Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

De beide ankers aan het model gehangen, ik heb dat deze keer op twee verschillende manieren gedaan, stuurboord anker hangt in de kattalie die bevestigd is aan de fokkerust (bouwbeschrijving) en bakboord anker is aan het galjoen geborgen met twee rustlijnen,

Bakboord;

Bekijk bijlage 439101

stuurboord; waarbij B> het dubbelschijf blok van de talie is aan de fokke rust, KT> is de kattalie en OB> het onderste dubbelschijf blok van de kattalie met de haak,
Bekijk bijlage 439102

detail van het anker aan stuurboord (zichtkant),
Bekijk bijlage 439103

Het anker aan stuurboord is met een drupje slow zap op het galjoen gelijmd zodat het niet kan bewegen,
Bekijk bijlage 439104
:thumbsup::thumbsup::yes:
 
Bezig met de laatste ra en zeil van het model, de grootmarsra;
De ra 130 mm lang en 4 mm dik, naar de nokken toe afgeschuind en de nokken zijn ong. 2 mm dik terwijl de klamp weer is gemaakt van 2x3 notenhout.
Het lijk om het zeil genaaid met de beide nokleuvers en de banen er weer op gelijmd met witte houtlijm, (ben ik beter in dan het naaiwerk...:rolleyes:) ook is er weer één derde van het zeil geknipt voor het borgen.
JPG_2080_6600_bewerkt-1.jpg
 
Bezig met de laatste ra en zeil van het model, de grootmarsra;
De ra 130 mm lang en 4 mm dik, naar de nokken toe afgeschuind en de nokken zijn ong. 2 mm dik terwijl de klamp weer is gemaakt van 2x3 notenhout.
Het lijk om het zeil genaaid met de beide nokleuvers en de banen er weer op gelijmd met witte houtlijm, (ben ik beter in dan het naaiwerk...:rolleyes:) ook is er weer één derde van het zeil geknipt voor het borgen.
Bekijk bijlage 439355
Best netjes zo Piet die opgelijmde banen.
 
Gaaf aan het worden, respect!
Maar het valt mij op dat de zeilen veel hoekige zijn gebergt dan je meestal ziet. Is daar nog een speciale reden voor?
 
Gaaf aan het worden, respect!
Maar het valt mij op dat de zeilen veel hoekige zijn gebergt dan je meestal ziet. Is daar nog een speciale reden voor?
Dat is een beetje het resultaat van de houtlijm die ik gebruik.

ps, je moet nog wel wat aan je Nederlandse taal werken Ronk, 'veel hoekige zijn gebergt' moet zijn > veel hoekiger zijn geborgen < ;)
 
Afhangen grootmarsra, compleet op de boelijns na;

Tekst onder iedere foto,
JPG_2084_6603_bewerkt-1.jpg

Achterkant van de mast en grootmarsra, g is het gat in de mast onder de nommer voor het doorvoeren van de draaireep, d is de reep, t de talie en r is het rak van touwwerk.

JPG_2085_6604_bewerkt-1.jpg

detail opname van de talie van de draaireep; h is het halende part wat naar de voet van de mast loopt en belegd is op een ring aan dek. r > is een ring in de mast waar het enkelschijf onderblok (< ob) met een strop aan is bevestigd. T is de talie en < bb is het dubbelschijf bovenblok van de talie.

JPG_2086_6605_bewerkt-1.jpg

Brassen; V > is het vaste part van de brassen aan de top van de bezaanmast, boven de b de brasblokken aan de ra-nokken en < g zijn de geleide blokken aan de kruisstag (bezaanstag) die de halende parten naar de nagelbank leiden voor de grote mast.



JPG_2087_6606_bewerkt-1.jpg

Schoten; S > is de schoot aan stuurboord, b1 het blok aan de nok van de grote ra en b2 het geleide blok eveneens aan de grote ra die het halende part naar de nagelbank leid.

JPG_2088_6607_bewerkt-1.jpg

Zicht op de voorkant.

JPG_2089_6608_bewerkt-1.jpg

De volle nagelbank voor de grote mast, achter de nagelbank is nog net zicht op de ring waar de val van de draaireep aan is belegd.


JPG_2090_6609_bewerkt-1.jpg

T, toppenanten/ S, schoten/ en b de brassen waarvan wit stuur- en geel bakboord is. De brassen heb ik belegd op de knechten van de nagelbank

Tenslotte het hele plaatje gezien van bak- en stuurboor,
JPG_2091_6610_bewerkt-1.jpg

JPG_2092_6611_bewerkt-1.jpg


Bijna klaar dus, als de boelijns en de vlaggen zijn gezet zal ik proberen om nog wat mooie plaatjes te schieten....
 
