Bouwverslag van de OcCre ‘Endurance’.

Ik heb aan een kant de meeste spijkertjes weggehaald en om eens te kijken een stuk een beetje geschuurd. Volgens mij komt het aardig goed !

400C1D35-BA98-4BA5-92C4-552390828D75.jpeg


CE8CE8A1-E272-4CB9-AE8E-838BCE966C0C.jpeg


Het gaat in ieder geval steeds meer op een echt schip lijken. :)

28B0DFF5-92EE-4727-82EC-4EAEE377D3C4.jpeg


926A3EDA-CCE2-4594-8E30-DEE97177C8F0.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ja, dit had ik verwacht. En ik zag dat je ca lijm gebruikt, die kan je ook gebruiken door schuurstof in de kleine spleten te stoppen en dan de lijm erop druppelen. Dat geeft een stevig geheel. Splintertjes hout in de grote met houtlijm duwen of wrijven met een botermes. En dan de eindschuurbeurt en je hebt een mooie ondergrond voor je 2e laag. Netjes.
 
En ik zag dat je ca lijm gebruikt, die kan je ook gebruiken door schuurstof in de kleine spleten te stoppen en dan de lijm erop druppelen.
Ik lijm alle plankjes met houtlijm, alleen als iets niet vast wil blijven, of voor kleine stukjes, gebruik ik CA lijm. Daar kan je ook goed mee vullen, klopt ! Ik merkte dat spleten tussen planken vullen met een beetje houtlijm en dan schuren voor veel spleetjes ook al genoeg is. Maar: ik kan alles pas goed bekijken als de eerste beplanking er helemaal op zit en geschuurd is.
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook kan doen, is de plan goed doorweken. En dan nat aanbrengen zonder te lijmen. Alleen in plaats en vorm aanbrengen. Dan laten drogen en als je de klemmen weghaalt zie je dat de plank in vorm is. Je kunt hem dan nog wat aanpassen en verlijmen. Klemmen een beetje maar.
 
Ik zou wel oppassen hoor met plankjes onder klemkracht lijmen. Zeker als je later de spijkertjes er ook nog uithaalt.. Er komt zo best wel kracht op de lijmverbinding, ik zou het niet mee willen maken dat er na maanden werk planken los gaan komen.. Eigenlijk altijd proberen de planken zo goed mogelijk in vorm te krijgen voordat je ze er op lijmt. Het is maar een tip!
 
Ik zou wel oppassen hoor met plankjes onder klemkracht lijmen. Zeker als je later de spijkertjes er ook nog uithaalt.. Er komt zo best wel kracht op de lijmverbinding, ik zou het niet mee willen maken dat er na maanden werk planken los gaan komen.. Eigenlijk altijd proberen de planken zo goed mogelijk in vorm te krijgen voordat je ze er op lijmt. Het is maar een tip!
Zo denk ik er ook over. Je zou ook de latjes wat voor kunnen stomen boven de waterkoker en met je handen wat gaan vormen.
Maar even zo goed ziet het er al aardig uit.
 
Bij de boeg gaat het niet zo lekker omdat je eigenlijk de latten niet goed aanbrengt, ze moeten gelijk met de ronding van de boeg worden afgeschuind, je lijmt de latten gewoon recht en dan kom je nooit goed uit. Ook de latten nat maken en voor buigen geeft een veel beter resultaat dan geforceerd vast zetten, waardoor je latten kunnen breken of 'knikken', wat je al een beetje kan zien op de 2e foto van je laatste post. Op de foto hieronder zie je dat je al vanaf de 1e gang vanaf de kiel de lat net voordat de ronding van de boeg begint moet afschuinen gelijk met die ronding.
Het zijn uiteraard maar goed bedoelde tips, je bent natuurlijk altijd de kapitein van je eigen model....
JPG_1144_6029_bewerkt-1.jpg


Kijk ook eens in bestaande verslagen van andere bouwers, dan doe je wellicht goede ideeën op, foto's zeggen vaak meer dan woorden;)
 
Gaat goed zo, helemaal zoals het hoort. De openingen moet je straks gewoon opvullen net als achter. Ik las dat de planken inderdaad zonder buigen aangebracht moeten worden. :thumbsup:
 
Bij de boeg gaat het niet zo lekker omdat je eigenlijk de latten niet goed aanbrengt, ze moeten gelijk met de ronding van de boeg worden afgeschuind, je lijmt de latten gewoon recht en dan kom je nooit goed uit.
Oh ok ! Dank je, Piet ! Dus ik zou ook de kopse kant af kunnen vlakken ! Het zal nog passen, meten, zagen, snijden en vullen worden om de kiel er onder te lijmen. De BB zegt dat dat ná de tweede beplanking moet, maar het lijkt me beter om eerst de kiel te lijmen en de tweede beplanking daar tegen aan te leggen ?
 
