Stealth speedboot

goedenavond,

Eerst maar even voorstellen, ik ben Ramon van der Veen. Vroeger toen ik een jaar of 14 was heb ik me voor het laatst bezig gehouden met modelbouw, in de vorm van een on road nitro wagentje. Na de verkoop van deze ben ik er een beetje mee gestopt.

Een paar jaar geleden kocht ik een goedkope stealth rc boot. Best leuk speelgoed, maar ook niet meer dan dat. Aangezien mijn kinderen er nu wel eens mee spelen is ie wbt techniek wel een beetje op.

Ik heb dus nu wat spullen besteld om hem weer te laten varen en dan gelijk wat sneller te maken.

Besteld is: 2x een 120a regelaar brushless
2x een 4000kv motor

Deze speedboot stuurt met zn schroeven, dat wil ik voorlopig zo houden. Een zender en ontvanger moet ik nog kopen. Dan is denk ik het makkelijkst om er 1 te kopen die ook bedoeld is voor een vliegtuig/helikopter. Dan kan ik de 2 knuppels vooruit bewegen om recht vooruit te gaan en 1 los om te sturen.

Zou het ook mogelijk zijn om dit met een pistoolzender te doen? Of moet ik dan echt voor een roer gaan?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ramon
Leuk dat je hier komt voor info/hulp de juiste mensen en advies vind je hier.

Is het een catamaran? Ik denk dat je moet afstappen van het idee om te gaan sturen met de schroeven.
Dit geeft op hogere snelheden een zeer onrustig stuurgedrag.

Aan je motor keuze maak ik uit dat het geen grote romp is.

Heb je hier foto’s van en wat lengte en breete maten.


Gr eddy
 
Of het goed vaart, is inderdaad maar de vraag, maar er zijn nog bedenkingen bij je idee:

Bij een zender die dient voor een vliegtuig/helicopter, zit op de gasstick een ratel en de veer is weg. Deze stick blijft dus staan in z'n laatste stand en keert niet vanzelf terug naar het midden. Onpraktisch voor jouw idee.

Met een pistoolzender zou het kunnen, mits wat mixers (tankbesturing), dat zullen alleen de meer geavanceerde pistoolzenders kunnen (=duurder).

Twee regelaars met BEC, werken niet goed samen, als je één BEC loskoppelt is er geen probleem.
 
Als het een V-Hull is heb ik het zelfde 5 jaar geleden gedaan met een NQD romp exact de zelfde romp alleen een andere naam. Alleen dan met 1 motor en een vaste as en gewoon een enkel roer.

Setup was toen
3500Kv 50A 4048 motor
80A watergekoelde ESC
34mm schroef. 1.5P

Dit alles op 4S,ging als de brandweer. Maar de ABS romp hielt het niet lang vol.
En op top was de boot een ongeleide projectiel.
Ben er na een aantal forse klappers op het water mee gestopt.

Als je de romp verstevigd met glasvezel of Carbon zou de romp het langer volhouden en is hij mogelijk ook beter te handelen.

Als je dit allemaal gaat doen zou ik een andere romp op zoeken die je naar je eigen inzicht inricht.

Mijn nickname zegt het al maar ik vindt het ook erg leuk om met dit soort rompjes vreselijk hard te gaan,ook al is het maar voor korte duur.

Gr eddy
 
De zender die je bedacht had is wel te doen vaak zijn de stick’s vanbinnen hetzelfde en als je de ratel vervangt voor een klein veertje komt de gasstick gewoon terug naar nul stand.

Dit kan alleen als je zender omgebouwd kan worden naar links of rechts handig gas. Veertje kun je wel halen bij een bouwmarkten of bestellen. Stelt geen reet voor.

Gr eddy
 
Of het goed vaart, is inderdaad maar de vraag, maar er zijn nog bedenkingen bij je idee:

Bij een zender die dient voor een vliegtuig/helicopter, zit op de gasstick een ratel en de veer is weg. Deze stick blijft dus staan in z'n laatste stand en keert niet vanzelf terug naar het midden. Onpraktisch voor jouw idee.

Met een pistoolzender zou het kunnen, mits wat mixers (tankbesturing), dat zullen alleen de meer geavanceerde pistoolzenders kunnen (=duurder).

