Mijn vlieg ervaring van vandaag

Met dank aan de €20,- Carrera Favorit (foto) die Henk hier onlangs op MBF te koop had, heb ik mezelf het kunstje van het oplieren van een 2-asser kunnen leren. Ik had wat angst om dat meteen met mijn Aviomodelli VOR250 te doen, maar die heeft inmiddels met zijn broze ABS romp ook wat lierstarts gemaakt en is nog heel. De Favorit thermiekt fantastisch maar vliegt op lage snelheid een beetje als een kruising tussen een kwispelende hond en een dwarrelende krant. Wellicht speelt mijn duim hier ook nog een rol in.

Carrera Favorit.jpg
 
En dan gaat het ineens fout.
Ik wilde vandaag even trainen voor de F5J wedstrijd komende zondag. MP3 files op de smartphone, Pike ingepakt, nog wat ballast bij, je weet maar nooit, accuutjes opgeladen en even naar het veld.
Alle opgebouwd en wilde eerst n testvlucht je maken voor het echte trainen zou beginnen. Alles startklaar, tijdens het inschakelen van de motorloop helt de Pike iets naar rechts, start, er volgt een rukwind naar rechts, krijg m niet uit de bocht, valt iets naar beneden en de rechter tip raakt het gras, en.... knak. Het ging zo snel, ik was helemaal bedust en nadien zeer teleurgesteld in mijn eigen handelen want n kist schuin weggooien [emoji848], dat had ik toch niet moeten doen!?
Meteen maar contact met vliegvrienden gezocht, reparatie geregeld en de nieuwe vleugel is al weer onderweg [emoji106]. Top jongens!!
90b2e61c48ff4da451b79e3d431fb3e1.jpg
e2bb9f8f21c9f000a74de590ba7a211b.jpg
Met dank aan Pascal en veel dank aan Lyckele kon ik vandaag weer m'n Pike starten, na een positief handstartje en een fijne proefvlucht begon de wind behoorlijk aan te trekken. We zijn gestopt maar hij doet het weer [emoji106].
8ca1bde84221bf62bf295d86d30a5d57.jpg
 
Vandaag met mijn zwever, 2 m span een omgebouwde Lidl zwever op een hucklepack naar boven gebracht :-)
De LIdl zwever was omgebouwd tot RC zwever met 2 servos die de 2 vleugel halven up/down en rol, vaste stabilo en richting.
 
Vandaag gevlogen op de Prorel, de berg boven Briancon in de Franse alpen.
Bij een beetje (tot heel veel) zuidenwind en zon gaat het er fabelachtig omhoog.
De zuidhelling ligt op 2300 meter en is via de kabelbaan (à € 14,- retour) goed bereikbaar.
Ik vloog met mijn helling kistje met vleugelsturing, ik heb hem wel eens eerde besproken.
Het ding vliegt strak en rolt als een gek.
De condities waren echter zodanig dat de constructie niet opgewassen was tegen de rolsnelheid.
De vleugels worden geschoven over de 5 mm stalen pen en sterke magneten in de vleugel houden ze vast.

Ik moet echter zeggen dat het tot de condities van vandaag atijd voldoende was, Het ging nu zo hard op een gegeven moment dat een rol de vleugels deed loskomen door de middepuntvliedende kracht.
De romp is ten einde, de vleugels wonder boven wonder zonder schade.
 
Zo'n losse romp schiet inderdaad als een pijl maar beneden, en losse vleugels roteren rustig naar de grond (als je pech hebt een (paar) km verder ...).
Wel een geinig kistje!
 
Back
Top