Volgens de aanwijzing moet je deze laag gelijk schuren met het frame waar de kiel in past. Die komt volgens mij op de huidplanken en niet ertussen zover ik heb kunnen zien. Dit schip heeft een zeer spitse boeg en geen ronde. Maar ook ik kan me vergissen, filmpje 24 of 25 was het.
Had ze mij allemaal bekeken is wel een interessante bouwwijze, anders dan normaal.
 
Oh ok ! Dank je, Piet ! Dus ik zou ook de kopse kant af kunnen vlakken ! Het zal nog passen, meten, zagen, snijden en vullen worden om de kiel er onder te lijmen. De BB zegt dat dat ná de tweede beplanking moet, maar het lijkt me beter om eerst de kiel te lijmen en de tweede beplanking daar tegen aan te leggen ?
Het is maar een advies hoor Cyriel en een voorbeeld, ik ken het model verder niet en misschien doet de beschrijving het wel helemaal anders, dat is goed mogelijk. Maar zo nu en dan eens een verslag doornemen kan absoluut geen kwaad.

Wat het eerst of later aanbrengen van de kiel betreft, ik doe het altijd vóór de 2e beplanking omdat je de latten dan netjes en strak kan laten aansluiten tegen de kiel. Als kanttekening moet ik hierbij wel vermelden dat dit iets moeilijker is. De beplanking van een model is een leerproces en gaat met ieder model weer een stukje beter. Ervaring is nog steeds de beste leermeester en theorie is slechts een vaag hulpmiddel;)
 
Laatst bewerkt:
Het is maar een advies hoor Cyriel en een voorbeeld, ik ken het model verder niet en misschien doet de beschrijving het wel helemaal anders, dat is goed mogelijk. Maar zo nu en dan eens een verslag doornemen kan absoluut geen kwaad.
Tuurlijk ! Ik lees en kijk veel op dit forum; veel vakmanschap en enthousiasme. Vaak ziet het er allemaal simpel uit, maar is de praktijk wat weerbarstiger. Dus alle tips van de Groten zijn meer dan welkom !
 
Een tijdje geleden bouwde ik de romp van een Brixham trawler. Deze had ook een zeer scherpe boeg. Welliswaar uitgevoerd met een enkellaags-beplanking. Maar je zou met jouw schip alsnog de kiel er later tussen kunnen laten zakken en je tweede fineerlaag er tegen kunnen zetten.
UIteindelijk kom je best dicht natuurlijk met je eerste laag en dit is zeker te plamuren. Maar gewoon recht de latten plakken is inderdaad de slechtst denkbare raad of optie geweest in dit geval.
boeg 006 brixham.JPG
 
Als je de filmpjes van occre van dit pakket bekijkt zie je dat je het spant wat tegen de valse kiel ligt, geheel spits geschuurd word. Hopelijk heb je dat gedaan.
De eerste beplanking komt daar tegen en dan gelijk recht tegen deze twee spanten (eigenlijk verdikkingen op de valse kiel) afgezaagd en gelijk geschuurd.
Daarna als je de romp schuur schuur je de planken op de boeg bijna helemaal weg tot ze gelijk komen met het spant. Volgens mij filmpje 20.
Na het aanbrengen van de 2e laag snijd je deze latjes schuin van voor naar binnen af zodat de kiel ertussen past. Zo geeft de bouwbeschrijving dit aan en de instructie video's.
Het kan ook op een andere manier, dat is aan jou. Zo kan het ook en is het ook prima.
De suggesties die als slechte raad worden afgedaan komen uit die beschrijvingen. Ik neem aan dat de ontwerpers van die bouwpakketten gedaan worden door ook ervaren mensen, net zoals de ervaring die bijv. achter de Kolderstok modellen zit.
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen, de gitaren zien er ook top uit.
 
Back
Top