De Zeven Provinciën Hans

Ik werd een beetje in de war gebracht door Mondfeld. Maar het is weer duidelijk.Bekijk bijlage 340272
Alhoewel Mondfeld een goed boek is voor de modelbouwer, is niet alles correct wat er in staat, het zijn echter enkele subtiele foutjes die niet echt van belang zijn. Als je originele tekeningen vergelijkt zie wel eens een miskleun;) (in sommige boeken spreekt men ook van een dubbele groot- en fokkestag)

Alle jufferblokken van 5mm zijn geplaatst. Oftewel de wanttouwen van de bazaansmast vanaf het dek zitten er op.
20191106_222343.jpg
Ik had nog 2 juffers over dus het geleverde materiaal is tot nu toe prima op orde.

Alle jufferblokken van 5mm zijn geplaatst. Oftewel de wanttouwen van de bazaansmast vanaf het dek zitten er op.
Kun je gaan knopen Hans, net als ik;)
Ik had nog 2 juffers over dus het geleverde materiaal is tot nu toe prima op orde.
Klopt is mijn ervaring, met de Batavia ook, behoudens dat er af en toe een blokje wegspringt maar daar is die slang van moeders dan weer goed voor:rolleyes:

Pardoen van de blinde steng

Dit was een lastige om te maken omdat het gevaar bestaat dat de stag omhoog getrokken zou worden. Dit is ook ietsie gebeurd. Zou Ik dit niet doen dan zou het halende part niet echt strak komen te staan. Dus was het een beetje kiezen wat het mooiste werd. Maar de stag staat iets omhoog wat te verwaarlozen is.
Om dit te maken is om de steng een 4-1 blok gestropt. Door het gat van dit blok is een touw getrokken met ook aan de uiteinde 4-1 blokken.
Het halende part start met een strop op de stag en werd doorgevoerd door de blokken.
Hierna gaat hij door het bovenste stagblok richting de boegspriet.
Hier word het halende part weer belegd op een klamp ter hoogte van de luizenplecht.
20191107_202354.jpg

De pardoen van de blinde mast, (niet de steng) staat die zo op de tekening, want ik kan me niet voorstellen dat dit correct is? Zo als je de pardoen maakt is hij wel correct ingeschoren, maar er moeten zeker nog wel 2 blokken bij op de fokkestag en de 2 bovenste blokken horen dubbelschijfs te zijn. Dit omdat er behoorlijk wat kracht op de bovenblinde kwam te staan. Dus de pardoen die jij hebt gemaakt, met alle respect want het ziet er natuurlijk wel netjes uit, maar die gaat het niet overleven;)

Laatst bewerkt:
En nog even ter verduidelijking, ik probeer slechts te helpen als ik iets tegen kom waarvan ik denk dat het niet klopt. Want het is natuurlijk buiten kijf dat hier een fantastisch mooi model word neergezet en als je het zo OK vind, dan moet je het gewoon zo laten want we doen tenslotte allemaal wel eens wat eigen aanpassingen:)

Ik ben misschien sneller met antwoorden dan de andere Hans.
Op mijn model is het inderdaad met dubbele blokken gedaan, maar op tekening staat het met enkele blokken. Op de Batavia is het ook met enkele blokken gedaan, en ik heb indertijd de tekeningen van de Batavia gebruikt als uitgangspunt voor de Zeven Provinciën. Blijkbaar heb ik dat deel niet goed aangepast. :-(
@ Hans - het is aan jou of je het zo laat. Ik ga binnenkort de tekening wel aanpassen.

Goedemorgen mensen,

Het 4-1 blok heb ik zelf toegepast wat aan het einde van de steng komt. Het is getekend door Kolderstok dat het touw met aan weerszijde de 4-1 blokken in één keer om de steng ging. Ik heb hier dus een extra blok toegepast. Ook kwam ik deze uitvoering tegen in de boeken. Ik ga voor ik een antwoord geef verder even nazoeken hoe of wat.

Aanvulling.. terwijl ik dit bericht schrijf kwam de reactie van onze "Hans"binnen.

En nog even ter verduidelijking, ik probeer slechts te helpen als ik iets tegen kom waarvan ik denk dat het niet klopt. Want het is natuurlijk buiten kijf dat hier een fantastisch mooi model word neergezet en als je het zo OK vind, dan moet je het gewoon zo laten want we doen tenslotte allemaal wel eens wat eigen aanpassingen:)
Dank je Piet. Dit wordt door iedereen gewaardeerd natuurlijk.

Back