De Ogar, oude model met vernieuwing.

Het valt trouwens ontzettend mee wat er over die Ogar te vinden is. Tot en met cockpit details en fabrieks foto’s aan toe. Dat is bij andere kisten wel anders.
 
Zit geen annual op de kist dus niet luchtwaardig verklaard. Al sinds 1999 niet meer.. Leuk project om weer zover te krijgen.
 
Zit geen annual op de kist dus niet luchtwaardig verklaard. Al sinds 1999 niet meer.. Leuk project om weer zover te krijgen.
en toch is hij in 2017 door de fabriek nog weer voor een paar honderd uur vrijgegeven, en uit de rest van de gegevens maak ik ook op dat het ding na 1999 nog gewoon gevlogen heeft...
 
Een ouderwetse 1:1 kist is vaak goedkoper dan een 1:3 schaalkist.
Echt vliegen kan goedkoper zijn dan modelvliegen, ik ben destijds overgestapt van 1:8 modelauto racen naar 100cc karten, dat was goedkoper.
Ik wil gewoon eens een ogar in het echt zien.
Als ik het Robbe model bekijk en dan foto's van het echte model dan zitten er behoorlijke verschillen in.
Dus als ik toch bezig ben dan wil ik het wel goed doen.
Kamenz is 7 uur rijden vanaf hier, staat er iets dichterbij postcode 54570?

GJ
 
Een ouderwetse 1:1 kist is vaak goedkoper dan een 1:3 schaalkist.
Ja, maar dan is de ene nieuw en de andere 40 jaar oud :D :D :D
Echt vliegen kan goedkoper zijn dan modelvliegen
Dat kan, maar dan moet je wel de uitersten tegenover elkaar leggen (turbine vliegen tegenover hanggliden of zo).
ik ben destijds overgestapt van 1:8 modelauto racen naar 100cc karten, dat was goedkoper
Dat geloof ik best... In de jaren dat ik uitsluitend heli vloog, was ik over het algemeen goedkoper uit dan toen ik nog vleugeltjes vloog, maar voor een deel lag dat aan dat ik met de destijdse heli's vrij veel zelf kon fixen, zonder kosten, en ik de gewoonte had om ALS ik een kist aan gort vloog, er ook weinig repareerbaars meer overbleef.
Daar kwam ik overigens ook pas gaandeweg achter, want uiteraard was het begin van helivliegen best wel duur...
 
Laatst bewerkt:
Kamenz is 7 uur rijden vanaf hier, staat er iets dichterbij postcode 54570?

GJ
Dat is sneller gevraagd dan beantwoord. Ik heb een poging gedaan, maar Duitsland is niet gemakkelijk omdat de LBA gegevens ontoegankelijk zijn. Ik heb een lijst met kisten die (mogelijk) nog vliegen. Daarna heb ik daarvan gecheckt of het kenteken nog vrij is in het LBA register. Als dat zo is vallen ze af. Dat betekend niet dat ze nog vliegen, alleen dat het kenteken nog niet is vrijgegeven voor hergebruik. Geen idee hoe lang dat normaal duurt.
Dan hou je dit over:
KCOD
KSWG
KOGR: 2005 (waarschijnlijk omgeving Mecklenburg, op basis van de reclame op het richtingsroer)
KJAN
KFCK (2018)
KOGE (Ergens in Brandenburg, 2018)
KLIX (Chemnitz 2009) (vliegt volgens mij niet meer)
Tussen haakjes staat het jaar van de meest recente foto die ik van de betreffende kist heb kunnen opduikelen. De meeste plaatjes van Ogars zijn van voor 2010, en er zitten er ook best veel tussen van niet meer vliegende of naar het buitenland verkochte toestellen.

Een paar plaatjes:
https://abpic.co.uk/pictures/registration/D-KOGR
https://www.luftbildsuche.de/info/l...rschfelde-brandenburg-deutschland-362789.html

In Tsjechië Prerov airbase staat (stond?) een mooi exemplaar. OK-8903:
https://www.airliners.net/photo/Untitled/PZL-Bielsko-SZD-45A-Ogar/1418248

In Belgie, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland zijn er geen, althans nu niet meer. Polen en de UK wel. Frankrijk weet ik niet, wederom geen toegang.

Heel veel verder kom ik met beperkte inspanning niet. Ik denk dat de kist het belangrijke nadeel heeft dan het airframe nominaal maar 2000 uur heeft, dat is niet zo veel voor een kist van bijna 50 jaar. Verlenging is mogelijk maar niet altijd gemakkelijk denk ik, zeker niet bij een motorzwever.

Tja, wat nu?
Als je er niet heen kan, dan maar even er omheen lopen:

Dan zien vliegen:

En tenslotte even mee:

Conclusie: dichterbij nog niks gevonden. En een avond weg....
Ik geef het even op, er moet nog een schaalkist af.

