Sovereign off the Seas door Peter

Ik heb zelf ook een beetje rondgestruind Piet, je hebt groot gelijk.
Ik heb ook nog steeds geen flauwe notie of er een bedoeling zit achter de plaatsing van dit ene beeldje, dus ik haal hem weer los binnenkort.
 
Ook het model in de bouwbeschrijving is (uiteraard) door iemand gebouwd. En die iemand zal ook best wel eens iets niet helemaal recht plakken. Standaard was wel dat links en rechts toch zoveel mogelijk symetrisch gebouwd werd.
 
Ook het model in de bouwbeschrijving is (uiteraard) door iemand gebouwd. En die iemand zal ook best wel eens iets niet helemaal recht plakken. Standaard was wel dat links en rechts toch zoveel mogelijk symetrisch gebouwd werd.
Ik denk ook dat dat de reden is, kan geen andere bedenken.
 
Dit zou mij ook niks verbazen mannen, iemand maakt iets, en het wordt klakkeloos in een bouwbeschrijving gezet.
Nah heb ik weer een leuk klusje, ik heb die beeldjes met epoxy geplakt.:oops:
 
Dit zou mij ook niks verbazen mannen, iemand maakt iets, en het wordt klakkeloos in een bouwbeschrijving gezet.
Nah heb ik weer een leuk klusje, ik heb die beeldjes met epoxy geplakt.:oops:
Dan heb je waarschijnlijk een probleempje......
 
Hoi pingu57.

Ik heb even een vraagje. Bij het beplanken van het achterkasteel hield ik aan de buitenkanten heelveel plank over. Was dat bij u ook het geval , zoja wat heeft u daaraan.gedaan ?

Mvg Whitewolf
 
Whitewolf, als je de beplanking aan de buitenkant van de romp (de Huidbeplanking) bedoelt, die restanten haal je er op een later moment weer vanaf, als de romp in het juiste model gebracht wordt. dat vind je vanzelf weer in de boekjes van Agostini terug.
Dit gebeurt vlak na de beplanking, en voordat je de kanonspoorten gaat maken ( als ik het mij goed herinner) .
Succes ermee.
 
Als eerste heb ik het beeldje wat iets van de hoek af geplaatst was losgehaald, en precies op de hoek gezet.
Het bleek niet zo heel moeilijk te zijn om die epoxy lijm los te maken, gewoon de föhn er op voor een minuut, en ik kon hem zo lospakken.
Tip gevonden via Google :)


Verder ben ik bezig geweest om de handrail van het galjoen erop te krijgen, eerst de planken in de vorm gebogen,


en daarna nog met de plankenbuiger de goede holte erin gemaakt, aangezien de lijmklemmen niet wouden blijven zitten.

De balken van de zijkant van het galjoen heb ik verlengt, ( met 2 mm. ), en daarbovenop komt als versiering nog een of ander kraaltje te zitten.
Volgende week eerst die verlenging wat bijwerken, nu is het nog niet heel erg mooi.

 
Hoi pingu.

Ik ben nog.niet zo heel ver. Maar is dit tot nu toe goed ?

Gr whitewolf
 

Bijlagen

  • 1479916587295-1659776477.jpg
    1479916587295-1659776477.jpg
    125,9 KB · Weergaven: 146
  • 1479916635563474964872.jpg
    1479916635563474964872.jpg
    109,7 KB · Weergaven: 163
Ha die Whitewolf,
Die achterkant lijkt wel goed te zijn, straks in het ronde model van de achterkant van het schip schuren, om hem in model te maken.
Bedoelde je dit met ___een hele hoop materiaal over? ---
Nog een vraagje, heb je de spanten allemaal haaks op de valse kiel? zodanig dat het spant links van de valse kiel gelijk is aan de rechterkant van de valse kiel??
En heb je de spanten al afgeschuind om een goed lijmoppervlak te krijgen??
Op dit forum staat ook een how-to over de beplanking van een houten schip die zou ik maar eens op zoeken, en eens goed doorspitten, daar staat een hele hoop goede tips in.
Ook zou het leuk zijn als je zelf een verslag begint, hier zijn een hele hoop bouwers die je met raad en daad bij kunnen staan.
Foto's op de site, even vertellen wat je gedaan hebt en eventueel een vraag stellen, dan krijg je vast en zeker adviezen van verschillende bouwers.
 
