Bouwverslag van de OcCre ‘Endurance’.

De kiertjes zijn om goed te kunnen breeuwen...:)
Dat is ... met touw vullen ? Ik ben nog steeds een landrot, he ! :)

Het valt me achteraf mee wat er gevuld moet worden. Dat gaat prima met schuurstof en houtlijm. Ik heb nog een flinke lading sapele schuurstof, want stom toevallig is de gitaar die ik aan het bouwen ben van massief sapele, net als de latjes van de tweede beplanking. Ik heb dat stof bewaard.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik alles bij elkaar toch wel een uur of vijf, zes zitten te knutselen. Die tijd zal wel wat minder gaan worden, want ik kreeg vandaag de oproep voor vaccinatie. Dus mijn vrijwillige covid-quarantaine is binnenkort voorbij.

Maar: de tweede beplanking zit er op, en ik ben er best tevreden mee. Morgen kiertjes vullen en glad schuren.

Om met Johan Cruijff te spreken: ‘Je gaat het pas zien als je het door hebt.’ Bij het beplanken van de tweede zijde begreep ik ineens de systematiek die OcCre hanteert, in plaats van hap snap te planken en dan op te vullen wat er over blijft (zoals ik bij de eerste kant een beetje deed). Gelukkig zie je nooit allebei de boorden tegelijk, moet je maar denken, haha !

Ik ben dus maar niet begonnen aan het ‘verjongen’ van de planken (heten die ‘gangen’ ?), maar ik heb de BB van OcCre gevolgd.

1740FD39-6D65-4245-8B8C-EF2DA5F65EB2.jpeg


F593ADD9-0749-4E84-B4BD-FFBF79C678CB.jpeg


Wat foto’s van de beplanking. Aan één kant, en aan de kont, moeten er nog wat opvulstukjes in.
883EA7E4-D91B-432A-9917-AE8A07EE4E7F.jpeg


9D36AEBC-64CF-442A-B65F-E93689E34CFF.jpeg


F1C1FF30-DCAF-46BF-9FD2-A3B2075767BD.jpeg


6C6AB6F0-282D-44B8-BBD9-56A7E1C70ED4.jpeg


De kiel past nog steeds en de beplanking sluit er aardig op aan.
F80CAC76-F1F3-42AD-A6D3-1D2070378562.jpeg


55D5A516-328D-4D8C-8316-564C2115608E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ja, heel netjes
En breeuwen is inderdaad de naden dichtstoppen met touw (vlas, hennep, soms schapenwol) gedrenkt in pek en schapenvet.
 
Bakboord is ‘gebreeuwd’; niet met schapenvet en touw, maar met seconden- of houtlijm en zaagsel. Ik hoefde niet eens mijn voorraad sapele schuurstof aan te spreken: wat lijm in een kier, tot 5 tellen om iets te drogen, en met 320 grit stof in de kier schuren deed de truuk. Ik heb de hele zijde met 320 grit glad geschuurd. De romp voelt glad en vloeiend aan, en is volgens mij klaar om te lakken. Bij het lakken van grotere oppervlakken (gitaren) is schuren tot 320 grit voldoende, maar die worden daarna nog fijn geschuurd en gepolijst. Hoe zit dat met scheepsmodellen ? Moet dat nog met fijnere grits ?

Om alles op te vullen en glad te krijgen is tijdrovend: je blijft aan de gang. Over één kant deed ik een uur of twee. Maar ik weet uit ervaring dat schuren vóór het aflakken erg belangrijk is: iedere fout blijft later zichtbaar. Ik wil overigens de planken wel blijven zien na al dat werk, dus de kieren die er nu nog zitten laat ik zo.

Nu even koffie en boodschappen, en dan stuurboord.

57C12F0C-A60D-44FA-AB2E-DFD992112040.jpeg


F73A25A1-C2FF-452C-8DD1-E69CB1618026.jpeg


C4CB4401-9050-4234-BC79-829A4D207AD3.jpeg


Ik denk dat ik met een speld het stof nog uit de naden weghaal.

761970F7-DE13-402E-8CDB-004FCC90EFA1.jpeg


32837DAB-6C16-48C7-8C24-442673F0E133.jpeg


B8EA15FE-3500-4D1C-852C-366BEE7E6272.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Het losse stof in de kieren zou ik met een zachte kwast doen of met een busje samengeperste lucht. Bij de Action een bus voor 1,99 dust-nogwat
400 is het laatste schuurpapier wat ik gebruik. Daarna ga ik er nog heel voorzichtig met een vlak scheermesje erover heen. Zo schraap ik de schuurkrasjes en nog uitstekende vezels weg. Met een nat doekje erover om ze omhoog te laten krullen als ze dan opdrogen, maar dat zal je wel weten. (Ipv na de eerste laklaag nog eens schuren bij de gitaar).

Als je de nerven wil blijven zien kan je met Talens Ecoline waterverf de romp verven.
 
Ik moest nog een stukje beplanken waar de patrijspoortjes van de kajuiten zitten.

4FB5AA80-92FA-4F17-B635-001C5A5B4FD0.jpeg


De gaatjes voor de patrijspoorten moesten weer open.
C54D23CF-1D5F-422F-B0E5-C6C0BEFAA49D.jpeg


730810B0-8987-41B2-A8D2-6762C21E2BF1.jpeg


CE5601AD-3D3D-4548-8011-645D792D73B2.jpeg


54FE4E16-55BF-4A1D-AF3A-F3A6C4A26EE3.jpeg


82B0D8E5-8DF9-48CB-8BB5-19514A1905AB.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Zo had ik me het modelbouwen voorgesteld: onderdeeltjes schuren en verven. :D
In dit geval: de rand langs de bovenkant van de romp (die vast een andere naam heeft ?) en de lambrizering van het lage dek. Onderdeeltjes uitgesneden en in de walnoot beits gezet.
De romp is nu opgeschuurd tot 400 grit; dat moet genoeg zijn.

Vraag: De BB is niet helemaal duidelijk hoe je zulke onderdelen op het schip lijmt. Er komt wat spanning op, omdat de latjes de vormen van het schip volgen. Ik denk dat secondenlijm de beste optie is ?

5C23FD0D-62A6-4E30-B362-FB6A23FFF58D.jpeg


E249079D-BBB7-4146-9353-1D3AB55B7A07.jpeg


5787202C-01BB-4698-BB43-0009D00E1868.jpeg


54815318-7D33-4F3C-9C1A-1CF575A153BD.jpeg


4E542395-A3DB-44D9-9356-70D82FF0D58D.jpeg


6615214A-0795-4689-AF47-E31520BF9FF1.jpeg


800D6F0B-C7FE-4453-9932-040209272CA4.jpeg
 
Back
Top