Het expeditieschip van Willem Barentsz, Ton

Leuk Ton, deze ga ik in de gaten houden. Ik heb dit schip vandaag ook besteld.
Ik geef Hans Groenenberg de schuld (met veel bewondering zijn verslag aan het volgen van de 7 provincien) door hem jeuken mijn handen om dit ook eens te gaan proberen. Nog nooit eerder houtbouw gedaan alleen maar plastic, ben dus nieuw met deze bouw.
Ik denk dat dit verslag mij een stuk op weg zal helpen.
 
Leuk Ton, deze ga ik in de gaten houden. Ik heb dit schip vandaag ook besteld.
Ik geef Hans Groenenberg de schuld (met veel bewondering zijn verslag aan het volgen van de 7 provincien) door hem jeuken mijn handen om dit ook eens te gaan proberen. Nog nooit eerder houtbouw gedaan alleen maar plastic, ben dus nieuw met deze bouw.
Ik denk dat dit verslag mij een stuk op weg zal helpen.

Fred,

Ik weet alleen niet of ik snel genoeg bouw voor jou. Ik zal echter mijn best doen.
Groetjes en succes met de bouw.
 
Leuk Ton, deze ga ik in de gaten houden. Ik heb dit schip vandaag ook besteld.
Ik geef Hans Groenenberg de schuld (met veel bewondering zijn verslag aan het volgen van de 7 provincien) door hem jeuken mijn handen om dit ook eens te gaan proberen. Nog nooit eerder houtbouw gedaan alleen maar plastic, ben dus nieuw met deze bouw.
Ik denk dat dit verslag mij een stuk op weg zal helpen.
Nu is het zo dat ik vaker ergens de schuld van krijg en dat ik dat meestal niet leuk vindt. Deze vind ik wel erg leuk:) Succes met de bouw Fred! en bedankt voor je compliment.
 
Eerst nog even iedereen de beste wensen voor 2020.

Het A dek is voorzien van luiken en is beplankt:
20200102_094709.jpg

Ik ben niet helemaal tevreden. De naden met potlood zijn wat mij betreft prima. Ik ben echter uitgegaan van een maximale lengte van 100 mm voor de planken, dat is 5 m op schaal. Alles wat korter is heb ik zonder naad gelegd. Misschien dat ik voor het volgende dek eerst een aantal latten van 100 mm maak en daarmee ga beplanken. Dan steeds met het reststuk verdergaan. Dan voorkom ik ook kleurverschil en verschil in breedte. Nu had ik een lat ertussen die iets lichter was en een fractie smaller. Laat ik daar nu mee begonnen zijn. Ik heb echter nog ruim de tijd voordat ik aan dek B toe ben.
 
Misschien ben je iets te kritisch wat dit dek betreft, omdat het geheel aan het zicht onttrokken word, je ziet er straks niets meer van....
 
In de eerste plaats vind ik het beslist een mooi dek en zie niet wat jouw stoort. Zelf bij dit soort klusjes neem ik 5 volle latten die ik in stukken knip. De lengte moet wel bij de schaal passen inderdaad en 10 cm voor dit model is natuurlijk prima.
Hierna hutsel ik de 50 latjes die klaar zijn bewust door elkaar omdat er nu eenmaal kleurverschil in zit. Dat vindt ik persoonlijk ook juist mooi. Zo voorkom je dat er teveel latten met de zelfde structuur en kleur bij elkaar zitten. Dit zie je op je model waar een paar latten met eenzelfde kleur bij elkaar zitten. Is dat erg? Wat betreft de symmetric van een dek zijn de meningen natuurlijk verdeeld. Keurig verdeeld volgens een vast patroon of juist alles doorgelegd zoals het hout vooradig was. Hier heeft *Hans* wat betreft de hollandse schepen terecht pas iets over gezegd.
Maar de breeuwnaden zijn toch ook wel weer keurig geslaagd zo!
Samengevat;) wat ik eigenlijk wilde zeggen Prachtig!
 
Misschien ben je iets te kritisch wat dit dek betreft, omdat het geheel aan het zicht onttrokken word, je ziet er straks niets meer van....
Ik heb twee planken smaller moeten maken om goed uit te komen en er zitten zes planken op een rij die lichter zijn. Je hebt echter natuurlijk gelijk met je opmerking dat je van dit dek bijna niets meer ziet, maar toch....
De methode die Hans beschrijft ga ik voor dek B gebruiken denk ik.
 
