HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

je kunt hier een mooie standaard wegzetten voor een admiraliteitsmodel, dat hebben we hier nog niet.
ik moet zeggen dat ik dat ook nog wel eens ooit wil gaan maken,maar dan wel van een Hollander :) ook al is het principe van admiraliteitsmodellen echt iets van de Engelsen.
Als ik het goed heb waren dit modellen die als voorbeeld gebouwd werden voor de Admiraliteit voordat eens schip gebouwd werd.
 
Ga ik zeker doen hoor.
Ik volg een USS Confederacy, en aan de hand van zijn bouw kijk ik of e.e.a. haalbaar is.
Let bijv. op het tegel vloertje, heb ik hiervan na gemaakt.
Mijn dekken zouden dan nog aangepast moeten worden, maar dat is geen probleem.
In het geval ik voor deze opties kies moeten er alleen een hoop extra dek balken gemaakt worden.

quarterdeckconfederacy.gif


Maar.... het is en blijft natuurlijk een HMS Agamemnon, dus de indeling zal anders zijn, maar daar heb ik een goede tekening van.
 
Ik ga me bijna schuldig voelen hier omdat ik van de gebaande wegen af wil wijken, en een Agmemnon weg wil zetten zonder bekopering, maar met véél meer detail dan een model "out of the box" :(

Schuldig voelen...?? Niet doen hoor, het is jouw model en jij bent de baas!!
Als je er een admiraliteits model van wilt maken, moet je wel héél erg netjes beplanken volgens het boekje, dat zal niet meevallen. Beplanken zoals het werkelijk moet is geen eenvoudige opgave en één van de moeilijkste bewerkingen van een admiraliteits model. Maar ik heb wel vertrouwen in jou kunsten en wens je succes met je keuze!
 
Dank je Piet, het beplanken zal inderdaad nauwkeurig moeten gebeuren en daar ligt een uitdaging.
Ik mag vanaf nu eigenlijk nergens meer een schoonheids foutje maken, want er kan niks verborgen worden.
Het model zoals ze nú is zal worden uitgebreidt met een massa aan details.
Het motto is veranderd naar "HMS Agamemnon in Buckler's Hard"
Ook zal er een nieuwe standaard gemaakt moeten worden, want dan moet ze in een dok liggen.
Nog genoeg om over na te denken dus.

Het is zeker niet uitgesloten dat In Duizel de romp al in een soort gelijke werf ligt, want dit is waar ik naar toe wil.

large.jpg
 
Klaas, je loopt alweer voor op mij:D.
Mijn plan is om over 10 jaar, als de Victory klaar is:confused:, een admiraliteitsmodel te maken. Misschien heb ik dan voldoende ervaring en vaardigheid om dat aan te kunnen. Een enorme uitdaging met alle spanten in de juiste verhoudingen etc, etc.
Het zou een enorme prestatie zijn als je nu van de Agamemnon een mooi admiraliteitsmodel kon maken.
Overigens: blokken (die vandaag op de bus gaan) heb je dan niet nodig;);).
Grapje,
Gr. Paul
 
Ik ben heel benieuwd naar alle extra details die je gaat aanbrengen. Kan ik ook weer wat van leren.
Succes.
Jan Zwart.
 
Ben weer even bij gelezen. Het werf idee vind ik erg leuk :cool:. Ben dan ook benieuwd wat je er van gaat maken.
 
. Ben dan ook benieuwd wat je er van gaat maken.

Op de foto staat de HMS Bellona met een gesloten romp, het halfdek, bakdek en kampanjedek zijn aan twee kanten open.
Daar zie je dekbalken, en heb je zicht op het onder gelegen dek, met de kanons.
Mijn "Longroom" zal dus ook voor een groot deel zichtbaar zijn.
De oppervakte van de werf zal bij mij iets breder worden, omdat ik wél masten en ra's wil maken welke op een bok liggen.
Eigenlijk dus een soort diorama van de Agamemnon op de werf voor een "refit"

Maar nu eerst de romp correct afplanken:cool:
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het beslist geen slecht idee Klaas!

Anders dan de standaard modellen zoals we ze maken.:)
 
Ben vandaag even wat aan het "rommelen" geweest:D
Voorlopig worden het allemaal proefstukken om een idee te krijgen.
Van wat rest stukken triplex een deel van het halfdek nagebouwd met de beoogde openingen er in.
De roosters zijn uitneembaar, dus dan is nóg meer zicht op het onderdek mogelijk.

P1010450.jpg


Dan de dekbalken; dat is stoeien en overwegen......
Balken in de zelfde breedte als de reeds geplaatste nemen teveel zicht weg, dus zoeken naar een andere oplossing cq maat van de tussen liggende balken.
Ik ben in een boek over Admiraliteits modellen een foto tegen gekomen waar de tussenliggende balken beduidend smaller zijn, en dus ook minder zwaar.
Daar mak ik wel een foto van als ik met die balkjes bezig ben, dan kan dat beoordeeld worden.
Het zou kunnen in 2 x3 mm, wat neerkomt op 13 x 19,5 cm.
Lijkt mij redelijk!

Morgen heb ik even een auto, kan ik even een paar hardhouten planken halen voor de werf.
Daar wil ik ook alvast een idee van krijgen.
Nu nog even zoeken naar een zand oppervlak in een treinen winkel of zo??

Dus vóór ik op het moment kom van een definitieve afslag naar een andere bouwvorm heb ik een goed beeld:cool:
We kunnen nog álle kanten op!
 
Back
Top