HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

zeer goed en zeer mooi die boot uit die link
Die boot is zeker erg mooi, Timberwolf. Toch is er een klein puntje van kritiek: de schijf die wat scheef zit moet eigenlijk een dubbele schijf zijn. Dat zie je zowel op de foto van de echte Victory als op de tekeningen van McKay.
Ik ga, voordat ik de tweede beplanking boven het bovenste berghout aanbreng, ze uitvijlen. Zo kan ik eventuele onregelmatigheden corrigeren met de tweede beplanking. Dan kunnen de schijven, met hun behuizing er later zo ingeschoven worden.
@klaas: weet je zeker dat er niet meer schijven in de romp van de Agamemnon zitten? Je ziet er zo een over het hoofd;).
Dit komt uit het album van Pete Coleman:

full

Gr. Paul
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Naar aanleiding van de link , en de foto's van de Victory de "sheave holes" kleiner gemaakt.
De beplanking komt tégen de behuizing, en niet er overheen zoals ik eerst dacht.
Om te voorkomen dat e.e.a. te grof overkomt de behuizng gemaakt van noten 1 mm dik.
Deze gaan dus geplaatst worden vóór de 2e beplanking, waarbij ik ze in eerste instantie 1mm+ buiten de eerste beplanking laat uitsteken, om daar met de 2e laag netjes tegen aan kan planken.
Dan is het een kwestie van netjes vlak schuren met de buitenste laag.

Even dry-fitje (ben ik gek op;))
Boven op de verschansing de eerste "oude" uitvoering

P1010371.jpg
 
Ik ben teruggekomen op mijn beslissing over de behuizing te beplanken, dat werd in de werkelijkheid bij deze behuizingen blijkbaar niet gedaan. (zie foto Victory in post 90)
Vandaar de nieuwere iets "fijnere" schildpadden
 
Laatst bewerkt:
Hoe je het doet , doe je het maar ik zie het verschil niet of weet er gewoon niets van.
Kan ook .
Maar netjes.....nog steeds !
 
Hoe je het doet , doe je het maar ik zie het verschil niet

:rolling:
Deze zijn 2mm platter Sjors.
Zo kloppen de verhoudingen beter.
De bouwbeschrijving en de tekening geeft aan dat je straks voor die touwen gaatjes in de romp moet boren, en daar de touwen door moet steken:confused:
Ik ga dat natuurlijk niet doen hé;)
 
Dat begrijp ik Klaas.
Maar ik zag het verschil niet tussen die 2 blokken.
Diegene die er in zit en die er op ligt...
Maar wat zijn 2 mm zou ik zeggen.
Maar zoals ik het al ergens anders heb gezegd.....de lat ligt hoog.
Dus 2 mm zijn 2 mm teveel.....
 
Die 2 mm maken een groot verschil Sjors.
Het bovenste blokje wilde ik gelijk houden met de 1e beplanking.
Dan bij de 2e laag beplanking óver de randen van het blok planken zodat alleen de sleuf en de schijf die er in ligt zichtbaar zijn, dit omdat het geheel anders té grof is, maar.......
dat is niet Historisch correct;
zie foto van de Victory (dat het een dubbele is maakt niet uit)

BlokInRompzps82298a3c.jpg


Hier blijkt dat de randen van de behuizing zichtbaar zijn, en aangezien mijn eerste exemplaar te grof is een nieuwe gemaakt, dus een fijnere.
Nu kan ik tót de randen beplanken, en niet er over heen.

P1010371QAFek.jpg


Nu hoef ik hem dus maar in de romp te plaatsen, er voor zorgend dat hij voorlopig iets meer dan 1 mm uitsteekt (is dikte 2e beplanking)
De foto is een test met een stukje losse 2e beplanking, en het blok even in een geschutspoort gezet.
 
Ik overweeg om dit soort details uit styreen te maken; dun, strak, gemakkelijk te bewerken en als je het zwart geschilderd heb, zie je het verschil niet. Zeker bij blokken, die een behuizing hadden van ander hout (iepenhout) dan de beplanking (eiken), dat gladder geschuurd konden worden.
 
Fasten your seat belts!!!!!!
Het gas kan er op, vandaag even stevig door gepakt, resterende geschutspoorten op een haar na gevild, en belangrijker, mijn arm werkte mee!!!!:D
Morgen de resterende schildpadblokken maken, kunnen die er gelijk in, maar was even opletten, sommige staan onder een schuine hoek.
Dat heeft te maken met welk touw er straks door moet, en waar het vandaan komt natuurlijk.
Dan kunnen de poorten en de schildpadblokken afgelakt worden.
Dan de gallerij, maar daar zijn de losse onderdelen al van klaar, alles uitgemeten en pasklaar gemaakt, dus zal redelijk vlot gaan.
Ondertussen al begonnen met het maken van de berghouten, stukjes van 12 cm in het beruchte "butt and top system" zijn er maar +/- 100!!!!

