Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Is het nou trouwens 3km, 5km of 15km van een vliegveld? Ik vind op internet de hele tijd andere resultaten.

Klopt. Het hangt ook af van het type luchthaven.

Officiële afstanden zijn:
8NM van de Civiele luchthavens
3NM van 'overige' luchthavens

Civiel zijn:
Schiphol, Rotterdam/The Hague, Maastricht/Aachen en Eelde

Lees je aub eens goed in qua regelgeving. Voorkom je een hoop onduidelijkheid mee.
 
Wat vreemd dat ze die eenheden gebruiken in de Nederlandse wetgeving. Je zou zeggen dat ze voor drones, zeker voor particulieren, gewoon kilometers hanteren
 
Als je deelneemt aan het luchtverkeer dan zul je je waarschijnlijk ook aan de regels en standaarden zoals deze maatgevingen moeten houden.

Maar gezien dat de gemiddelde "drone" bestuurder, welke deze bij een pakje boter heeft gekregen alleen maar denkt aan het meedoen van deze hype, niet stilstaat dat die deelneemt aan het luchtverkeer
 
Na vele jaren met parkflyers gevlogen te hebben ben ik enkele weken geleden begonnen met de bouw van een multicopter. Ondanks de vele pagina's met informatie omtrent de regelgeving heb ik toch nog een aantal onbeantwoorde vragen. Wellicht kan iemand de volgende zaken voor mij verhelderen?

1.) Puur uit nieuwsgierigheid; word er onderscheid gemaakt tussen de verschillende typen multicopters?
Misschien een rare vraag, maar zowel de media als de overheid spreekt telkens over 'drones'. Vallen de kleine micro's en nano's die tegenwoordig zelfs bij de Hema verkocht worden ook onder het begrip 'drone'? Zo ja, zijn hierop dezelfde regels van kracht als de grotere modellen? Zo niet, waar ligt de grens? Ik kan mij niet voorstellen dat, bijvoorbeeld, een Cheerson CX-10 een gevaar voor het luchtverkeer kan vormen.

2.) Waar mag ik wél en niet vliegen?
Nooit geweten dat het vliegen met modelvliegtuigen/heli's en drones binnen de zogenaamde 'CTR zones' verboden is! Sterker nog, ik wist uberhaupt niet van het bestaan van deze zones af.. Wat dat betreft mag de overheid wel iets beter informeren vind ik! Echter is het voor mij nog steeds niet duidelijk waar wél en niet gevlogen mag worden. Het lijkt wel of iedere website een eigen overzicht van CTR zones hanteert! Heeft iemand voor mij wellicht een volledig overzicht?

Alvast bedankt,
Jasper.
 
Hebben ze ook een app voor Jasper :-)

http://www.dronewatch.nl/2015/04/03...waar-je-wel-en-niet-mag-vliegen-met-je-drone/

regels :

http://www.dronewatch.nl/wet-en-regelgeving/

Beleidsvoornemen: introductie mini-drone
De Rijksoverheid is van plan een nieuwe categorie drones te introduceren: de mini-drone. Deze categorie is bedoeld om het verschil in regelgeving tussen de beroepsmatige en de particuliere gebruiker van drones te verkleinen. De regels voor particuliere en beroepsmatige gebruikers van de mini-drone worden dan hetzelfde. Het is echter nog niet duidelijk wat het maximale gewicht van een mini-drone wordt en wanneer deze regeling van kracht wordt.
 
Bedankt voor de uitleg en de handige links! :) Nu ben ik heel benieuwd naar het volgende;

Veel websites, waaronder de webapplicatie waar je naar refereert, laten een heel netjes overzicht zien van oa. de verschillende CTR zones binnen Nederland, met daarbij de mededeling dat 'vliegen binnen een CTR zone streng verboden is'. Prima, maar volgens mij (en correct me if I'm wrong) zijn CTR zones geen tweedimensionale afkaderingen. Binnen de Drone PreFlight app staan ook de driedimensionale specificaties netjes aangegeven; er is een 'ceiling' hoogte (bovengrens van de CTR zone?) en een 'floor' hoogte (ondergrens van de CTR zone?), vaak gemeten in MSL (Mean Sea Level) of FL (Flight Level).

