Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik weet wie je bent
Zou altijd nog s trombone komen spelen....maar door allerlei privé toestanden is dat niet gelukt toen.
Ik ben een groentje in het RC vliegen. Heb een Firebird Stratos gehad en er met plezier mee gevlogen, tot hij aan de horizon verdween...
Denk er nu over bij een vliegclub te gaan, geduldig instructie te krijgen en brevet te halen.
Heb een oogje op de Apprentice, maar ben ook wel gefascineerd door de drijvers (als optie). Wat zijn de ervaringen met en mogelijkheden voor vliegen op water, en specifiek met de Apprentice?
Dank voor al jullie inspanning om dit forum zoveel content te geven!
Klopt het als je begint met vliegen dat men het best start met een toestel waarvan de vleugels bovenop liggen ik lees dat deze stabieler zijn dan de toestellen waar de vleugel in het midden of onderaan liggen ?
Ik ben benieuwd of deze meneer al fijn vliegt met z'n funcub?Bedankt voor de reactie's.
Ik heb bij een lokale modelshop in de buurt nog een Funcub gevonden en deze gekocht.
De zender die ik kocht is een spektrum DX6e.
Ik ga nu op zoek op het forum naar welke servo's ik kan gebruiken in plaats van de mutiplex varianten zodat ik deze kan bestellen en starten met bouwen.
Nee, wat Brutus al uitlegde, zo werkt het niet.Klopt het als je begint met vliegen dat men het best start met een toestel waarvan de vleugels bovenop liggen ik lees dat deze stabieler zijn dan de toestellen waar de vleugel in het midden of onderaan liggen ?
Ik ben benieuwd of deze meneer al fijn vliegt met z'n funcub?
Het pendule effect bestaat. In de meeste vliegtoestanden is het van zeer ondergeschikt belang, maar in heel sommige toestanden, bv in mesvlucht en dan overtrokken kan het wel helpen.Het zit niet in de stabiliteit. Die is voor laagdekkers exact hetzelfde als voor hoogdekkers. Dat wil niemand geloven, maar het is ECHT zo (het pendule effect bestaat niet, tenminste, NIET zolang de mechanische verbinding tussen romp en vleugel onbeweeglijk is).
Dan ga je er opeens een tweede effect bij halen, waarbij de lift niet meer loodrecht op de vleugel staat, of waarbij de vleugel niet meer de bron van enige lift uberhaupt is... Dan blijft er "valweerstand" over als "lift" is opeens de lift in plaats van parallel aan de hellingshoek, parallel aan de zwaartekracht gebonden, en ja, DAN is er een pendule effect. Onder normale vliegtoestanden, waarbij lift loodrecht op de dwarsas staat, is er geen pendule effect.Het pendule effect bestaat. In de meeste vliegtoestanden is het van zeer ondergeschikt belang, maar in heel sommige toestanden, bv in mesvlucht en dan overtrokken kan het wel helpen.
Het pendule effect is absoluut niet dominant bij de dwarsstabiliteit van een vliegtuig.
Dat zijn voor zover ik uit de praktijk kan beoordelen, slechts vrij kleine effecten. Het zal niet heel fijn gaan, maar als het moet denk ik dat ik mijn Spacewalkertje (meen 3 graad V) nog wel met alleen het richtingsroer binnen moeten kunnen krijgen.Maar dit houdt niet in dat een laagdekker de zelfde dwarsstabiliteit heeft als een hoogdekker. Voor dwarsstabiliteit moet wanneer een toestel naar rechts giert een rolmoment in de zelfde richting optreden.
Bij een middendekker kan dit met V-stelling en/of pijlstelling.
Bij een hoogdekker zal door de invloed van de romp op de vleugel de effectieve V-stelling vergroot worden bij een laagdekker verkleind.
Een laagdekker zonder V- en/of pijlstelling zal een negatieve dwarsstabiliteit hebben, waarbij een hoogdekker zonder V- en pijlstelling een (geringe) positieve dwarsstabiliteit zal hebben.
Dan ga je er opeens een tweede effect bij halen, waarbij de lift niet meer loodrecht op de vleugel staat, of waarbij de vleugel niet meer de bron van enige lift uberhaupt is...
Touche...Dat mag toch als het er in uitzonderlijke gevallen is...
Wanneer je maar stelt dat het pendule effect voor normale dwarsstabiliteit niet of nauwelijks speelt. En dat doe ik.