Je waarneming klopt
, de verklaring die je geeft niet.
Een vleugel overtrekt als de stroming om het profiel niet langer blijft aanliggen
Daarop zijn twee factoren van invloed, de snelheid van de stroming en de invalshoek waaronder het profiel wordt aangeblazen.
Bij te weinig stroomsnelheid, een te grote invalshoek of combinatie van beide laat de grenslaag los en verdwijnt de draagkracht.
Helemaal rampzalig pakt dat uit als links of rechts eerder overtrekt dan de andere kant.
Gebeurt dat (op geringe hoogte) tijdens de start of landing, dan is de snap roll die dan optreedt vrijwel niet meer te corrigeren en komen er vervolgens een schepje en een vuilniszak aan te pas...



Een vleugel overtrekt als de stroming om het profiel niet langer blijft aanliggen
Daarop zijn twee factoren van invloed, de snelheid van de stroming en de invalshoek waaronder het profiel wordt aangeblazen.
Bij te weinig stroomsnelheid, een te grote invalshoek of combinatie van beide laat de grenslaag los en verdwijnt de draagkracht.
Helemaal rampzalig pakt dat uit als links of rechts eerder overtrekt dan de andere kant.
Gebeurt dat (op geringe hoogte) tijdens de start of landing, dan is de snap roll die dan optreedt vrijwel niet meer te corrigeren en komen er vervolgens een schepje en een vuilniszak aan te pas...

