(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Tja wat doe je dan allemaal in dit “Corona” weekeind, een beetje wandelen, fietsen waarbij we de drukkere plaatsen vermeden, er zijn immers nog genoeg mafkezen die doen of er niets aan de hand is, en dan tussen de bedrijven door toch nog wat bouwen......

Dus het kruiszeil werd gehesen:
FC0998AF-D65D-44D1-B418-D96DFB2BC542.jpeg

Een zicht op het rak.....

CF49641C-ACCF-44D1-94C9-06E0566C9F82.jpeg

Het halende part van het rak werd belegd aan een oogringetje op het dek, en die van de reep op de knecht voor de mast....

Nu kon ik de toppenanten aanbrengen:
B7D4A9CE-6938-46CA-B01D-6F66955C6B6D.jpeg

Deze werden weer belegd op de achterste nagelbanken....

Aansluitend werden de geitouwen en de buikgordings aangebracht en gefixeerd:
E29E5C03-EDDC-4DD0-A4A0-1D21E541648D.jpeg


6915CCE0-C100-4FD8-ACBD-85C2C07E5043.jpeg


91A666CB-A95D-49C2-8858-EF162EBA71CE.jpeg

De eerste door een oogringetje op de mars en de laatste weer aan de marsrand....

Tot slot nog een overzichts- foto:
83B7B167-DDCD-439F-BC22-EF12240641B8.jpeg

En zo hangen nu alle zeilen, nu alleen nog de boelijnen van het kruiszeil, de brassen van de grote mastzeilen, de brassen van de bezaanra en het kruiszeil en als laatste de schoten van het fokke- en grote- zeil.....
Kortom nog werk genoeg maar dat is......

Yep tot dan,
Gr Koos
 
Okee broeders, bedankt weer voor de leuke en opbeurende reacties, ik zal er proberen gewoon onder te blijven o_O

Dus gaan we gewoon weer ff door met het bouwen, liep wel tegen een klein probleempje aan maar als jullie beloven om het niet verder te vertellen dan laat ik je het hier zien, aan de stag werd een 4-2 blok geknoopt voor de laatste boelijnen, deze voor het kruiszeil:
F2940BC3-8882-48ED-9F43-D9FCC5C1CC29.jpeg

Dit hadden eigenlijk 2st 3-1 blokken moeten zijn maar die liggen ergens op de grond of in dat ding dat regelmatig rondrijd in huis.....:(

De boelijnen van het kruiszeil:
21E47D41-551A-460F-AB64-26AA9D60A11A.jpeg


En aansluitend kon ik de brassen van het grootmarszeil, het grootbramzeil, de bagijnsra en het kruiszeil aanbrengen:
D20764C8-EED1-40B4-ABC3-665D7F8980A1.jpeg


6D7AD181-2E70-44E0-88D2-A0DB637B83B6.jpeg


C4E35253-D9E3-4FAB-934C-C499C3D2FE10.jpeg

Dat was me een klus zeg voor dat touwtje, achter dat andere dan door het juiste blokje, aanspannen en erachter komen dat er weer een tegen de ander aanzit, kortom tis bijna modelbouw hee......:D

En de uitvoering is allemaal heel wat langzamer gedaan dan de tijd om het hier neer te schrijven, dus is de avond weer om en gaan we morgen weer verder met de laatste brassen en nog wat schoten, en dan nog heul veul andere dingen......
Gr Koos.
 
Het dubbelblok aan de stag is volgens mij niet echt ongebruikelijk, heeft tenslotte de zelfde functie als twee enkelschijf blokken;). Wel oppassen dat je niet teveel spanning op je lijnen zet Koos, de stag maakt al een behoorlijke knik naar onderen....
 
