hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Als je het los wilt halen zul je het vermoedelijk ook direct slopen. Maar dan kan je het gelijk vervangen voor een paar losse plankjes.
Dit deel zal in het algemeen niet geschilderd zijn. Wanneer het anker er regelmatig langs schuurde was de verf in no time weer weg.
 
Ik ga niets slopen hoor Hans, volgens de bouwbeschrijving moet het toch zwart worden, foto,s op het net tonen het geleidingsboard ook zwart. Dus dat ga ik doen.
 
Vandaag begonnen met het aanbrengen van de puttingijzers voor de grootrusten.

De grootstag en lozegrootstag, evenals de fokke- en lozefokkestag krijgen nog een zogenaamde slingerstag. Dit is het samenbinden van bijde stagen met een dun touw dat spiraalsgewijs rond bijde stagen word geslagen. Daar het touw wat pluist ga ik er eerst wat was op aanbrengen. (was moet ik eerst nog aanschaffen)
 
puttingijzers,



De kleine rust (pardoenrust) is voor het grootbrampardoen en het grootbovenbrampardoen.
Volgende stap is het aanbrengen van de jufferblokken.
 
Dit soort dingetjes kunnen uit dun messingdraad gevormd worden, maar ook uit een dun messing plaatje geëtst worden (dmv zuur die delen die je niet nodig hebt weg laten vreten).
Met etswerk kun je hele kleine en fijne onderdeeltjes maken.
 
Zoals ieder wel gemerkt heeft, ben ik al een tijdje niet actief, dit komt door een nekhernia waardoor ik niet of nauwelijks mijn rechterarm kan gebruiken. 9 november ben ik pas aan de beurt om hier aan behandeld te worden, dus tot die tijd is het bijna niet mogelijk om te bouwen.

Af en toe toch nog een kleinigheidje gedaan en de juffers en puttingijzers aan het groot- en pardoenrust aan stuurboord zitten er inmiddels op,


 
Laatst bewerkt:
Piet, ik heb je updates inderdaad een poos gemist, blij dat je toch af en toe nog iets kunt doen,.
Ik wens jeveel sterkte met je hernia, en hoop dat je gauw weer de oude bent
 
Back
Top