Bouwverslag van de OcCre ‘Endurance’.

Vaak is raad en schrijven zoals meerdere hierboven hebben geschreven en de daarbij behorende aanbevelingen, tips of wat dan ook gebaseerd op mensen die ervaringen hebben met het beplanken van meerdere rompen ondanks dat een handleiding anders schrijft.
 
Vaak is raad en schrijven zoals meerdere hierboven hebben geschreven en de daarbij behorende aanbevelingen, tips of wat dan ook gebaseerd op mensen die ervaringen hebben met het beplanken van meerdere rompen ondanks dat een handleiding anders schrijft.
Dat kan verwarrend zijn, maar dat is het voordeel van een actief forum met veel behulpzame mensen: ik moet op basis van al die ervaring, en mijn eigen (on)mogelijkheden, zelf een keuze maken. Daar leer ik echt veel van ! Net als van het herstellen van fouten, trouwens. ;)

Ik kies om zo veel mogelijk de BB van OcCre zelf te volgen; samen met de filmpjes op Youtube zijn die voor mij als beginner het duidelijkst. Jullie tip over het buigen van hout heb ik me ter harte genomen, en scheelt al heel veel problemen.

Over de ‘ruimte’ voor de kiel: OcCre schrijft daar voor dat die OP de romp komt, en niet er in verzonken. Ik probeer overal genoeg ‘vlees’ te houden om uiteindelijk de eerste beplanking vlak te maken met de ‘valse kiel’ (heet dat zo ?) en aan de voorkant de beplanking spits naar de boeg te schuren/vijlen. Volgens mij zit nu overal genoeg hout om dat te doen, en waar te kort komt lijm ik het er bij.

Als ik door jullie bouwverslagen lees (en kijk !) dan valt me vooral het vakmanschap en het werken op de kleinste details op. Ik moet nog veel leren !

33CEDDAB-DAA4-4CD0-9585-EA669265588D.jpeg


CB23669B-1166-4DFF-B5BF-E747AC640EFD.jpeg


4FCF7590-8FD9-4879-9042-53BDDA9683EF.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De romp is nu aan een kant vrijwel dicht. Het ziet er vergeleken met anderen nog behoorlijk houtje-touwtje uit, maar ik denk dat ik dit met een hoop schuurwerk goed kan krijgen.
De tweede beplanking moet veel nauwkeuriger; gelukkig zijn die latjes veel dunner.

En ik begin te snappen waarom je over de bouw van zo’n schip maanden kan doen. Ik heb vandaag twee hele latten en drie opvulstukjes gelijmd.

:D :D

F4637F34-470F-4BBB-911C-80DFCFC09C61.jpeg


E1FE5CB6-C11F-4430-92A2-B2F2960749A2.jpeg


2A31E1DB-EC51-4122-ABF4-023981299AAF.jpeg


69F79C49-3323-4B9C-A229-831FFB7A9483.jpeg


Er zat een ‘deuk’ tussen de balustrade en de beplanking. Die heb ik opgevuld met een dun strookje en vast een beetje bijgeschuurd.

13F03C15-1072-4157-890F-EBD9C0C38A6F.jpeg
 
De romp zit nu helemaal dicht. Ik ben begonnen hem vlak te schuren, eerst met 80 grit; dat neemt in relatief weinig tijd veel hout weg. Later schuur ik alles nog met een (of meer) hogere grits mooi glad. Tot welke grit is het beste ? Ik denk zelf tot 240 of zo iets.

B8C59E74-9FBA-4D66-A60C-AD8B8239047D.jpeg


Bij de boeg moet nog veel hout weg. De kiel komt er dus op te liggen, en niet er in verzonken.
5FEF8DD9-5BC6-46AD-A796-17FE45ED842F.jpeg


80 grit:
4EEE308E-5676-4DF2-98F5-EB7BC611BF82.jpeg


Schoongeborsteld. Even stug doorschuren, tot alles mooi glad en egaal is voor de tweede beplanking.
E890AE68-349D-4713-80B6-521889ABEFCA.jpeg
 
Ik vond ergens deze foto van een model van de Endurance (niet die van OcCre) waar de (tweede ?) beplanking heel mooi over de romp loopt. Ik heb de .pdf over beplanken hier. Is de manier die je op de foto ziet moeilijk ? Voor een beginner als ik ?

A23E6BDC-2F11-4FA8-9304-9BE30F796CB0.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De hele kont is nu klaar, de kiel past overal goed, en de beplanking voelt na schuren met 320 grit overal glad en vloeiend aan. Tijd voor de tweede beplanking ?

In de BB staat dat de tweede beplanking met contactlijm gedaan wordt. Ik heb daar al eens een vraag over gesteld, en de meesten raden me gewone houtlijm aan. Voordeel van contactlijm is dat het meteen vast zit; dat kan ook een nadeel zijn trouwens.

VRAAG: Hoe klemmen jullie de tweede laag planken vast bij het lijmen met houtlijm ?

De algemene mening, en de BB, schrijven voor dat ik de tweede beplanking vóór het lijmen van de kiel moet doen. Een voordeel van eerst de kiel lijmen is dat de beplanking er strak tegen aan gelegd kan worden. Wat denken jullie ?

De kont:
13F3A48F-6255-4F3D-9A36-5363FCB17F39.jpeg


C04E75EC-4BEC-4BE9-B399-34F3E0FECC2C.jpeg


De kiel, los op de boot:
0954DCBF-72E1-4E21-83D4-E092FC1DEF2F.jpeg


66F778B8-1394-4382-902F-1431E3EE7661.jpeg


76CDC67C-406F-4E10-AF18-FE6C40B6620C.jpeg


34DE55BF-FE57-4D56-B69C-B6DBB2DED82F.jpeg


De hele beplankte romp:
FB619418-CFB8-4773-BEA1-8F28DAE882A3.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top