Nu woon ik in Alphen aan den Rijn, wat in de CTR zone 'AMS3' ligt, met een 'floor' van 1200 MSL en een 'ceiling' van 3000 MSL. Zou dit betekenen dat ik alsnog binnen deze regio mag vliegen, zolang ik mij aan de standaardregels (afstand tot vliegvelden, personen en gebouwen, vrij zicht op quadcopter etc.) en aan een maximumhoogte onder de 1200MSL houd? In theorie vlieg ik dan dus onder de CTR zone. Of is dit een hele gekke gedachte? Ik ben namelijk niet van plan om boven de 50 meter te vliegen, zeker aangezien ik geen FPV apparatuur o.i.d op mijn Quadcopter heb geïnstalleerd.
 
Volgens mij mag je dan tot 1200msl vliegen.
Bij mij in de buurt staat nl grnd (ground) dus een totaal verbod.
Zo lees ik het in iedergeval.

Gr Marcel
 
Bedankt voor de uitleg en de handige links! :) Nu ben ik heel benieuwd naar het volgende;

Veel websites, waaronder de webapplicatie waar je naar refereert, laten een heel netjes overzicht zien van oa. de verschillende CTR zones binnen Nederland, met daarbij de mededeling dat 'vliegen binnen een CTR zone streng verboden is'. Prima, maar volgens mij (en correct me if I'm wrong) zijn CTR zones geen tweedimensionale afkaderingen. Binnen de Drone PreFlight app staan ook de driedimensionale specificaties netjes aangegeven; er is een 'ceiling' hoogte (bovengrens van de CTR zone?) en een 'floor' hoogte (ondergrens van de CTR zone?), vaak gemeten in MSL (Mean Sea Level) of FL (Flight Level).

Nu woon ik in Alphen aan den Rijn, wat in de CTR zone 'AMS3' ligt, met een 'floor' van 1200 MSL en een 'ceiling' van 3000 MSL. Zou dit betekenen dat ik alsnog binnen deze regio mag vliegen, zolang ik mij aan de standaardregels (afstand tot vliegvelden, personen en gebouwen, vrij zicht op quadcopter etc.) en aan een maximumhoogte onder de 1200MSL houd? In theorie vlieg ik dan dus onder de CTR zone. Of is dit een hele gekke gedachte? Ik ben namelijk niet van plan om boven de 50 meter te vliegen, zeker aangezien ik geen FPV apparatuur o.i.d op mijn Quadcopter heb geïnstalleerd.

Een CTR (zone rond het vliegveld) is steeds tot op de grond. Waar jij naar verwijst is waarschijnlijk een TMA (wachtzone voor vliegtuigen om CTR te mogen binnenvliegen) welke meestal een ondergrens hebben en een bovengrens. Deze beginnen meestal ergens rond de 1200 ft, een hoogte waar je sowieso niet mag komen met een drone. In de buurt van een luchthaven (CTR) zie je dan ook steeds dan hoge objecten een flitsinstallatie hebben bovenaan, dit omdat er in een CTR wel eens lager kan gevlogen worden om de landing in te zetten.

Indien je niet deelneemt aan het luchtverkeer, zijn die zones ook niet belangrijk, net hetzelfde als op een waterweg, zolang je niet gaat varen heeft het geen zin om de regels te kennen. Maar vanaf dat je in een bootje stapt, moet je je wel informeren natuurlijk. Idem voor het luchtruim.
 
Volgens mij mag je dan tot 1200msl vliegen.
Bij mij in de buurt staat nl grnd (ground) dus een totaal verbod.
Zo lees ik het in iedergeval.

