Compass Topic

goed de warp ligt uit elkaar .. snik

1 mks servo dood.

even uit elkaar gehaald, hmja.. wel leuk zo'n metal gear servo, niks aan de hand met de gears ... alleen de output shaft met de gears is door midden geknapt..

Nou ja gelijk maar voor 12 dollar een nieuw setje gears erin bestellen, dan zit dat wel weer goed.

verder valt 't allemaal nog wel mee.

Paar servo hevels en linkjes en een setje bladen.
Main shafts e.d. allemaal nog steeds recht.
 
Beter dan een nieuwe dure servo kopen :)
ik kocht altijd nieuwe servo's als ze kapot waren. maar ben eens al mn kapotte servotjes open gaan schroeven en geleerd om voorzichtig gewoon mn gears te kunnen vervangen.

Ook wat fijner voor de beurs ;)


Gr Thomas
 
denk dat het mee valt foris.. opzich is de reparatie in een dagje wel weer klaar.. maar heb nu eerst een stretch kit voor de atom onderweg. en nog wat andere spulletjes van de HK waaronder ook die quad onderdelen. Dus denk dat de warp nog even een maandje blijft staan ;)
 
Beter dan een nieuwe dure servo kopen :)
ik kocht altijd nieuwe servo's als ze kapot waren. maar ben eens al mn kapotte servotjes open gaan schroeven en geleerd om voorzichtig gewoon mn gears te kunnen vervangen.

Ook wat fijner voor de beurs ;)


Gr Thomas

dat zeker, een nieuwe mks ds92a kost je gewoon 70 euro, dus dan is 12 euro voor een setje gears niet zo'n ramp ;)
 
helaas kleine struggle bij m'n ombouw naar 5.5

de nieuwe pinion 8 t is kleiner dan de 10 t. waardoor het dus door slipt op het main gear.
Nu zitten er geen stel sleuven in het motor blok of in het frame...

dus... of de 10t terug zetten, of de gaten in het carbon frame aanpassen zodat je wat kunt stellen. Al is het risico dat je dit niet goed recht doet wel aanwezig waardoor je dus kans hebt dat je motor niet recht hangt..

Wat is verstandig..
 
Waarom wil je naar 8 t ? Ik had bij mij gewoon de 10 t laten zitten. Vloog er perfect mee !!

Omdat het werd / word aangeraden en het standaard bij de kit zit geleverd.

Maar ik ga het denk ik eerst maar weer met de 10t proberen, als ik de dan toch de 8t wil dan moet ik de gaatjes in het frame maar iets aanpassen.

volgens de manual moeten het sleufjes zijn .. maar dat is bij mij niet het geval.
 
Heren, een vraagje

Mijn belt slijt als een gek.
Nieuwe belt erop uit de stretch kit, maar maakt toch een squeez geluid bij de belt begleiders, het zijn niet de lagers daarvan.
Er zit ook een rubber slijt aanslag op die wieletjes.

Belt staat niet te strak.
Maar kan het zijn dat hij gewoon te droog / oud is ?? Het is wel een nieuwe van nog geen 10 vluchten koud.
Toen ik hem uit de verpakking haalde vond ik hem al vrij stug.

Heb de heli na 5 accus snel aan de grond gezet, vertrouwde er niks van.

Wat kan het zijn?

3264dd704d3602fac255af58f793addb.jpg
 
Nou kris, mijn krijst ook als een malle als het voorbij komt vliegen.
En als ik de heli land en zet de throttle cut erop, dan staat het heel snel stil.
Riem kan niet losser, dan slipt het door op de gears.

Ik heb dit voorheen met de normale uitvoering van de Atom nooit gehad

Bovenstaande aanslag op de geleider is van 1 vlucht. Ben er dus nog niet zo gerust op
 
Oei, dat is niet normaal Sven. Dat "krijsen" heb ik nog nooit gehad. En als ik de TC opzwier, draait hij heel erg lang door. Ik moet meestal met de hand de bladen stoppen. Draaien jouw wieltjes van de belt nog goed vrij? Ik heb eens gekeken naar mijn nieuwe belt die nog in de verpakking zit. Die is niet erg stug hoor vrij soepel. Die zwarte aanslag op je wieltjes heb ik nog nooit gezien. Volgens mij draaien die niet goed mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De rollers draaien wel, niet mega soepel maar ook niet heel stroef.
Misschien toch nieuwe lagers insteken en belt vervangen?

