Peter Den
PH-SAM
Ik hoop dat jullie me dit niet kwalijk nemen maar In dit draadje en in het draadje DLG met split stabilo staan nogal wat aannames en veronderstellingen die theoretisch en praktisch niet kloppen ofwel niet zuiver zijn zoals de volgende:
Belangrijkste misverstanden zijn de aannames over een hoog en laag zwaartepunt en het idee van rolstabiliteit door v-stelling gezien vanuit geprojecteerd horizontaal oppervlak.
Verder : maar dat heb je nu kennelijk al ondervonden is dat rol geiniteerd door uitslagen van stabilo (als taillerons) of bedacht uit asymetry vanuit richtingsroeruitslagen kansloos is.
Over deze onderwerpen zijn op het forum al een paar draadjes verschenen.
het is jammer als jullie je in je enthousiasme laten leiden door allerlei speculaties over effecten die zich niet op deze wijze voordoen.
Als je eenmaal draait gaat de rol wel lukken, omdat je dan een snelheidsverschil blijft houden tussen de beide vleugels.
In de cirkel heeft de buitenste vleugel meer lift en help met een laag CG op te tillen.
Tijdens het dempen van de eerste draaibeweging direct na het loslaten trekt het lage zwaartepunt de kist in een rol naar links
De Grote v stelling zorgt er vooral voor dat het vliegtuig zelf corrigerend is doordat de binnen vleugel meer span heeft tov de horizon
Belangrijkste misverstanden zijn de aannames over een hoog en laag zwaartepunt en het idee van rolstabiliteit door v-stelling gezien vanuit geprojecteerd horizontaal oppervlak.
Verder : maar dat heb je nu kennelijk al ondervonden is dat rol geiniteerd door uitslagen van stabilo (als taillerons) of bedacht uit asymetry vanuit richtingsroeruitslagen kansloos is.
Over deze onderwerpen zijn op het forum al een paar draadjes verschenen.
het is jammer als jullie je in je enthousiasme laten leiden door allerlei speculaties over effecten die zich niet op deze wijze voordoen.