Vanavond met een latje zitten pielen om de beplanking vloeiend te laten lopen. Opvallend is dat ik best veel van spant 6 van het deel boven dek A moest afhalen:
20200102_200635.jpg

Achter is ook nog de lenspomp zichtbaar. Die had ik voor de Duyfken gemaakt maar was te groot. Die heb ik toen opnieuw gemaakt. Hier past hij wel. In de BB wordt hij ook vermeld met als kanttekening dat hij later niet meer zichtbaar is. Ik had hem nog liggen, dus geen probleem.
 
Opvallend is dat ik best veel van spant 6 van het deel boven dek A moest afhalen
Dit zijn nuttige opmerkingen voor mij, en hoewel hier terloops genoemd controleer ik dit toch altijd even aan de hand van het model wat ik heb staan.
Spant 6 is de breedste spant van het schip, maar om beplanking goed te laten aansluiten moest deze in het basismodel wat ik gemaakt heb toch al wel behoorlijk afgeschuind worden. Ik heb de spant na de bouw van het basismodel dus wat aangepast in vorm (iets smaller gemaakt).
Ik heb net de spanten van versie 2 bekeken (versie 2 is de nul-productie waarop de eerste serie gemaakt is, en deze heeft de nodige aanpassingen gekregen).
Voor mijn gevoel is afschuinen in de rompvorm voldoende voor goed aanliggen van alle planken, maar op basis van wat je hier schrijft zou wellicht nog iets in breedte teruggebracht kunnen of moeten worden.
 
Dit zijn nuttige opmerkingen voor mij, en hoewel hier terloops genoemd controleer ik dit toch altijd even aan de hand van het model wat ik heb staan.
Spant 6 is de breedste spant van het schip, maar om beplanking goed te laten aansluiten moest deze in het basismodel wat ik gemaakt heb toch al wel behoorlijk afgeschuind worden. Ik heb de spant na de bouw van het basismodel dus wat aangepast in vorm (iets smaller gemaakt).
Ik heb net de spanten van versie 2 bekeken (versie 2 is de nul-productie waarop de eerste serie gemaakt is, en deze heeft de nodige aanpassingen gekregen).
Voor mijn gevoel is afschuinen in de rompvorm voldoende voor goed aanliggen van alle planken, maar op basis van wat je hier schrijft zou wellicht nog iets in breedte teruggebracht kunnen of moeten worden.

Ik heb zojuist Hans een paar detailfoto's gestuurd. Zover als ik het kan beoordelen heb ik het spant aan beide zijden ter hoogte van dek B 1 mm smaller gemaakt.
 
De achterkant ( spiegel?) is beplankt:
20200112_110736.jpg

Vier latten moesten over de hoge kant gebogen worden. Die stuk voor stuk goed nat gemaakt, nat vastgezet en laten drogen. Na het drogen verlijmd. Ik durfde de 4x1 latten niet met de plankenbuiger te buigen. Het vast zetten heb ik met kleine lijmklemmen gedaan.met punaises aan de zijkant was ik bang voor aftekening. De spanning was best hoog. Het is echter gelukt. Nu naar de eerste lat van de beplanking van de zijkant.
 
Mooi gemaakt. Ik snap wat je bedoel als je deze latten gebogen wilt vastzetten dan drukt de schacht van de punaises behoorlijk in het hout. Lijkt dus gemakkelijk maar lastig aan te brengen.
 
De eerste twee latten zitten op de zijkant. Echter twee keer gedaan. De eerste keer door alleen te buigen en de tweede keer door de zijkant iets af te schuinen. Ik was de eerste keer niet tevreden. Ik vond de opening iets te groot. Die had ik wel op kunnen vullen maar toch..
Eerste poging:
20200113_182140.jpg

Tweede poging:
20200114_201528.jpg

Na de tweede keer heb ik een heel klein beetje geschuurd. Zo hoef ik bijna niets op te vullen.
 
Kijk zo gaat deze goed, inderdaad met afschuinen van je volgende plank(en) krijg je een beter resultaat, dus stilletjes verder freubelen en dan komt dat helemaal goed hoor :thumbsup::thumbsup:
 
Een stukje verder:
20200119_182805.jpg

Mijn methode om de latten zo strak tegen elkaar te krijgen is een beetje bewerkelijk en duurt wat langer. Eerst nat maken, met de plankenbuiger in vorm maken, op zijn plek laten drogen, daarna afwerken en de lat op zijn plek lijmen. De latten worden tijdens het lijmen ook nog eens tegen elkaar getrokken met lijmklemmen.
 
Back
Top