HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Kan ook, maar dan ben ik de ronding van mijn dek kwijt denk ik

Dat denk ik niet. Je hoeft maar een heel klein strookje van het valse dek weg te halen, of schuin weg te vijlen. Dan zie je niets meer van het valse dek, en houd je toch je stevigheid.
Paul
 
Ik heb al weer even gekeken vanochtend na dat ik de beplankeing aan de bb zijde eerst gelijk wil zetten met de sb zijde, dus het beplanken gaat rustig verder.
De oplossing van Erik lijkt mij de meest handige, daar heb ik al mee geëxperimenteerd, en dat is wel te doen:D

Ik hoop eindelijk mijn stuk 1 mm triplex dit weekend te hebben, zodat ik een nieuw (proef) dek kan maken, maar dan wel zodanig dat het eigenlijk straks ook geplaatst kan worden.
Dan kan ik dus een knoop doorhakken (jullie beoordelingen in acht nemende;))

Maar heb nóg een vraag; tja je komt zo nu dan iets tegen hé!

Amerikaanse schaal verdelingen; heb op google gezocht, maar krijg geen eenvoudig antwoord, wel een hóóóóóp formules, en dan haak ik af, snap er simpelweg geen z.. van.

Schaal 1/8
Schaal 1/16
Schaal 1/4

Wat is dat in het gewoon Nederlands, onze schalen dus......
Ik wil best iets in schaal 1/4 (NL) bouwen, maar dan moet ik waarschijnlijk alle muren uitbreken in het apartement, en dan zit ik wéér met al die buurvrouwenin mijn nek;)
 
Even een dagje doorwerken en je hebt ineens 2 verschillende dekken. :cool:

Het originele half/bakdek en het kampanje dek (links op de foto) en een exacte copie van beide dekken, maar dan met de geplande openingen in de lengte richting van het schip.
Alles is dusdanig uitgemeten dat ik met mijn dekplanken exact uitkom, en ze steken overal 2,5, mm óver de randen van de openingen heen.
Dit om in het aanzicht het valse dek "onzichtbaar" te maken.
De dwars balken die in de openingen moeten aan de uiteinden uitgehakt worden zodat de bovenkant van die balken gelijk ligt met de bovenkant van het valse dek, en dus strak aan de onderkant van de dekplanken aanliggen.

P1010452.jpg


De dekken op het schip om een idee te krijgen:

P1010454.jpg
 
o ja lijm je mastdelen nog niet vast er zijn er ook volledig opgetuigd:):):)

Ik heb eigenlijk de knoop doorgehakt Jan, ik ga nu dus "spijker met koppen slaan!!!;))
Vooralsnog is het 90% zeker dat deze MS Agamemnon niet bekoperd gaat worden, maar wél opengewerkte dekken, de originele kleurstellingen, en volledig getuigd.
Is weer eens wat anders hé ;)
 
Laatst bewerkt:
Op de foto in mijn vorige post zie je overigens nóg een interessant detail.
De schepen in die tijd voerden vaak reserve rondhouten en ra's mee.
Deze werden vaak naast de sloepen en soms op de rusten (aan de buitenzijde) opgeborgen.
Dit zijn details die vaak op modellen niet te vinden zijn, maar horen er voor een compleet model wél te liggen.

Dan nog een erg raar detail.... het stuurwiel staat op het kampanjedek, terwijl het kompashuis vóór de spil staat én een dek lager....... (de prutsers!!;))
 
Dan nog een erg raar detail.... het stuurwiel staat op het kampanjedek, terwijl het kompashuis vóór de spil staat én een dek lager....... (de prutsers!!;))

Dat is geen kompashuis, maar de brievenbus van de Royal Mail - voor de post die de matrozen wilden versturen naar huis...
 
Back
Top