Jaques
Forum veteraan
Pannenbier....Het hoogste punt is bereik


Een mooi resultaat Hans, mooie zwart wit foto ook......

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Pannenbier....Het hoogste punt is bereik
Is ruim 60 metertoch wel hoog.
Je hebt uiteraard een punt hier, echter de reden dat de talies aan de stagen kort werden gehouden is toch breuk. Omdat er op ieder schip altijd volop beweging is en veel wind hebben de bovenste blokken de neiging tot 'slaan' of' 'zwabberen' , hoe langer de talie hoe meer heen en weer ze zullen slaan en beweging lijdt op de lange duur tot slijtage en tenslotte dus breuk, vandaar dat talies die dienen voor het stijf zetten altijd kort worden gehouden. Eens te meer omdat de stagen behoorlijk dik waren op de échte schepen en de talie dus het zwakste punt was. Je kunt het vergelijken met een korte stok en een lange, de lange zal vele male makkelijker buigen dan de korteEn dan een stukje nuchterheid van mijn kant: De sterkte van een ketting wordt bepaald door de zwakste schakel - ongeacht of de ketting kort of lang is. Maar bij een lange ketting (met meer schakels) is de kans op een zwakke schakel wel groter. Touw is echter geen ketting, dus of dit hier ook opgaat? ik ben geneigd te zeggen van niet...
Ik zal dit wel gaan veranderen omdat ik graag correct bouw en dit bouwverslag geraadpleegd wordt en daarom vind dat het juist getoond moet worden.Het is niet mijn bedoeling dat je iets gaat veranderen hoor Hans @groenenberg , ik benoem slechts dingen die mij opvallen en waarvan ik denk dat het niet helemaal volgens het boekje is gegaan, hetgeen we uiteraard allemaal wel eens doen, want het blijft natuurlijk een model en soms moet je schipperen. Ik ben overigens blij dat je het weer sportief opvat en het niet als vervelend beschouwd
![]()
Helaas zal ik de laatste zijn om te roepen dat iets wel of niet correct gemaakt is. Wanneer je het hebt gedaan volgens de Kolderstok tekeningen dan heb je exact deze tekeningen gevolgd. Maar of de tekeningen juist zijn is dan de volgende vraag uiteraard.
Ik heb zelf ook even wat naslagwerk gedaan en heb inderdaad terug gevonden dat het gedaan werd zoals Piet omschrijft - met een ring in het dek en een tweeschijfs blok eraan.
De tekeningen zijn dus wat dat betreft niet correct, en zullen zo snel mogelijk door mij aangepast gaan worden.
Gelukkig is dit verslag een leidraad voor vele Zeven Provinciën bouwers en deze bouwers kunnen dan de aanpassing gelijk doorvoeren wanneer ze zover zijn.
Ik heb mijn informatie uit o.a. het boek "Het VOC-retourschip" van Hans Kamer. De Zeven Provinciën is weliswaar geen VOC-schip, maar de werkwijze is zeer waarschijnlijk niet anders.
Hans Kamer schrijft:
"... De stagen van de kruissteng en de grote marssteng worden via blokken, die aan de marsen van respectievelijk de grote en de fokkemast zijn bevestigd, naar takels geleid die achter of naast deze masten zijn gesitueerd. Deze takels zijn in dekringen gehaakt."
Ik begrijp hier uit dat er dus haken aan het blok moeten komen?
Hartelijk dank weer iedereen. Ik ga het aanpassen en dat zullen jullie vast wel weer gaan zien uiteraard.
Hier spreekt de echte zeemanJe hebt uiteraard een punt hier, echter de reden dat de talies aan de stagen kort werden gehouden is toch breuk. Omdat er op ieder schip altijd volop beweging is en veel wind hebben de bovenste blokken de neiging tot 'slaan' of' 'zwabberen' , hoe langer de talie hoe meer heen en weer ze zullen slaan en beweging lijdt op de lange duur tot slijtage en tenslotte dus breuk, vandaar dat talies die dienen voor het stijf zetten altijd kort worden gehouden. Eens te meer omdat de stagen behoorlijk dik waren op de échte schepen en de talie dus het zwakste punt was. Je kunt het vergelijken met een korte stok en een lange, de lange zal vele male makkelijker buigen dan de korte![]()
Ik denk dat je het blok ook gewoon aan het dek vast kunt zetten (en ik heb er een paar extra in je pakketje gedaan)Ik begrijp hier uit dat er dus haken aan het blok moeten komen?
Hartelijk dank weer iedereen. Ik ga het aanpassen en dat zullen jullie vast wel weer gaan zien uiteraard.
We komen er altijd wel uit Hans!!Ik denk dat je het blok ook gewoon aan het dek vast kunt zetten (en ik heb er een paar extra in je pakketje gedaan)