Groeten,

Merijn
 
Hahaha, ik heb vandaag een rondje langs modelvliegvelden en hellingen gereden omdat er een paar mensen hier naartoe willen komen.
Gaat ook veel tijd in zitten, steeds kletsen, dan wordt je weer ergens bij de kerk rechtsaf gestuurd en dan doorrijden, daar is een helling...
Foto maken, windrichting met kompas bepalen en dan terug naar het veld om de andere helling te bekijken.
En in de tussentijd ook nog op het echte zweefvliegveld geweest, waar nu meer ultralights stonden dan zwevers.
Toen ik het woord Ogar liet vallen riep iemand meteen Shreck.. die wist dus niet wat het was.
Maar er vliegt er in ieder geval geen een in de buurt.
Volgende week naar het luchtvaartmuseum, misschien weten die iets.

GJ
 
Ach, in de buurt...
50 minuten rijden en de andere kant op, in Luxemburg, ruim een uur rijden, is er nog een.

GJ
 
Het werk aan de vleugel lag even stil ivm ander bezigheden, maar van de week bij Sebastiaan van RCEurope langs geweest om de constructie, bouw en fabricage te bespreken. Met name om te kijken of een houten- ipv een koolstofligger ook mogelijk is. Zou moeten kunnen volgens de sterkte berekeningen, maar hout is een natuurlijk materiaal en wij 'knutselaars' ;) plakken het in elkaar, dus wat zijn de praktijk ervaringen bij andere vliegtuigen?
Dat zag er positief uit. Een ligger opgebouwd uit 10x5 vuren strips met een populier triplex lijf is sterk genoeg. Noviteit is dat de vuren strips alleen de eerste meter gebruikt worden (ongeveer tot 2/3 van de vleugel), daarna is de triplex D-box sterk genoeg om zowel de torsie als de buigkrachten op te nemen.
overgang ligger.JPG
Ligger op 99 cm, respectievelijk op 101 cm​

Het voordeel van een vuren- t.ov koolstofligger is de kleinere kans op fouten (onvoldoende hechting) tijdens de montage. Ook wordt de bouwvolgorde makkelijker, omdat nu niet eerst een ligger-ribben geraamte gemaakt hoeft te worden, maar de ribben stuk voor stuk op de onderbeplanking gelijmd kunnen worden. Dat ziet er als volgt uit:

1a onderbeplanking en ligger klein.jpg

Onderbeplanking in elkaar klikken, op de vlakke bouwplank leggen. De vuren ligger strip (links rood) en ligger lijf (rechts blauw) langs de op de beplanking aangegeven lijnen plakken.


3a lijf positioneren klein.jpg

3b zij aanzicht lein.jpg

Het lijf van ligger en kleppen op de beplanking lijmen. Exacte positionering mbv 6 ribben. Deze ribben daarna een voor een vastlijmen.


4 voorlijst erop klein.jpg

Triplex voorlijststrip erop klikken en vastlijmen.



5 alle ribben klein.jpg

Daarna volgen de overige ribben (op de 2 buitenste 'afdek ribben' na).


6 wingjoiner en boven ligger klein.jpg

Vleugelverbinder buis en bovenste vurenstrip aanbrengen. (Bij het uitharden vleugel vlak op de bouwplank houden! ) Alle liggers en strips mooi pas schuren met de contour van de ribben. Servo's en bekabeling aanbrengen.


7 bovenbeplanking klein.jpg

Voor goedmoedige vliegeigenschappen is een kleine verdraaiing van de tip gewenst. Daarvoor wordt nu een 80 cm lange wig onder de achterlijst geschoven. Bovenbeplanking er op en tijdens het uitharden de vleugel goed op vlakke bouwplank/wig drukken.
Mocht de vleugen na het uitharden toch niet helemaal vlak zijn, pak dan het stoomstrijkijzer van je vrouw (dat doe ik dus alleen als ze niet thuis is), klem de vleugel op de bouwplank en breng hem mbv stoom en warmte strak in model.
Daarna de roeren verder lossnijden langs de gelaserde markering.


8 neus en oracover geleiding klein.jpg

De balsa neus- en de oracover geleidingsstrips aanbrengen. Neus mbv mallen in juiste profiel schuren.


9 + oracover klein.jpg

Bekleden met oracover (of nog mooier Koverall) en klaar.
 
Laatst bewerkt:
En voor de vleugel-romp overgang het volgende idee:
ogar aansluiting romp profielen klein.jpg