Twee regelaars met BEC, werken niet goed samen, als je één BEC loskoppelt is er geen probleem.

Dat de knuppel blijft staan ben ik wel gewend Ik vaar zelf met een echte jet aangedreven rib. Rechter joystick vooruit/achteruit blijft staan. Joystick links om te sturen
 
Bedoel echte rib als in 1:1 of een model echt nagebouwd. Er zit een wezenlijk verschil in op de kant staan met de stick in je hand of daadwerkelijk aan boord zitten en bedienen.
 
K heb ook al zitten denken om er een jet aan ta hangen. Maar dat is voor nu ff teveel werk. En ik wil ook achteruit kunnen. En ik kan weinig jet aandrijvingen vinden met een bucket
 
Dan mort ik de laptop thuis op de kop zetten. Stond ook een lange tijd een filmpje op YT maar deze heb ik er een aantal jaar geleden afgehaald. Ik denk dat ik nog wel iets heb. Zou ook nog hier op het forum kunnen staan.
 
Of het goed vaart, is inderdaad maar de vraag, maar er zijn nog bedenkingen bij je idee:

Bij een zender die dient voor een vliegtuig/helicopter, zit op de gasstick een ratel en de veer is weg. Deze stick blijft dus staan in z'n laatste stand en keert niet vanzelf terug naar het midden. Onpraktisch voor jouw idee.

Met een pistoolzender zou het kunnen, mits wat mixers (tankbesturing), dat zullen alleen de meer geavanceerde pistoolzenders kunnen (=duurder).

Twee regelaars met BEC, werken niet goed samen, als je één BEC loskoppelt is er geen probleem.

Misschien een domme vraag, maar wat is een BEC?
 
Een bec regelt je spanning naar de ontvanger en servo,s. Bv 3S lipo voeding voor de ESC maar dat is te veel voor je servo en ontvanger. De bec regelt dit terug naar 5 of 6V zodat dit alles heel blijft.
 
Een bec regelt je spanning naar de ontvanger en servo,s. Bv 3S lipo voeding voor de ESC maar dat is te veel voor je servo en ontvanger. De bec regelt dit terug naar 5 of 6V zodat dit alles heel blijft.

Oh dat wist ik niet, die moet ik dus ook nog hebben? Heeft de ontvanger geen aparte voeding van een AA battery pack? Ik dacht de 2 ESC’s met een y-kabel op 1 lipo aan te sluiten. En ik las ook iets over van 1 van de 2 ESC’s de rode draad naar de ontvanger te verwijderen voor de spanning?
 
Battery Elimination Circuit. Een stukje elektronica in een regelaar dat stroom/spanning "aftapt" van de vaaraccu en gebruikt voor de ontvanger.
Je hebt dus geen aparte ontvangeraccu meer nodig, scheelt gewicht en ruimte.
Een probleempje: als je een model met meerdere regelaars met BEC hebt, kunnen die BEC's ontling wel een ruzie krijgen wie "de grootste" heeft.
Dat gaat in de regel niet goed, en een van de regelaars (of beide) gaan dan kortstondig rook produceren en daarna helemaal niets meer.
Dus, als je twee regelaars met BEC gebruikt, moet je bij een van die twee regelaars het rode draadje uit het stekkertje wippen en isoleren.
(Afknippen kan ook, maar da's zonde.)
 
... maar wat is een BEC?
Enige uitleg over elektro RC. Weliswaar met een vliegtuig-insteek, maar de concepten zijn hetzelfde, en de specifieke dingetjes/getallen kun je negeren

  • The Ampeer
    → Articles: Electric Power Basics (Ken Myers)
    Table of Contents, a.o.
    • Recommended First Purchase - Power Meter & How to Use it
    • About Chargers & LiPo Batteries
    • Power Lead Connectors and Wire
    • Brushless Electronic Speed Controls (ESC) Basics, LVC and BEC
    • Motors , Kv, Timing, Efficiency, Props
  • The Ampeer
    → Articles: Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
    Table of Contents, a.o.
    • What You Need To Know About Receivers
    • Battery Basics, Battery Chargers
    • Amps Versus Volts Versus C
    • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
    • Sizing Power Systems for Electric Airplanes, Prop Versus Amps
    • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
    • Who Needs a Wattmeter/Powermeter?
 
Back
Top