Ja, ik ben het eens met Serge, al zou ik het anders verwoorden.
De tip-wervel (geïnduceerde weerstand) en de profiel-weerstand veranderen met de snelheid, en dat gaat niet lineair.
De geïnduceerde weerstand wordt groter bij langzaam vliegen / hoge Cl. Dit is goed te begrijpen als je je realiseert dat bij hoge Cl het verschil in druk boven de vleugel (lage druk) en onder de vleugel (hoge druk) toeneemt, bovendien is er meer tijd voor de lucht om door die drukverschillen te gaan verplaatsen (om de tip heen stromen).
De profiel-weerstand wordt juist groter bij hogere snelheid (neemt kwadratisch toe).
Bij een F5B gaat het vnl. om hogere snelheden en is de profielweerstand de hoofdrolspeler. Bij F5J zou dat wellicht anders kunnen zijn, maar vergis je niet in de complexiteit van een Winglet-ontwerp. Juist bij de tip gaat de richting van de luchtstroom afwijken. Meestal bovenop de vleugel richting romp, maar die afwijking neemt af naarmate je hoger (dan 5 mm) hoven de vleugel uit komt. Kortom de winglet heeft tipverdraaiing nodig. Hoeveel???? Ik heb in XFLR5 wat zitten proberen. Je kunt in dat programma de luchtstroom visualiseren en aan de hand daarvan zoeken naar een kleinere/rustigere tip-wervel. Maar de verschillen zijn minimaal ...
Om je een idee te geven over de complexiteit van mijn winglet:
- in de bocht 0,4° verdraaid
- de winglet zelf nog eens 1,4°
Of dit in de praktijk echt goed is ...

Ik ga het zien/merken.