Hoe kom je aan die getallen? Komt mij aan de lage kant over om eerlijk te zijn.
Ik denk (zo zou ik het doen):
Uitgangspunt: een vleugel draagt zichzelf, en genereert daarom geen buigbelasting. Niet helemaal waar want een vleugel zal bij de wortel wat sterker zijn dan bij de tip, dus ook iets zwaarder, maar die buigbelasting is te verwaarlozen tov. de buibelasting die wordt veroorzaakt door de romp.
De rest simpel rekenwerk Fl = Cl x ½ rho x v² x A
Fl = liftkracht in N
Cl = gesteld op 1
rho = dichtheid lucht = 1,23 kg/m³
v = gesteld op 30
A = vleugeloppervla in m³ = 0,757 m²
Fl = 1 x 0,5 x 1,23 x 30² x 0,757 = 418.9995 N
Nog even terugkomen op motorvermogen en Re-getal:
De Ogar is een motor-ZWEVER. Geen motor kist. Ergens in het begin is ook geopperd dat het leuk zou zijn als hij ook wat zou kunnen thermieken.
Dan moet je hem ook als een zwever benaderen, en hem zo efficiënt mogelijk maken binnen de gegeven randvoorwaarden (vleugelvorm, verwacht gewicht, etc.).
Uiteraard kun je de kist sneller maken met die motor, maar alleen met extra vermogen en dus kortere motorduur. Een passend Reynolds-getal (vliegsnelheid) voor de gebruikte profielen zal die efficiëntie vergroten ZONDER de inzet van meer motorvermogen.