Foei, Herby, Foei, bij al dat moois bemerk ik dat de fok (zeil aan de fokkera) in tegengestelde richting aan de ra geknoopt is dan de 3 andere :) Ik kan er niet aan doen, observeren en op de stomste details letten is waarschijnlijk een soort beroepsmisvorming. :stout:
 
Foei, Herby, Foei, bij al dat moois bemerk ik dat de fok (zeil aan de fokkera) in tegengestelde richting aan de ra geknoopt is dan de 3 andere :) Ik kan er niet aan doen, observeren en op de stomste details letten is waarschijnlijk een soort beroepsmisvorming. :stout:
Ik weet niet goed hoe ik hier op moet reageren hoor...? Vooral omdat dit al overduidelijk was in post 681 op pagina 35 en toen heeft er niemand iets over geschreven, sterker nog ik kreeg toen maar liefst 13 keer ; 'vind ik leuk', ook van jou Herby. Ik ga het toch echt niet slopen en opnieuw doen, mede omdat het nauwelijks opvalt en 'fouten horen bij het leven, het is slechts de reactie op de fout die telt', zo luid het gezegde....;)
 
Laatst bewerkt:
Dat is een beetje het resultaat van de houtlijm die ik gebruik.

ps, je moet nog wel wat aan je Nederlandse taal werken Ronk, 'veel hoekige zijn gebergt' moet zijn > veel hoekiger zijn geborgen < ;)
Ik bedoelde eigenlijk de reden waarom, gewoon zomaar of zit er iets achter?

Tja, je weet het, ik en de Nederlandse taal
 
Afhangen grootmarsra, compleet op de boelijns na;

Tekst onder iedere foto,
Bekijk bijlage 439762
Achterkant van de mast en grootmarsra, g is het gat in de mast onder de nommer voor het doorvoeren van de draaireep, d is de reep, t de talie en r is het rak van touwwerk.

Bekijk bijlage 439764
detail opname van de talie van de draaireep; h is het halende part wat naar de voet van de mast loopt en belegd is op een ring aan dek. r > is een ring in de mast waar het enkelschijf onderblok (< ob) met een strop aan is bevestigd. T is de talie en < bb is het dubbelschijf bovenblok van de talie.

Bekijk bijlage 439767
Brassen; V > is het vaste part van de brassen aan de top van de bezaanmast, boven de b de brasblokken aan de ra-nokken en < g zijn de geleide blokken aan de kruisstag (bezaanstag) die de halende parten naar de nagelbank leiden voor de grote mast.



Bekijk bijlage 439770
Schoten; S > is de schoot aan stuurboord, b1 het blok aan de nok van de grote ra en b2 het geleide blok eveneens aan de grote ra die het halende part naar de nagelbank leid.

Bekijk bijlage 439773
Zicht op de voorkant.

Bekijk bijlage 439774
De volle nagelbank voor de grote mast, achter de nagelbank is nog net zicht op de ring waar de val van de draaireep aan is belegd.


Bekijk bijlage 439775
T, toppenanten/ S, schoten/ en b de brassen waarvan wit stuur- en geel bakboord is. De brassen heb ik belegd op de knechten van de nagelbank

Tenslotte het hele plaatje gezien van bak- en stuurboor,
Bekijk bijlage 439776
Bekijk bijlage 439777

Bijna klaar dus, als de boelijns en de vlaggen zijn gezet zal ik proberen om nog wat mooie plaatjes te schieten....
:worship::thumbsup::yes:
 
Vandaag de laatste lijntjes gezet, de boelijns van het grootmarszeil;

JPG_2093_6612_bewerkt-1.jpg

< bb is de bakboord boelijn en < sb de boelijn aan stuurboord

JPG_2094_6613_bewerkt-1.jpg

B de boelijns en het verloop, G zijn de geleide blokken aan de fokkemars en BP het belegpunt aan de achterste knecht van de nagelbank(en)

JPG_2095_6614_bewerkt-1.jpg

detail opname van het belegpunt van de boelijn aan stuurboord.

Met de boelijns is de tuigage compleet, nog 3 vlaggen om het model helemaal af te maken... (het naamplaatje is verwijderd omdat ik dat iets te groot vind, daar word een nieuwe voor gemaakt)
JPG_2101_6616_bewerkt-1.jpg


JPG_2102_6617_bewerkt-1.jpg


JPG_2103_6618_bewerkt-1.jpg


JPG_2104_6619_bewerkt-1.jpg
 
Vandaag de laatste lijntjes gezet, de boelijns van het grootmarszeil;

Bekijk bijlage 440046
< bb is de bakboord boelijn en < sb de boelijn aan stuurboord

Bekijk bijlage 440047
B de boelijns en het verloop, G zijn de geleide blokken aan de fokkemars en BP het belegpunt aan de achterste knecht van de nagelbank(en)

Bekijk bijlage 440048
detail opname van het belegpunt van de boelijn aan stuurboord.

Met de boelijns is de tuigage compleet, nog 3 vlaggen om het model helemaal af te maken... (het naamplaatje is verwijderd omdat ik dat iets te groot vind, daar word een nieuwe voor gemaakt)
Bekijk bijlage 440051

Bekijk bijlage 440052

Bekijk bijlage 440053

Bekijk bijlage 440055
Dit zijn mooie foto’s Piet!
Zo nog een keer als ook de vlaggen erop zitten :-)
 
Back
Top