7 cilinder 120 cc radiaal motor

Terugslagklepje in 'drukleiding'? Meerdere nokken op asje?

We hadden het over de nokkenschijf gebruiken als pulsgever,daar kan ik geen extra nok op maken.
En het ging nou net over een afwisselende positieve en negatieve druk om de ingebouwde membraanpomp te bedienen dus een terugslagklep wil je niet hebben.

Zolang ik het ding niet in een vliegtuig zet kan ik natuurlijk ook gewoon een mini aquarium membraan pompje gebruiken als pulsgever.
Loopt dan wel niet gelijk op met toerental.
 
Laatst bewerkt:
De nokkenas draait maar op 1/6de van de nokkenas
Maar hij heeft wel 3 inlaat, en 3 uitlaatnokken...

Met wat listigheid (twee pulsgevers en een hoekverschil tussen de gevers) valt daar precies één puls per krukas-omwenteling uit te peuteren.
Of dat nodig is weet ik niet, want ik weet bijvoorbeeld niet hoeveel pulsen per omwenteling de Moki genereert...
 
Zolang ik het ding niet in een vliegtuig zet kan ik natuurlijk ook gewoon een mini aquarium membraan pompje gebruiken als pulsgever.
Loopt dan wel niet gelijk op met toerental.
En volgens mij zijn die brandstofpompjes die Morris verkoopt, min of meer precies dezelfde dingen....
Of de pulsen gelijk lopen met het toerental maakt volgens mij geen drol uit.
 
Maar hij heeft wel 3 inlaat, en 3 uitlaatnokken

Daar heb je een punt waar ik nog niet aan gedacht had.
Maar goed,3 per schijf dus kom ik met een enkelvoudige pulsgever op 50% pulsen van het toerental.
En ik denk eerlijk gezegd dat de nokhoogte (slag) qua efficiëntie meer bepalend is dan de frequentie.
Maar mischien is het met een extern pulsgevertje wel veel minder complex.

Edit..zeker als het gelijk oplopen van t toerental zoals Brutus zegt geen drol uitmaakt.
 
Laatst bewerkt:
En ik denk eerlijk gezegd dat de nokhoogte (slag) qua efficiëntie meer bepalend is dan de frequentie.
Integendeel....

Je moet niet vergeten, dat het maar een drukpulsje is, en dat het membraanpompje in de carburateur daarmee precies evenveel verpompt, als dat hij op dat moment kwijt kan aan de motor.... Niet meer, niet minder. Want de lucht waarmee je het drukpulsje overbrengt, is samendrukbaar, de brandstof die je verpompt, niet. De drukregelaar houd alles wat teveel is, gewoon tegen.
De drukregelaar vormt een kleine buffer, en zolang die voldoende brandstof bevat om de hele motor 2 omwentelingen van brandstof te voorzien, en het pompje voldoende brandstof oppompt om in één puls de hele motor voor 2 omwentelingen van brandstof te voorzien, zal dat gewoon werken.

Om je een idee te geven: jouw motor is een viertakt, 120 cc, dus in 2 omwentelingen word er 120 cc lucht naar binnen getrokken.
In 120 cc lucht, kun je ongeveer 0,01 gram benzine verbranden (0,010262 om precies te zijn).
0,01 gram benzine, heeft een volume van 13,6 kubieke millimeter.
Stel dat jouw pulsgeneratortje een membraan van pak hem beet, 1 cm oppervlak (effectief oppervlak) anderhalve mm heen en weer beweegt, dan heb je al een volumeverplaatsing van 150 kubieke mm.

De kunst is om het schadelijk volume zo klein mogelijk te houden in de overbrenging van de puls, want dat verlaagt de "persdruk" maar zelfs al zou je de helft van de puls verliezen door schadelijke ruimte, dan heb je nog steeds ongeveer een factor 5 overcapaciteit in je pomp"vermogen"....
 
Dit had ik dus echt niet verwacht.
Ik dacht dat bij een te kleine slag de efficiëntie snel zou verminderen.
Ik dacht dus ook dat de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt door de aansturing evenredig was met het door het membraan verplaatste volume.
 