Gr Marcel

Denk dat je nooit tot op 1200 ft mag vliegen met een multicopter of drone.(althans niet in België) Vlieg zelf bemande ultralight vliegtuigen en vlieg regelmatig door Nederlands luchtruim. Indien we geen transponder (kastje waardoor luchtverkeersleiding ons ziet vliegen op z'n radar) gebruiken, vliegen we tussen de 500 en 1000 ft, zonder over bevolkt gebied te vliegen (meestal zoeken we ook steeds ruimte voor een eventuele noodlanding)
Zou het toch niet leuk vinden moest er plots een muticopter of ander RC materiaal mijn pad kruisen.(zou het ook niet op mijn geweten willen hebben als RC enthousiast) Geloof me dat we een klein RC toestel niet zien aankomen tegen een kruissnelheid van 170 km/u, het is al een hele taak om andere vliegtuigen tijdig waar te nemen.
Daarom is er in de nieuwe wetgeving in België een plafond van 300 ft opgelegd zodat er steeds 200 ft scheiding is tussen de twee soorten luchtvaartuigen.(voor professionele drones)
Als ik bij ons op de club op een prachtige thermiekdag in de zomer zwevers van 6 meter zie klimmen naar 1000 ft, beginnen mijn tenen te krullen en moet ik een stuk van mijn tong bijten indien de rc zwever piloot woest is als er weer eens een echt vliegtuig overkomt en hij al z'n zuur verdiende hoogte moet verlaten...
 
Een CTR (zone rond het vliegveld) is steeds tot op de grond. Waar jij naar verwijst is waarschijnlijk een TMA (wachtzone voor vliegtuigen om CTR te mogen binnenvliegen) welke meestal een ondergrens hebben en een bovengrens. Deze beginnen meestal ergens rond de 1200 ft, een hoogte waar je sowieso niet mag komen met een drone.

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar toch werd ik aan het twijfelen gebracht door de informatie dat CTR3 toch écht een CTR zone is met als ondergrens 1200 voet. Na wat research kwam ik de volgende informatie tegen;

"De CTR's in Nederland lopen vanaf de grond tot 3000 voet (1000 m) hoogte boven zeeniveau. De enige uitzondering hierop vormen de Schiphol CTR2 en CTR 3. Deze strekken zich uit van 1200 voet (400 m) tot en met 3000 voet (1000 m) boven zeeniveau. Voor deze oplossing is gekozen na invoering van de algehele transponder-verplichting voor ongecontroleerd VFR verkeer onder de Schiphol TMA1. De functie van CTR2/3 is om gecontroleerd verkeer dat de parallelle banen nadert te beschermen tegen ongecontroleerd verkeer in het onderliggende ongecontroleerde luchtruim."
Bron: 'Luchtruimvisie Bijlagenrapport 1' van de Rijksoverheid

Kortom, een nogal bijzondere uitzondering op de algemeen geldende regel dat een CTR zich van zeeniveau tot 3000 voet uitstrekt. Ik neem dus aan dat ik legaal bezig ben als ik met mijn Quadcopter 'onder' deze zone blijf vliegen? Op veel kaartjes staat dit gebied namelijk als 'verboden terrein' aangegeven, terwijl ik denk dat ze hierbij geen rekening met de uitzonderlijke ondergrens van 1200 voet houden.

Bedankt voor alle input! :) Ik heb tevens een mailtje naar de Rijksoverheid gestuurd om uitsluitsel over deze uitzonderingssituatie te krijgen en zal jullie uiteraard op de hoogte houden.
 
Laatst bewerkt:
@ApexFPV.
Uiteraard mag dit niet.
De wet en regelgeving zegt hier tot max 120m
Maar wat ik er mee bedoelde is dat als er een totaal verbod zou zijn er grnd (ground) zou moeten staan.
Dit staat er niet dus theoretisch gezien mag je tot 1200msl. Maar de regelgeving staat dit niet toe. Je mag max 120m hoog.
Wellicht had ik dat er even bij moeten zetten.