Hoi pingu .
Dankjewel voor de tip. Ga het zeker overwegen om een verslag te starten. De spanten staan inderdaad haaks op de valse kiel. Ik ben nu bezig om de spanten af te schuinen. Heb dus nog een hoop te doen. Heb al een stukje van de planken afgezaagd zodat ik nog minder overhield. Het was eerst een stuk meer.

Gr Whitewolf
 
Hoi Whitewolf, nou snap ik het, dan kun je in het vervolg gerust iets zuiniger zijn met je plankjes.
Iets meer lengte houden dan je nodig bent op zo een plekje, en dan erop plakken. anders ga je veel te snel door je planken heen.
Als ik jouw was zou ik ook overwegen om wat balsa vulstukken in de moeilijke bochten van de romp te zetten, dan is het beplanken een stuk makkelijker
JE zou ook een paar verslagen kunnen zoeken waar ze de bouw goed laten zien bv. de Diana van Pietsan, en zo zijn er nog diverse ( om niemand te kort te doen)
Ook op de website www.henkvanluinen.com kun je een hele hoop vinden.
Ik heb zelf het Agostini boekje gevolgd ( niet gehinderd door enige vorm van kennis op dit gebied ), en dan kun je ook een heel eind komen, als je de beschrijving goed leest voor je iets doet..
Veel succes.
 
De handrail van het galjoen heb ik vandaag afgemaakt, en geschilderd.
Rechtsvoor viel er verdorie nog een kraaltje van de rail af, die moet ik er weer op plakken.
Ook zijn de kraanbalken en een nagelbank geplaatst.



In de nagelbank moeten nog twee nieuwe gaten gemaakt worden, die kwamen bij de montage gedeeltelijk onder een van de beugels te zitten.
Ook moet ik de zwarte verf nog hier en daar weer bijwerken.
 
Ziet er gaaf uit. Die kraaltjes blijven kwetsbaar, ik heb ze volgegoten met secondelijm, dan wordt het een geheel.
 
Heel veel is er niet te zien deze keer, ik ben wat aan het knutselen met marsen van de fokkemars, en ik heb een paar marsen geschilderd.
( de onderste mars van de fokkemast, en een van de marsen van de grote mast.


Verder ben ik bezig met de kanonnen, daarvan heb ik de rolpaarden nu in elkaar zitten, die kunnen geschilderd, de wielen liggen klaar om te schilderen, maart dat is allemaal wat serie werk, als ik daar zo'n beetje mee klaar ben dan komt er wel weer een fotootje idem voor de marsen.
Anders krijgen we allemaal dezelfde foto's, daar is ook niks aan.
Dus voorlopig niet veel om te laten zien.
 
Toch nog even een klein berichtje.
Agostini had nog een paar correcties in petto voor de marsen waar ik mee bezig was, van deze zalingen waren ze het deel vergeten waar de masten in moesten vallen, dus dat mocht ik zelf maken.


Ook het ezelshoofd was niet helemaal goed bedacht, ik had er een met gaten van 6 en 4 millimeter, en dat moest worden 4 en 3 millimeter.
Agostini had bedacht om daar allemaal piepkleine stukjes hout in te plakken, maar dat leek mij een aanslag op het geduld.
Ik heb dus een compleet nieuwe gemaakt van wat resthout.


Hier de twee plakjes hout op elkaar geplakt, en gecentreerd met de gebruikte boren.


En uiteindelijk het nieuwe ezelshoofd, samen met het oude deel.

 
Back
Top