Nee.... Je moet dat zo zien: In principe maakt het niet uit of de pomp-puls tegelijk met de aanzuiging is of niet. De pomp drukt, op enig moment, de regelkamer van de regulateur vol, waardoor de naaldklep van die regelaar sluit. Op gegeven ander moment, zuigt de motor brandstof aan uit die regelkamer, waarbij het regelmembraan naar binnen gezogen wordt en de naald weer opent. Maar omdat het pompje niet pompt op dat moment, gebeurt daar verder niet zo veel mee. Zolang er voldoende "buffer" in die regelkamer is, draait die motor rustig door. Het maakt niet uit hoeveel cylinders er aanzuigen, zolang het buffertje in de regelaar maar groot genoeg is.
Op een gegeven moment komt er weer een drukpuls, en die begint brandstof in de regelkamer te duwen, net zolang tot de naald weer sluit, waarna de brandstofstroom stopt (en het pompmembraan dus ook) en er word een klein beetje lucht samengedrukt.

Lucht is samendrukbaar, maar het is niet "zomaar" samendrukbaar. Zolang die naaldklep van de regelaar openstaat, kan er brandstof verpompt worden, en zal de lucht tussen pulsgever en pomp niet echt samendrukken. In elk geval, niet echt meetbaar. Dus het eerste stukje van de slag verplaatst er lucht, en daarna niet meer.

Wat wél van belang is, is het "schadelijk volume" ofwel de lengte van de pulsleiding, het volume van het kamertje van de pulsgever, en het volume van het kamertje in de brandstofpomp. Zolang dat klein genoeg is, en de drukken laag blijven, gedraagt lucht zich wat samendrukbaarheid betreft, bijna als hydrauliek. Maar als het schadelijk volume te groot is t.o.v. het slagvolume van de pulsgever, tsja... dan gebeurt er weinig....

Dus samengevat: het maakt niet uit of de puls synchroon loopt met de motor, of niet, en het maakt ook niet uit of de pop "pompt" op het moment dat de cylinder aanzuigt of niet.
Het enige wat er toe doet, is dat de pomp voldoende opbrengst heeft om het verbruik van de motor ruimschoots bij te houden, en op een hoger niveau, of het buffertje in de drukregelaar voldoende capaciteit heeft om de motor tussen de pompslagen door van brandstof te voorzien.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik snap nu hoe die carburateur werkt.
Een beetje hetzelfde als een carburateur met vlotterkamet waar alleen de vlotter de taak van het membraan heeft.

Ik snap ook wat je zegt wat betreft het schadelijk volume en dat het dus zaak is om dat zo klein mogelijk te houden omdat je anders eigenlijk alleen maar lucht in en uit elkaar aan het trekken.bent.
Een klein beetje rendement zal daar altijd aan verloren gaan.

Dan kan ik idd net zo goed een extern pompje gebruiken,veel makkelijker om te maken.
 
Ja ik snap nu hoe die carburateur werkt.
Een beetje hetzelfde als een carburateur met vlotterkamet waar alleen de vlotter de taak van het membraan heeft.
Geheel correct.
Ik snap ook wat je zegt wat betreft het schadelijk volume en dat het dus zaak is om dat zo klein mogelijk te houden omdat je anders eigenlijk alleen maar lucht in en uit elkaar aan het trekken.bent.
Een klein beetje rendement zal daar altijd aan verloren gaan.
Geheel correct
Dan kan ik idd net zo goed een extern pompje gebruiken,veel makkelijker om te maken.
Belangrijkste is, dat je je beslissing neemt op basis van begrip, en niet op de gok :D :D :D.

Je kunt twee dingen doen: je kunt een simpel pulsgeneratortje maken (electromotortje wat via een excentriekje een membraampje of zuigertje of wat dan ook heen en weer beweegt) die de bestaande pomp in de carburateur aandrijft middels het drukpulsje, OF je gaat een stap verder en brengt in dat electromotortje, excentriekje, membraampje ook gelijk twee terugslagklepjes aan en laat dat ding zelf pompen. Dat hangt volledig van je eigen handigheid af.