Foto's volgen als het de moeite is om iets te laten zien.;)
 
Foto's volgen als het de moeite is om iets te laten zien.;)

Uh-uh zo doen we hier niet op dit forum, meneer Klaas!

Foto's zijn altijd de moeite waard om te laten zien - dus kom op met die plaatjes.

En niet van Natasja, die is al weer terug naar Rusland.
 
Fasten your seat belts!!!!!!
Het gas kan er op, vandaag even stevig door gepakt,...
..., en belangrijker, mijn arm werkte mee!!!!:D

Zo mag ik het horen kaptein *S*,
...allerlei smoesjes om maar aan te mogen lummelen :nooo:,
...er woedt een oorlog, vooruit met die geit :D;)
 
full


Onderste variant

1279918728_963_FT1655_02_anchor_stock_800w_.jpg


Ik weet even niet zeker of het nou de symmetrische of asymmetrische variant is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de foto Erik, het is de asymmetrische variant, conform mijn eigen berghouten dus.

Heb mijn plankjes even aan elkaar gelegd voor de duidelijkheid, voor de mainwhale heb ik 21 mm breedte nodig, daar kom ik nu precies aan:D

P1010374.jpg
 
Ziet er goed uit. Iemand heeft mij eens verteld dat het bij dit soort schepen verboden was om naden te hebben boven en onder een geschutspoort. Dit zou te maken hebben met de krachten die vrijkomen bij het afvuren van een kanon. Een naad is dan een verzwakking, waardoor het hout kon splijten. Ik heb daar bij mijn boot bewust rekening mee gehouden. Klopt dit en geldt dit ook voor je berghouten :confused: Zo ja, dan wordt het flink passen en meten
 
@Klaas: weet je zeker dat er niet meer schijven in de romp van de Agamemnon zitten? Je ziet er zo een over het hoofd;).


Gr. Paul

Sorry Paul, had deze vraag even per ongeluk over het hoofd gezien.
Ik heb er de tekeningen bij gepakt, en het zou als volgt moeten zijn.
5 stuks per kant in totaal.

1x schoot van de blinde (onderste grote zeil aan de boegspriet) ligt horizontaal.
1x schoot van het grootzeil (onderste zeil van de grote mast) ligt schuin,
1x hals van het gootzeil (ligt schuin)
1x schoot van de fok (onderste zeil van de fokkemast) ligt schuin
1x main brace (weet de Ned. vertaling niet)
Bij de laatste heb ik een probleem, als ik hem zet zoals Caldercraft dat aangeeft zit hij met een gaatje boven het dakje van de zijgallerij.
Da's raar, want dan komt het touw uit in de officiers verblijven:confused:
Het lijkt mij dat hier eigenlijk en schijf hoort te zitten conform de Victory, dus óp het potdeksel van de verschansing van het poopdek, dat zou een stuk logischer zijn.
Ik denk dan ook dat ik daar de schijf dus zet, maar da's voor later, kan dat nu nog niet goed zien.
Als iemand mij nu een fout ziet maken, dan graag even zeggen hé

(Ik wordt gék van die benamingen:rolleyes:)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Iemand heeft mij eens verteld dat het bij dit soort schepen verboden was om naden te hebben boven en onder een geschutspoort. Dit zou te maken hebben met de krachten die vrijkomen bij het afvuren van een kanon. Een naad is dan een verzwakking, waardoor het hout kon splijten. Ik heb daar bij mijn boot bewust rekening mee gehouden. Klopt dit en geldt dit ook voor je berghouten :confused: Zo ja, dan wordt het flink passen en meten

Oei.... ik denk dat zoiets geldt voor de huidbeplanking, daar zou ik me het euvel kunnen voorstellen.
Bij de berghouten weet ik het niet, ik zie ze op deze manier vaker voorbij komen, en denk eerlijk gezegd dat het een goede versteviging geeft over de lengte.
Maar zeker ben ik niet.........
 
In tekeningen van McKay zie ik verticale naden tussen de berghouten onder of boven de geschutpoorten. In ieder geval er vlak bij. De vraag is natuurlijk hoe werkelijkheidsgetrouw die tekeningen zijn. Op de echte Victory zitten geen berghouten meer van die vorm. (Weggerenoveerd???).
Jan Zwart.
 
Back
Top