te worden is als tijdens de landing die snelheid van de wind gaat variëren. Dan kan hij plots vallen als een baksteen. Gebeurt bij ons op het veld regelmatig
Dat is grond turbulentie, veroorzaakt door randvoorwerpen zoals bosjes, sloten, rietkragen, bulten, kuilen of verknuppelen op de zender.
 
Dat is grond turbulentie, veroorzaakt door randvoorwerpen zoals bosjes, sloten, rietkragen, bulten, kuilen of verknuppelen op de zender.

Ja. Het gebeurt inderdaad vaak met het clubhuis achter ons.

Ben geen top piloot hoor. Maar het verschil tussen het verkeerd inschatten van een model en wind waar ik de snelheid op had aangepast die plots van snelheid veranderd merk ik nog wel haha:).

Dank voor de uitleg.
 
Ja. Alleen als de snelheid van de lucht geen constante is kan je vreemde dingen krijgen vlak boven de grond. Het model kan daar niet snel genoeg op anticiperen.

Grond turbulentie zoals ik begrijp
 
Wat ook meespeelt is de (massa) traagheid van het vliegtuig.
Hoe lager die is (ultralichte schuimpjes), hoe sneller het model de snelheid van de onringende lucht kan aannemen.
 
Ja precies. Dat bedoelde ik ook met anticiperen.. veel motor vermogen nodig bij een grotere kist om snel weer voldoende lucht over de vleugels te krijgen. Of duiken. Maar dat kan een probleem worden vlak boven de grond.

Meestal geef ik dan een spurt gas om weer genoeg gang te krijgen. Dat is bij de meeste elektro modellen die ik heb geen probleem.
 
Back
Top