Het valt trouwens ontzettend mee wat er over die Ogar te vinden is. Tot en met cockpit details en fabrieks foto’s aan toe. Dat is bij andere kisten wel anders.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Mischien lees ik de advertentie verkeerd, maar het lijkt wel of dat ding nog steeds te koop staat, en wat zijn die dingen onbenullig goedkoop... Een beetje knappe tweedehands motorfiets is een stuk duurder...
en toch is hij in 2017 door de fabriek nog weer voor een paar honderd uur vrijgegeven, en uit de rest van de gegevens maak ik ook op dat het ding na 1999 nog gewoon gevlogen heeft...Zit geen annual op de kist dus niet luchtwaardig verklaard. Al sinds 1999 niet meer.. Leuk project om weer zover te krijgen.
Ja, maar dan is de ene nieuw en de andere 40 jaar oudEen ouderwetse 1:1 kist is vaak goedkoper dan een 1:3 schaalkist.
Dat kan, maar dan moet je wel de uitersten tegenover elkaar leggen (turbine vliegen tegenover hanggliden of zo).Echt vliegen kan goedkoper zijn dan modelvliegen
Dat geloof ik best... In de jaren dat ik uitsluitend heli vloog, was ik over het algemeen goedkoper uit dan toen ik nog vleugeltjes vloog, maar voor een deel lag dat aan dat ik met de destijdse heli's vrij veel zelf kon fixen, zonder kosten, en ik de gewoonte had om ALS ik een kist aan gort vloog, er ook weinig repareerbaars meer overbleef.ik ben destijds overgestapt van 1:8 modelauto racen naar 100cc karten, dat was goedkoper
Dat is sneller gevraagd dan beantwoord. Ik heb een poging gedaan, maar Duitsland is niet gemakkelijk omdat de LBA gegevens ontoegankelijk zijn. Ik heb een lijst met kisten die (mogelijk) nog vliegen. Daarna heb ik daarvan gecheckt of het kenteken nog vrij is in het LBA register. Als dat zo is vallen ze af. Dat betekend niet dat ze nog vliegen, alleen dat het kenteken nog niet is vrijgegeven voor hergebruik. Geen idee hoe lang dat normaal duurt.Kamenz is 7 uur rijden vanaf hier, staat er iets dichterbij postcode 54570?
GJ
Is dat bij jou in de buurt?Volgende week naar het luchtvaartmuseum, misschien weten die iets.
GJ
rondje langs modelvliegvelden en hellingen gereden omdat er een paar mensen hier naartoe willen komen.
Het werk aan de vleugel lag even stil ivm ander bezigheden, maar van de week bij Sebastiaan van RCEurope langs geweest om de constructie, bouw en fabricage te bespreken. Met name om te kijken of een houten- ipv een koolstofligger ook mogelijk is. Zou moeten kunnen volgens de sterkte berekeningen, maar hout is een natuurlijk materiaal en wij 'knutselaars'plakken het in elkaar, dus wat zijn de praktijk ervaringen bij andere vliegtuigen?
Dat zag er positief uit. Een ligger opgebouwd uit 10x5 vuren strips met een populier triplex lijf is sterk genoeg. Noviteit is dat de vuren strips alleen de eerste meter gebruikt worden (ongeveer tot 2/3 van de vleugel), daarna is de triplex D-box sterk genoeg om zowel de torsie als de buigkrachten op te nemen.
Bekijk bijlage 378826 Ligger op 99 cm, respectievelijk op 101 cm
Het voordeel van een vuren- t.ov koolstofligger is de kleinere kans op fouten (onvoldoende hechting) tijdens de montage. Ook wordt de bouwvolgorde makkelijker, omdat nu niet eerst een ligger-ribben geraamte gemaakt hoeft te worden, maar de ribben stuk voor stuk op de onderbeplanking gelijmd kunnen worden. Dat ziet er als volgt uit:
Bekijk bijlage 378829
Onderbeplanking in elkaar klikken, op de vlakke bouwplank leggen. De vuren ligger strip (links rood) en ligger lijf (rechts blauw) langs de op de beplanking aangegeven lijnen plakken.
Bekijk bijlage 378831
Bekijk bijlage 378832
Het lijf van ligger en kleppen op de beplanking lijmen. Exacte positionering mbv 6 ribben. Deze ribben daarna een voor een vastlijmen.
Bekijk bijlage 378833
Triplex voorlijststrip erop klikken en vastlijmen.
Bekijk bijlage 378834
Daarna volgen de overige ribben (op de 2 buitenste 'afdek ribben' na).
Bekijk bijlage 378835
Vleugelverbinder buis en bovenste vurenstrip aanbrengen. (Bij het uitharden vleugel vlak op de bouwplank houden! ) Alle liggers en strips mooi pas schuren met de contour van de ribben. Servo's en bekabeling aanbrengen.
Bekijk bijlage 378836
Voor goedmoedige vliegeigenschappen is een kleine verdraaiing van de tip gewenst. Daarvoor wordt nu een 80 cm lange wig onder de achterlijst geschoven. Bovenbeplanking er op en tijdens het uitharden de vleugel goed op vlakke bouwplank/wig drukken.
Mocht de vleugen na het uitharden toch niet helemaal vlak zijn, pak dan het stoomstrijkijzer van je vrouw (dat doe ik dus alleen als ze niet thuis is), klem de vleugel op de bouwplank en breng hem mbv stoom en warmte strak in model.
Daarna de roeren verder lossnijden langs de gelaserde markering.
Bekijk bijlage 378837
De balsa neus- en de oracover geleidingsstrips aanbrengen. Neus mbv mallen in juiste profiel schuren.
Bekijk bijlage 378838
Bekleden met oracover (of nog mooier Koverall) en klaar.
Ja, dat bedoel ik toch ook?Laten we eerst een setje houtbouw vleugels bouwen..