Endeavour Occre 1:54

  • Topicstarter Topicstarter Flying Scotsman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
bevestig een geleidelat over de volledige lengte net boven of net onder de eerste aan te brengen huidstrook, en zorg ervoor dat deze een perfecte zeeg heeft.

Absoluut een goed advies!! Voor geleidelat neem een styreen strip. Dat werkt perfect en geeft een geweldige zeeg, het buigt namelijk zeer geleidelijk.

Ik heb dat zelf ook afgekeken van anderen, ik zag het zo vaak dat het dus eigenlijk wel goed moest werken. En inderdaad.

IMAG1482 (Custom) (2).jpg IMAG1480 (Custom) (2).jpg
 
Ik gebruik als geleidelat gewoon een iets hardere houtsoort, met voldoende dikte, dat knikt ook minder gauw. En met het befaamde "timmermansoog" erlangs kijken vanuit verschillende hoeken, en hier en daar een beetje corrigeren en een nageltje zetten.
 
Ben inmiddels begonnen met de tweede laag beplanking aan te brengen, beide zijden, dit is de stand van zaken tot nu toe. Er Mot nog wel schuurpapiertje over heen ;).

Voorlopig even geen update, ik ga een compleet nieuwe werf bouwen een eigen ruimte van 3 x 3 meter (nu werkruimte 1m x 2 m) om lekker te bouwen.


6EFF0C1D-9C42-4A44-BDBA-55CDFAF01E84.jpeg
 
Dat ziet er heel mooi uit.
Als ik mag, toch een paar bemerkingen
- het is niet gebruikelijk om de eerste laag rompbeplanking in korte latjes uit te voeren, omdat dit naderhand niet meer zichtbaar is, en de constructie verzwakt.
- het lijkt er op vanuit het gebruikte camerastandpunt dat de latten in het midden van het schip geen zeeg hebben, maar een perfect rechte lijn volgen. De zeeg in de beplanking werd aangebracht om het in het midden doorbuigen van de romp op hoge golven te verminderen.
- het lijkt er ook op dat je bij de 2e beplanking perfect de loop van de 1e beplanking volgt. Hoe meer de 2e huidlaag de naden van de eerste overlapt, hoe steviger de constructie wordt.
Daarom wijk ik bij de eerste beplanking altijd een klein beetje af van de plankrichting van de definitieve beplanking.

Hiermee wil ik geenszins zeggen dat je romp niet mooi of niet stevig zou zijn hoor.

Veel plezier met de inrichting van de nieuwe werkplek.
 
Dat ziet er heel mooi uit.
Als ik mag, toch een paar bemerkingen
- het is niet gebruikelijk om de eerste laag rompbeplanking in korte latjes uit te voeren, omdat dit naderhand niet meer zichtbaar is, en de constructie verzwakt.
- het lijkt er op vanuit het gebruikte camerastandpunt dat de latten in het midden van het schip geen zeeg hebben, maar een perfect rechte lijn volgen. De zeeg in de beplanking werd aangebracht om het in het midden doorbuigen van de romp op hoge golven te verminderen.
- het lijkt er ook op dat je bij de 2e beplanking perfect de loop van de 1e beplanking volgt. Hoe meer de 2e huidlaag de naden van de eerste overlapt, hoe steviger de constructie wordt.
Daarom wijk ik bij de eerste beplanking altijd een klein beetje af van de plankrichting van de definitieve beplanking.

Hiermee wil ik geenszins zeggen dat je romp niet mooi of niet stevig zou zijn hoor.

Veel plezier met de inrichting van de nieuwe werkplek.

Dat mag, ik ben altijd, zoals je weet “ in”om iets te leren.:)

Het betreft hier compleet de tweede laag zowel , de salpeli als de linde latjes zijn de tweede laag.
De eerste laag heb ik opgebouwd met latjes uit een stuk.

Dat er weinig zeeg in de latten zit, dat klopt helemaal wat je zegt was mij ook al opgevallen, maar dacht dat het zo hoorde . Ze overlappen wel 2mm over de naad van de eerste laag, volg dus niet de eerste beplanking Heb bij het uitzetten van de eerste plank de 2 maatvoeringen toegepast die in de bouw beschrijving werd aan gegeven , namelijk 120mm vanaf de valse kiel omhoog gemeten. Op de de meetpunten heb ik een (de) hulp lat gelegd/bevestigd en deze lat heb ik zo gebogen in de vorm die hij aan nam. En dan kom ik (helaas) zo uit.,

Ik ben wel heel erg blij met je opmerkingen:worship:, dank hiervoor.

Tja, de nieuwe werkplek gaat nog één dingetje worden, maar wel een heel goed vooruitzicht :banana:

Foto is uit de handleiding
2A979D92-612A-4406-AC99-61C771FD42B8.jpeg

36C6F440-0AC4-4D5C-9644-281EB2496A02.jpeg
 
Dank voor de toelichting Henk, ik had er niet aan gedacht dat de 2e huidlaag uit 2 verschillende kleuren kon bestaan.
Daarmee komt 2/3 van mijn opmerkingen te vervallen, maar misschien kunnen ze nuttig zijn voor iemand anders :)
 
Dat komt toch wel vaker voor Herby

Nu je mij er op attent maakt, inderdaad, ook bij de Royal Caroline heb ik al exclusieve modellen gezien waar voor het onderwaterschip een blekere houtsoort gebruikt wordt, maar ik had nog nooit een schip gezien waar het onderwaterschip in donkere houtsoorten bekleed was en het bovendeel in een blekere houtsoort.
Daardoor was ik even op het verkeerde been gezet, maar nu sta ik weer met beide benen op de grond. :)
 
Dank voor de toelichting Henk, ik had er niet aan gedacht dat de 2e huidlaag uit 2 verschillende kleuren kon bestaan.
Daarmee komt 2/3 van mijn opmerkingen te vervallen,maar misschien kunnen ze nuttig zijn voor iemand anders :)

Herby ,de opmerkingen zijn perfect ik heb er in ieder geval wat van geleerd. En zeker nuttig (ook voor iemand anders).Ik kon er in ieder geval ⅓ van gebruiken :).

Ben er toch nog wat verder ingedoken,en heb op “model schip world” rond zitten kijken wat betreft de zeeg. Wat mij opvalt is dat elk verslag wat ik ingezien heb, hebben allemaal zoals ik het zie ,dezelfde rechte lijn.. Kan dit een fout in de bouwdoos (zen) zijn?.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top