In ieder geval wil ik hier niet meer mee vliegen
 
De rollers draaien wel, niet mega soepel maar ook niet heel stroef.
Misschien toch nieuwe lagers insteken en belt vervangen?

In ieder geval wil ik hier niet meer mee vliegen

Niet mega soepel is al fout: beetje lastig uit te leggen, maar de wrijving (draaiweerstand) moet je met het toerental vermenigvuldigen om een indruk van de werkelijke weerstand en verliezen te krijgen.

Met de hand soepel draaien, zegt niks: die rolletjes draaien zomaar 8 tot 10K RPM. dan gaat het hard... dus daar komt die aanslag vandaan. Dat komt van de wrijving tussen rol en riem.

Nieuwe lagertjes zijn een must, zodra je die zwarte restanten op de spanrollen ziet.

Groet, Bert
 
Toch een verstandige keus dus om het te vernieuwen, gelijk ook de belt maar vernieuwen voor de zekerheid.
Bedankt voor je uitleg bert :-)
 
Toch een verstandige keus dus om het te vernieuwen, gelijk ook de belt maar vernieuwen voor de zekerheid.
Bedankt voor je uitleg bert :-)

De belt hoef je echt niet te vervangen hoor: die kunnen aan de rugzijde behoorlijk veel slijtage verdragen.
Daarnaast, reken maar eens uit, hoeveel rubber er op dat rolletje zit (gemiddelde laagdikte maal omtrek maal rolbreedte) en reken dan eens uit hoeveel er maar van die belt mist.

je komt uit op een verlies in de orde van grootte van een duizendste mm aan riemdikte of daaromtrent. Veel meer is dat niet: vanaf dat de rol een gelijkmatig laagje rubber vertoont, neemt de wrijvingscoëfficiënt zodanig toe dat de slijtage behoorlijk gereduceerd wordt.
Ik heb meestal, als het eens een keer voorkomt dat er zich rubber op de rollen afzet, dat de tekst op de riem nog vaak gewoon leesbaar blijft.

Dus daar zou ik mij echt geen zorgen over maken.

Het is mij in ieder geval nog nooit gelukt een riem te verslijten op 450 of groter (heb begrepen dat 250 klasse er wel gevoelig voor is, maar daar heb ik nul ervaring mee)

Groet, Bert
 
De belt hoef je echt niet te vervangen hoor: die kunnen aan de rugzijde behoorlijk veel slijtage verdragen.
Daarnaast, reken maar eens uit, hoeveel rubber er op dat rolletje zit (gemiddelde laagdikte maal omtrek maal rolbreedte) en reken dan eens uit hoeveel er maar van die belt mist.

je komt uit op een verlies in de orde van grootte van een duizendste mm aan riemdikte of daaromtrent. Veel meer is dat niet: vanaf dat de rol een gelijkmatig laagje rubber vertoont, neemt de wrijvingscoëfficiënt zodanig toe dat de slijtage behoorlijk gereduceerd wordt.
Ik heb meestal, als het eens een keer voorkomt dat er zich rubber op de rollen afzet, dat de tekst op de riem nog vaak gewoon leesbaar blijft.

Dus daar zou ik mij echt geen zorgen over maken.

Het is mij in ieder geval nog nooit gelukt een riem te verslijten op 450 of groter (heb begrepen dat 250 klasse er wel gevoelig voor is, maar daar heb ik nul ervaring mee)

Groet, Bert



de bovenstaande foto was van 1 vlucht.
daarvoor heb ik wel 5 vluchten gemaakt, ook hierbij met slijtage.
Ik had voor deze laatste vlucht de rollers schoon gemaakt en wilde toen weten hoeveel er nu af sleet.

heb wel een belt mee besteld. Zal in ieder geval de huidige belt nog eens goed inspecteren of vervangen wel of niet nodig is.
 
Back
Top