Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Dus samengevat; Allgemeierlaubnis is tot 5 Kg. (2 jaar geldig, en per Deelstaat) - Einzelerlaubnis is van 5 t/m 25 Kg. (Een dag geldig)

Die doen nog niet zo lastig als in Nederland. En dat werk daar ook goed.?!? Wat hier niet meer mogelijk is.
 
Dus samengevat; Allgemeierlaubnis is tot 5 Kg. (2 jaar geldig, en per Deelstaat) - Einzelerlaubnis is van 5 t/m 25 Kg. (Een dag geldig)

Die doen nog niet zo lastig als in Nederland. En dat werk daar ook goed.?!? Wat hier niet meer mogelijk is.

Zeker. lekker 1 Europa ;)

@Norbert zo word het niet in jou link verteld.
 
Nou het klopt wel maar het verhaal is niet volledig.

Die 5 kg regel is wel belangrijk om te weten.
Of je nu voor 2 jaar vergunning krijgt of voor 1 dag is nogal een verschil.
 
Examen methodiek (dec 2014)

Voor iedereen die het Flight Exam wil doen en wil weten wat er verwacht wordt:

  1. A,B,C vliegen onder 45 graden (GPS Mode). Dit betekend dat je een driehoek vliegt over 3 coordinaten waarin je op ieder coordinaat het toestel 45 graden draait.
  2. Stijgen/Dalen onder een hoek van 45 graden (GPS Mode). Dit betekent dat je vanaf het TO/L punt gaat stijgen onder een hoek van 45 graden tot 120m. Daar blijft de Multi 'even' hoveren. Daarna daal je onder dezelfde hoek (45 graden) zodat de Multi weer boven het TO/L uitkomt.
  3. A,B,C,D (Vierkant) vliegen in Atti mode. Dit betekent dat de Multi op A start en naar B vliegt, daar draait de Multi zich 90 graden en vliegt naar C, dan weer 90 graden draaien en vliegen naar D om daar weer 90 graden te draaien en naar A te vliegen.
  4. 8-je vliegen in Atti. Dit betekent dat er met beide sticks een 8 gevlogen wordt in banked turn.
  5. Failsafe test. Vlieg 100/150m weg en activieer de failsafe. Als dit juist verloopt en de failsafe start uiteindelijk de daling dan mag deze weer afgebroken worden.
  6. Emergency procedure 1. Vlieg 100m recht vooruit. Even hover en dan zo snel als mogelijk terug naar het TO/L spot.
  7. Emergency procedure 2. Je start een vlucht zoals je dat normaal ook doet als je een opdracht vliegt. Tijdens de vlucht geeft de examinator een incident aan waarop je dient te reageren. Bijvoorbeeld een motorbrand.
  8. Over het gehele proces houdt de examinator alle procedures in de gaten.
 
Is idd niet de grootste uitdaging. Goed dat ze dit doen! Zullen er genoeg zijn die niet vanuit de modelbouwhoek komen die er moeite mee zullen hebben.
 
Lijkt mij goed te doen.

Is idd niet de grootste uitdaging. Goed dat ze dit doen! Zullen er genoeg zijn die niet vanuit de modelbouwhoek komen die er moeite mee zullen hebben.

Juist daar zit hem de clou!
De meeste commerciële RPAS bedrijven komen niet uit de modelbouwhoek. Voor hen is de RPAS slechts een hulpmiddel voor het maken van de compositie.

Goed te doen... Ja als je ervaren bent, nee als je de RPAS slechts als hulpmiddel inzet.

Al met al, goed inderdaad dat men vandaag de dag ook de vliegvaardigheid toetst naast alle veiligheidsprocedures.
 
Ik denk niet dat het gevaar zit bij de commerciële bedrijven.
Deze zijn zich namelijk bewust wat de consequenties zijn van roekeloos vliegen, werken met (te?) uitgebreide checklists en gebruiken over het algemeen duurdere/betrouwbaardere apparatuur. En worden de batterijen nauwkeurig gemonitored op betrouwbaarheid en output.

Quadcopter vliegen kan lastig zijn. Echter ogen op de machine houden ten alle tijden, observer voor de omgeving en de batterij spanning en ten alle tijde de oriëntatie weten van het apparaat. Commerciële bedrijven trainen hun piloten ook. En dan niet enkel via het EuroUSC of sinds kort het NLR traject.

Of je nou wel of niet uit de modelbouw hoek komt is in mijn mening irrelevant. Alles valt te leren. Auto chauffeurs worden ook niet benadeeld omdat ze toevallig geen auto race verleden hebben.
 
Een Flight Exam dient gedaan te worden volgens een goedgekeurd bedrijfshandboek met de daarin omschreven - en tevens goedgekeurde - drone/RPAS/multirotor etc.

Als persoon dient men een Ground School theoriecursus met succes te hebben afgerond.
 
Back
Top