Bouwverslag De Havilland DH-108 Swallow => TG 306

Ik :thumbsup: alvast voor je eerste vlucht,

Dank je Dirk, het heeft geholpen! :)

Alweer een uitmuntend bouwverslag, en dat noem je een "tussendoortje"! ;) Super scratch, je bent een geweldige inspirator!
Heel veel succes met de maiden, Ramses!

Wow, bedankt Jurgen voor het mooie compliment! :)
... en die maiden,... die was vanmiddag!

Tijd voor een update!

Groeten, Ramses
.
 
.
De inbouw van de ontvanger en ontvanger-accu was zeer eenvoudig, heel veel ruimte in de romp:

full


full


De aanstuur stangen van de elevons zijn 2mm draad met 2mm ballinks aan de elevonzijde en 2mm kwiklinks aan de servo zijde:
[met Humbrol aluminium gekleurd maar het blijven lelijke dingen ;)]

full


De bouw van de Swallow is nu gereed en ze weegt vliegklaar 670gram.

.
Na vele windstille en erg hete dagen in Heeze, koelde het vanmiddag eindelijk iets af en begon het zelfs ook wat te waaien.
Einde van de middag de Swallow en de zender gepakt en naar de Gulberg gereden.
In de "kom" stond de wind verkeerd dus over de berg doorgelopen naar de andere kant.
Daar lijkt een flink deel ook geschikt voor PSS! :yes:
Delen van andere zijden worden gebruikt door de golfclub en zijn helaas niet toegankelijk.
Hier op een vlak deel op 3/4 hoogte, de helling achter me loopt nog op.
(totale hoogte berg ca. 60m+ NAP, hoogte ruim 40m+ maaiveld, het hoogste "natuurlijke" punt van Brabant):

full


Het waaide amper en zeker niet genoeg om de Swallow boven te houden...
Maar wel een mooie plek voor de maiden worp(en), dus dat wordt op en neer klimmen :confused:
Ik was alleen dus geen beeldmateriaal,... toch iets proberen.
Telefoon op filmen gezet en half in m`n broekzak gestoken en hopen op beeld...

Het accustekkertje in de ontvanger van de Swallow gestoken en de eerste worp:

full


Een beetje een zoekplaatje,.. maar ze komt linksonder tegen de bomenrij het beeld weer ingevlogen:

full


Dit zijn twee plaatjes uit het 'broekzak telefoonfilmpje' van de eerste worp, voor de rest is de Swallow in het filmpje vooral buiten beeld...
Daarna nog vier keer de Swallow de berg afgeworpen, ook vanaf het hoogste deel van deze bergzijde en ze blijkt zeer stabiel! :)
Volgens mij is dit een heerlijk PSS kistje,... wachten op de herfst... bijna!

Zwaartepunt ligt wat te ver naar voren, dus de ontvanger ga ik naar achteren plaatsen.
De volgende keer als het voldoende waait ga ik niet alleen, kunnen er fatsoenlijke foto`s en filmpjes gemaakt worden.

Tot binnenkort met hopelijk mooie foto`s en filmpjes!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Thanks Bart! :)

Hiebij trouwens het 'broekzak telefoonfilmpje' van de eerste (maiden) worp van de Gulberg.
Niet veel te zien helaas, de twee stills in de post hierboven geven hetzelfde beeld :D:


CG te ver naar voren, veel up, maar kwam zachtjes neer.
Worpen daarna steeds beter, ze is helemaal klaar voor PSS!

Groeten, Ramses
.
 
.
Dank voor de leuke reacties mannen! :)

Ik ben wel benieuwd waar nu het zwaartepunt ligt.

Het CG moet in ieder geval verder naar achteren dan waar ik `m nu heb.
Ik ga de ontvanger naar achteren plaatsen totdat het CG goed ligt.
Ik hou je op de hoogte waar ik op uitkom.
Hoe gaat het met jouw Swallow?

Groeten, Ramses
.
 
.
Ik heb voor de geïnteresseerden een kaartje gemaakt van de Gulbergen:

full


Hopelijk binnenkort gelegenheid voor de PSS maiden!

Groeten, Ramses
.
 
Belachelijk eigenlijk dat de golfers zo'n enorm terrein krijgen toegewezen, en dat het voor modelvliegers bijna onmogelijk is om een veldje van 100 x 100 te vinden...
 
.
Vandaag uit het werk met de Swallow eventjes naar de Gulbergen gereden.
Niet veel tijd, maar een paar worpen om het nieuwe CG te testen.
De ontvanger zit nu mooi strak tussen de vleugelliggers in de romp.
Dat is ca. 5cm verder naar achter in de romp.

Had vantevoren heel snel een petje bewerkt om hands free te kunnen filmen (met m`n vorige telefoon):

full


Aluminium strip, plankje triplex, balsa klemlat, alles zo uit de restbak, onbewerkt.
Wat secondenlijm en Bisonkt en 10 minuten later:

full


Naar de Gulbergen gereden en het waaide zwak met matige windstoten.
Niet genoeg om boven te blijven, daarvoor wacht ik tot constante 3 to 4 Bft.
Nog 6 test worpen gemaakt en het CG ligt nog steeds te ver naar voren...:


Deze keer stond ik in "de kom" aan de golfbaan zijde op de Gulberg.
Bij een windgust klom ze af en toe even, maar ze vloog met veel te veel up elevon door het nog steeds te ver voorwaartse CG.
Daardoor vaak tegen overtrek aan of in overtrek, en dan begint ze te waggelen en zakken, niks venijnigs!

Het CG ligt nu verder naar achteren dan op de tekening staat van het vrije vlucht model (Jetex).
Bij de laatste landing iets geraakt en een hap uit de boven beplanking van de vleugel:

full


Gelukkig is de voorlijst ligger nog intact en is het dus spleetje vullen met balsa, schuren, afwerken, aluminium Hubrol, weatheren en klaar.
Twee avondjes werk i.v.m. tussentijds drogen.... ;)
Herfst komt eraan... constante 3 - 4 Bft zou wenselijk zijn, zin in!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Hier vandaag zeer matige wind, maar ik wil ook eerst de lichte schade aan de vleugel repareren.
Dit weekend helaas ook geen tijd, misschien volgend weekend weer.
Hier nog een paar screenshots uit het filmpje, kistje heeft een mooi vliegbeeld vind ik:

full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


Nu wachten op constante 3 - 4 Bf voor de PSS maiden flight, zin in! :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Mooie locatie en leuke beelden!
Je hebt gewoon meer power nodig = meer wind.
Of minder weerstand, stukje 0.3mm staaldraad als 35MHz antenne draad helpt ook, en is ook minder opvallend.
Succes met de reparatie.
 
.
Thanks Tjarko en Freek! :)

Je hebt gewoon meer power nodig = meer wind.
Of minder weerstand, stukje 0.3mm staaldraad als 35MHz antenne draad helpt ook, en is ook minder opvallend.

Inderdaad, bij meer wind zal ze eenvoudig boven blijven :thumbsup:
Ik heb trouwens zo`n spriet antenne, maar da`s nog een best ding en ik vind dit snoertje zo geen probleem...
Deze week geen tijd voor de hobby gehad, komend weekend het spleetje in de vleugel maar eens repareren.

Wel een nieuwe avatar gemaakt ;)

16039.jpg


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top