Zelf zou ik vermoedelijk het eerste doen, en wel om twee redenen: ten eerste is het nét even wat minder werk, ten tweede is een membraampompje wat rechtsstreeks vloeistof verpompt hyrdaulisch "hard": als de drukregelaar dichtstuurt, probeert dat excentriekje brandstof samen te drukken, en vermoedelijk gaat het motortje dan onnodig veel stroom trekken.
Een pulsgeneratortje zal hooguit wat lucht samen drukken en dat gaat mechanisch gezien een stuk makkelijker.

Daarnaast bestaat de kans dat een direct pompje de maximale afsluit-druk van de drukregelaar overschrijdt, en dan verzuipt je motor continue.
 
Ja,aangezien ik dit gedeelte simpel wil houden dacht ik aan een 2 dollar aliexpress mini membraan pompje terugslag klepjes saboteren of verwijderen(eerst ff zien hoe dat ding in elkaar zit)
zodat dat ding niet meer pompt maar slechts afwisselend zuigt en blaast en dat dus met slangetje naar carb. en zo ingebouwde carb. membraan pomp gebruiken.
 
Ik ben door het kapot lopen van mijn bf16 zelfbouw cnc freesmachientje op een zijspoor geraakt.

Ik heb besloten om de freesmachine een flinke upgrade te geven(of totaal naar de kloten te helpen).
Ik ga 'm namelijk voorzien van lineaire geleidingen.
Als dit goed gaat zal de machine veel sneller(3 tot 4 keer),veel soepeler en vooral veel nauwkeuriger worden,ik hoop iets van in de richting van 0.03mm.

Ook wil ik de kolom verstevigen omdat daar nogal wat flex in zit

Nadeel is dat er geen weg terug is,ik moet oa de zwaluwstaart geleidingen wegfrezen dus als het fout gaat of slechter wordt dan is het gedaan met de bf16.
De radiaal staat ff op hold tot de machine klaar is of in de kliko ligt,zal een maandje of zo gaan duren.

Ik weet niet of dit op het forum past maar ik wil best een nieuw sub (verbouwverslag)draadje met foto's en wat tekeningen maken in dit forum als het iemand interessant vindt om dit project te volgen.

Ik heb voor dat ik goed en wel begonnen ben al behoorlijk wat (dure)inschattingsfouten gemaakt(vooral door ongeduld) en ik denk dat het als er iemand aan een vergelijkbaar project wil beginnen er zeker iets te leren is van mijn gemaakte fouten.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik het goed dat je de zuigerveer te groot maakt en hem door zaagt en dan op maat maakt in de cilinder
 
Ik doel hiermee op de methode van George Trimble

Dit is idd één van de juiste manieren om zuigerveren te maken en op sites als hmem een van de meest gebruikelijke.

De manier zoals ik ze volgens de tekeningen van mijn radiaal én van mijn 60cc boxer heb gemaakt levert géén goed afsluitende veren op.

Ik heb nogal wat problemen met die boxer met die zuigerveren die overmaats gemaakt worden en dan een berekend stukje verwijderd wordt om hem passend te maken.
Dit levert namelijk geen goed verdeelde circulaire druk tegen de cilinderwand.

Krijg m niet goed aan de praat.

Heb vervolgens wat geëxperimenteerd met de trimble methode op mijn nemet lynx 15 cc 1cilinder
En dat leverde meteen een zeer mooi draaiend motortje op.

Heb de veren nu precies op maat van boring gemaakt en vervolgens gespleten en volgens de trimble formule de opening bepaald en zo in openstaande toestand een uurtje op 600 graden gehouden alvorens af te laten koelen.
Daarna de nu openstaande ringen licht gepolijst met wat 1500 schuurpapier.

Het resultaat heeft me doen besluiten om al mijn motoren met dit soort ringen uit te rusten.

Een andere goed werkende methode is de ringen od en id overmaat draaien,splijten een gedeelte verwijderen wat correspondeert met t berekende gat en vervolgens in een mal dicht drukken en binnen en buiten diameter op maat draaien.
Moet je dus een tooltje voor maken om ze weer dicht te klemmen en.op te spannen.

Lijkt mij de Trimble methode een stuk makkelijker.
 
De methode die je beschrijft in de laatste alinea heb ik in het begin ook gebruikt, maar die methode is in de map "Minder bruikbaar" verdwenen:beer:
 
Back
Top