Gestippeld het oude 18% dikke FX61-184 profiel (dat als ik het goed begrepen heb ook op de nieuwe romp zit).
De doorgetrokken lijn is het gewenste12% dikke profiel. Dit is zoveel mogelijk omhoog geschoven.
Aan de achterzijde is het profiel afgekapt aangezien daar de motorkap op de romp zit.
Aan de bovenzijde komt over 15 cm een geleidelijke overgang tussen de twee profielen. (Deze overgang zit in de gelaserde ribben)
De onderzijde is niet zichtbaar, dus daar komt het nieuwe profiel koud tegen de romp. Eventueel kan daar nog een kleine afronding gemaakt worden over 1 a 2 cm.
Het hoogteroer zal met 1 graden meer down op de staart gemonteerd moeten worden om de Ogar goed in balans te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Het werk aan de vleugel lag even stil ivm ander bezigheden, maar van de week bij Sebastiaan van RCEurope langs geweest om de constructie, bouw en fabricage te bespreken. Met name om te kijken of een houten- ipv een koolstofligger ook mogelijk is. Zou moeten kunnen volgens de sterkte berekeningen, maar hout is een natuurlijk materiaal en wij 'knutselaars' ;) plakken het in elkaar, dus wat zijn de praktijk ervaringen bij andere vliegtuigen?
Dat zag er positief uit. Een ligger opgebouwd uit 10x5 vuren strips met een populier triplex lijf is sterk genoeg. Noviteit is dat de vuren strips alleen de eerste meter gebruikt worden (ongeveer tot 2/3 van de vleugel), daarna is de triplex D-box sterk genoeg om zowel de torsie als de buigkrachten op te nemen.
Bekijk bijlage 378826 Ligger op 99 cm, respectievelijk op 101 cm​

Het voordeel van een vuren- t.ov koolstofligger is de kleinere kans op fouten (onvoldoende hechting) tijdens de montage. Ook wordt de bouwvolgorde makkelijker, omdat nu niet eerst een ligger-ribben geraamte gemaakt hoeft te worden, maar de ribben stuk voor stuk op de onderbeplanking gelijmd kunnen worden. Dat ziet er als volgt uit:

Bekijk bijlage 378829
Onderbeplanking in elkaar klikken, op de vlakke bouwplank leggen. De vuren ligger strip (links rood) en ligger lijf (rechts blauw) langs de op de beplanking aangegeven lijnen plakken.


Bekijk bijlage 378831
Bekijk bijlage 378832
Het lijf van ligger en kleppen op de beplanking lijmen. Exacte positionering mbv 6 ribben. Deze ribben daarna een voor een vastlijmen.


Bekijk bijlage 378833
Triplex voorlijststrip erop klikken en vastlijmen.



Bekijk bijlage 378834
Daarna volgen de overige ribben (op de 2 buitenste 'afdek ribben' na).


Bekijk bijlage 378835
Vleugelverbinder buis en bovenste vurenstrip aanbrengen. (Bij het uitharden vleugel vlak op de bouwplank houden! ) Alle liggers en strips mooi pas schuren met de contour van de ribben. Servo's en bekabeling aanbrengen.


Bekijk bijlage 378836
Voor goedmoedige vliegeigenschappen is een kleine verdraaiing van de tip gewenst. Daarvoor wordt nu een 80 cm lange wig onder de achterlijst geschoven. Bovenbeplanking er op en tijdens het uitharden de vleugel goed op vlakke bouwplank/wig drukken.
Mocht de vleugen na het uitharden toch niet helemaal vlak zijn, pak dan het stoomstrijkijzer van je vrouw (dat doe ik dus alleen als ze niet thuis is), klem de vleugel op de bouwplank en breng hem mbv stoom en warmte strak in model.
Daarna de roeren verder lossnijden langs de gelaserde markering.


Bekijk bijlage 378837
De balsa neus- en de oracover geleidingsstrips aanbrengen. Neus mbv mallen in juiste profiel schuren.


Bekijk bijlage 378838
Bekleden met oracover (of nog mooier Koverall) en klaar.

Dat ziet er mooi uit! Wat zou zo'n freeskit ongeveer moeten gaan kosten?
 
Laten we eerst een setje houtbouw vleugels bouwen..

En ik denk dat er ook nog wel een andere soort vleugel/profiel wordt gebouwd:beer:
 
Laten we eerst een setje houtbouw vleugels bouwen..
Ja, dat bedoel ik toch ook?

Begin ondertussen trouwens toch wel loeinieuwsgierig te worden naar hoe goed of slecht dat ouderwetse profiel nu precies vliegt...
 
Ik ben nu met van alles bezig, eerst moesten de auto's even klaargemaakt worden voor de zomer, daarnaast was ik hellingen aan het zoeken (en ik ga zo nog even vliegen).
Dan nog 2 modellen klaar maken, deze week nog even 2 andere modellen ophalen, Belgie is weer open dus ik kan mijn wedstrijdkanon ophalen bij Gerben.
De Ogar is irritant, denk je dat hij glad is maar dan zie je toch weer putjes, dus weer plamuren en schuren.
Morgen heb ik met iemand afgesproken om een rondje Nordschleife te gaan rijden en dan wil ik in de middag weer even de Ogar oppakken.
Maar ik heb al meteen gezegd, ik ga me niet haasten.
En ja.. ik ga vleugels snijden, beplankingmateriaal heb ik al in overvloed, 40 plankjes 1,5mm balsa.
Het wordt een HQ profiel door Quabeck voor de Ogar aangepast.
En dat wordt dikker dan het AG profiel maar dunner dan het oude FX profiel.
Stabilo hoeft dan niet aangepast te worden maar er is een beter profiel beschikbaar voor een stabilo, dus dat is een optie.
Inmiddels heb ik een Saito 61 en 72 liggen, dus mijne wordt geen electro.

GJ
 
Back
Top