Gr Marcel
 
Goed nieuws voor alle multicopterpiloten binnen CTR-3. Ik ontving vandaag het volgende bericht van de Inspectie Leefomgeving en Transport;

Naar aanleiding van uw vraag kunnen wij u meedelen dat CTR-3 strekt van 1200 tot 3000 ft. U kunt in dit gebied dus tot 1200 ft. vliegen met uw drone met inachtneming van de overige regels. Nadere informatie over het gebruik van een drone (inclusief bovenstaand antwoord...klikken op het betreffende gebied op de kaart) is te lezen op www.vliegjedroneveilig.nl/kaart
 
Goed nieuws voor alle multicopterpiloten binnen CTR-3. Ik ontving vandaag het volgende bericht van de Inspectie Leefomgeving en Transport;
Euh.... Kleine nuance is hier wel gepast!
In theorie kun je hier dus tot 1200ft AMSL (gemeten vanaf zeeniveau).
Je drone mag echter maar 400ft AGL (gemeten vanaf de opstijgplek).

Kortom,
1200ft als bovengrens kan mits je start vanaf 800ft (ca 240m hoog)...

Niet echt haalbaar dus!
 
nou jij leest het wel heel bijzonder en ik kan de nuance ook niet volgen.
Normaal gesproken loopt een CTR tot op de grond en mag je er met je drone of modelvliegtuig niet vliegen. Deze CTR-3 begint echter pas op 1200 voet, dat betekent dat alle vliegverkeer tot die 1200 voet onder de CTR door mag vliegen. Een drone en modelvliegtuig dus ook, al mogen die niet hoger dan 120 meter (daar slaat het "met inachtneming van de overige regels" op). Wij halen de grens tot de CTR niet maar dat maakt toch niet uit? Vanaf de grond mogen we gewoon vliegen, ook al staat er een CTR op de kaart. Die zweeft immers op 1200 voet boven ons hoofd en daar komen we helemaal niet.
 
nou jij leest het wel heel bijzonder en ik kan de nuance ook niet volgen.
Normaal gesproken loopt een CTR tot op de grond en mag je er met je drone of modelvliegtuig niet vliegen. Deze CTR-3 begint echter pas op 1200 voet, dat betekent dat alle vliegverkeer tot die 1200 voet onder de CTR door mag vliegen. Een drone en modelvliegtuig dus ook, al mogen die niet hoger dan 120 meter (daar slaat het "met inachtneming van de overige regels" op). Wij halen de grens tot de CTR niet maar dat maakt toch niet uit? Vanaf de grond mogen we gewoon vliegen, ook al staat er een CTR op de kaart. Die zweeft immers op 1200 voet boven ons hoofd en daar komen we helemaal niet.

Zo heb ik de reactie van de inspectie Leefomgeving en Transport ook geinterpreteerd. Vliegen binnen een CTR mag nooit, maar wanneer de CTR niet op de grond begint mag er in het open luchtruim onder de CTR gewoon gevlogen worden, mits daarbij de overige regels rondom het vliegen met een multicopter worden nageleefd. Onderdeel daarvan is inderdaad de maximumvlieghoogte van 120 meter.
 
In een CTR modelvliegen is niet toegestaan tenzij met toestemming van LVNL.
Onze club zit ook in een CTR (Rotterdam) en wij hebben een convenant met Rotterdam Airport waar wij ons ook daadwerkelijk aan en af moeten melden als we gaan vliegen en weer weg gaan.
Onze maximaal toegestane hoogte is daarom ook 575 ft.

Grtz,
Jan
 
In een CTR modelvliegen is niet toegestaan tenzij met toestemming van LVNL.
Onze club zit ook in een CTR (Rotterdam) en wij hebben een convenant met Rotterdam Airport waar wij ons ook daadwerkelijk aan en af moeten melden als we gaan vliegen en weer weg gaan.
Onze maximaal toegestane hoogte is daarom ook 575 ft.

Grtz,
Jan
Ze vliegen daar ook niet in de ctr want die begint maar op 1200 FT.

Mooi opgelost @UntoldStories ! En wat een snelle reactie van jullie overheid
 
Back
Top