Piet, ik dacht al zoiets inzake het blok en het valt voor de gemiddelde bewonderaar straks helemaal niet op....
de stag maakt al een behoorlijke knik naar onderen....
Klopt Piet, goed gezien, ik zit er net naar te kijken en ben al aan het bedenken hoe e.e.a. aan te passen zonder al te veel sloopwerk.....;)
Nu moet ik weer wel zeggen dat de foto het allemaal weer veel erger maakt dan de werkelijkheid................

Voor diegene die nog aan de tuigage willen beginnen heb ik nog als tip, schaf alvast een set dunnere vingers, enkele automatische "tuigage op nagels vastzetters" en verschillende extra paren ogen aan, dan kun je zoiets misschien voorkomen...:p:p
 
Klopt Piet, goed gezien, ik zit er net naar te kijken en ben al aan het bedenken hoe e.e.a. aan te passen zonder al te veel sloopwerk.....;)
Nu moet ik weer wel zeggen dat de foto het allemaal weer veel erger maakt dan de werkelijkheid................
Zo te zien zijn het de brassen van de ra's van de bezaan mast, daar kun je best wel wat spanning afhalen lijkt mij, hoeft niet echt super strak te staan, gewoon een tikkie strak is voldoende. En dat foto's vaak meedogenloos zijn daar weet ik alles van:rolleyes:
 
Zo te zien zijn het de brassen van de ra's van de bezaan mast, daar kun je best wel wat spanning afhalen lijkt mij
Klopt weer goed gezien Piet, heb deze aangepast is nu veel beter:
94B54228-A060-453B-BFA4-EF30F46FDEBE.jpeg

Zit nu nog een heeeeeel klein beetje in maar dat zal zo lekker blijven :D:D

Nu eerst maar weer wat voor het baasje gaan doen.......
 
Zo te zien zijn het de brassen van de ra's van de bezaan mast, daar kun je best wel wat spanning afhalen lijkt mij, hoeft niet echt super strak te staan, gewoon een tikkie strak is voldoende. En dat foto's vaak meedogenloos zijn daar weet ik alles van:rolleyes:
Ik ben me dat ook aan het bekijken en dat doorbuigen lijkt mij een nogal vervelend dingetje. Is het niet handiger om de stag en van staaldraad te maken die in zijn geheel bekleed is?
 
Is het niet handiger om de stag en van staaldraad te maken die in zijn geheel bekleed is?
Lijkt mij geen oplossing Stephan, ook dan kan deze nog doorbuigen...het is gewoon een kwestie van blijven opletten en zoals Piet al schreef het niet te strak zetten van deze brassen....
En (wie zegt dat altijd weer) geduld, heel veel geduld.....
 
Hier kan je het zien de bovenste is bekleed touw en de onderste is staaldraad. Bij de veliero waren de masten van balsa
Als je de stagen van staaldraad wilt maken, dan moet je dat zeker doen, maar het blijft toch een kwestie van de juiste spanning op je lopend want, een beetje aanvoelen dus....

Daar komt nog bij dat ook de zware stagen niet super strak dienen te staan, bij een aangemeerd schip of weinig wind zag je daar zelfs een bocht in staan. Als je die te strak gaat aanspannen heb je zelfs kans op schade aan masten en/of stengen. Het is een samenspel van al je tuigage, wat een leerproces is en met de jaren steeds beter en makkelijker word;)
 
Laatst bewerkt:
Bij de Endeavour had ik doordat die masten van Balsa waren veel problemen met die stagen. Als ik ze niet strak trok dan bleven inderdaad de masten recht. Maar dan krulde het touw min of meer. Spande ik een klein beetje dan ging die mast gelijk mee. Toen heb ik geëxperimenteerd met draad. Dat ging redelijk goed en strak. Nadeel was de verbindingen die ik weer niet netjes kreeg. Wat ik me dus in eerste instantie afvroeg, wordt het vaker met draad gedaan? Want bij de endeavour heb ik dat zelf verzonnen als oplossing. Want die draad duwt als het waren de mast recht. En er zit niet veel spanning op.
 
Back
Top