Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Beste Forumleden,

Ik ben aan het onderzoeken wat de kosten zijn om de commerciële wereld van RPAS luchtopnames in te gaan. Nu kon ik niks vinden over de prijzen van ontheffingen voor projecten en de prijs van de theorie en praktijk RPAS vlieger opleiding. Wie kan mij helpen?

Alvast Bedankt
 
Sta je mooi te kijken met je bedrijf certificering van een paar 1000 euro investering.

En ILenT doet lekker nix [emoji58]
 
Het zijn ook genoeg gecertificeerde bedrijven, die vliegen waar het niet mag. (midden in de Stad, Boven verkeer en in CTR gebieden. En alleen, dus geen Spotter en Cameraman) Dus die houden zich ook niet aan de regels. Onze regelgeving is een goede geldmachine, die niet werkt. En dat is niet te handhaven bij 7000 Phantoms (en andere Multicopters) in Nederland, en dat werkt de illegale vlieger (bedrijven) in de hand.
 
Alleen waarom zijn er zoveel regels voor multicopters die commerciëel gebruikt worden en die minder dan 5 kg wegen? Als bedrijf betaal je al btw en betaal je dus eigenlijk al een prijs om te mogen vliegen/opnames te verkopen
 
Omdat de regels er in de eerste plaats zijn voor de veiligheid! Alhoewel ik veel vraagtekens zou kunnen zetten bij "in de eerste" plaats...
 
En wat is het veiligheid probleem als je uit de buurt van mensen blijft. Waarom moet iemand die commerciëel wilt vliegen €4300/€5500 betalen voordat hij commercieel mag vliegen en een hobbyist niet. Terwijl een Hobbyist even 'gevaarlijk' bezig is! Hierdoor wordt de markt moeilijk om in te stappen. Bedrijven zoals die van BlikvanBoven krijgen hierdoor bijna een alleenrecht.

Ik vind dat de prijzen van de opleidingen stevig omlaag moeten en eigenlijk dat de commerciële opleiding moet worden afgeschaft. Ook snap ik het verschil qua ontheffing tot vliegen tussen een commerciële vlieger en een hobbyist!
 
Helemaal mee eens. Gewoon iedereen ongelimiteerd het beroep uit laten oefenen wat hij of zij wil (arts, constructeur, leraar). Zomaar eisen stellen aan iemand's geschiktheid beperkt de vrijheid en geeft mensen die al wél hebben bewezen over de nodige kennis/kwaliteiten te beschikken een oneerlijke voorsprong!
 
Helemaal mee eens. Gewoon iedereen ongelimiteerd het beroep uit laten oefenen wat hij of zij wil (arts, constructeur, leraar). Zomaar eisen stellen aan iemand's geschiktheid beperkt de vrijheid en geeft mensen die al wél hebben bewezen over de nodige kennis/kwaliteiten te beschikken een oneerlijke voorsprong!
Zo bedoel ik het niet, maar aangezien een hobbyist gratis kan vliegen vind ik dat de prijzen van de cursus sowieso omlaag moeten, de prijs van de cursus is de prijs van de drone en in sommige gevallen meerdere keren de prijs van een drone! Hierdoor krijg je een paar grote bedrijven en geen kleine bedrijven.....
 
En hoeveel denk jij dat 5000 Euro is, vergeleken met de jaaromzet van een gemiddeld bedrijf? Enig idee met hoeveel kosten de gemiddelde eenmanszaak jaarlijks wordt geconfronteerd? Als je geen 5000 Euro kunt ophoesten om op een legale manier je beroep uit te oefenen, kun je maar beter iets anders gaan doen.
 
Daar gaat het helemaal niet om of je dat "op kan hoesten"
Het gaat erom dat het veel te duur is en daarin tegen niet word gehandhaafd.

Overigens red je het niet met 5000 euro, maar dat terzijde
 
@Micropuller, kun jij mij het verschil vertellen tussen de veiligheid van iemand die bijvoorbeeld beelden opneemt met een dji f550/S800 voor zichzelf of iemand die er voor de lol mee vliegt en iemand die er commerciële vluchten meemaakt

En als ik de Wall Of Shame op dit forum bekijk is de oorzaak bij meer dan 50% van de crashes niet nalatigheid van de vlieger maar uitval van motoren of het uitvallen van anderen onderdelen.
 
Wellicht is dat de kennis van zaken (opleiding) en de staat van het toestel door goed onderhoud en kwalitatieve componenten (zoals zender en accu's) ten behoeve van betrouwbaarheid (luchtwaardigheid/keuring). En voila zie daar de reden en uitleg voor de regels. Dat de prijzen te hoog zijn in verhouding voor wat je er voor krijgt is voor iedereen duidelijk...
 
Wellicht is dat de kennis van zaken (opleiding) en de staat van het toestel door goed onderhoud en kwalitatieve componenten (zoals zender en accu's) ten behoeve van betrouwbaarheid (luchtwaardigheid/keuring). En voila zie daar de reden en uitleg voor de regels. Dat de prijzen te hoog zijn in verhouding voor wat je er voor krijgt is voor iedereen duidelijk...
Maar dan zeg je juist dat commerciële vliegers dus veiliger vliegen dan hobbyisten. En laat het nou net zijn dat de hobbyisten geen ontheffing hoeven aan te vragen en geen meldingen bij de gemeente hoeven te doen! Omgekeerde wereld
 
En laat het nou net zo zijn dat hobbyisten helemaal niet mogen vliegen op plekken die voor commerciële vluchten interessant zijn. Als de hobbyist zich aan de regelgeving voor hobbyisten houdt, is de kans op ongelukken klein. Als een vlieger zijn diensten commercieel wil aanbieden en daardoor activiteiten moet ontplooien die risico's voor anderen met zich meebrengen, zal hij moeten aantonen hier op een verantwoorde manier mee om te kunnen gaan.

Ik snap nog steeds de ophef hierover niet. Als voorbeeld: een kennis van mij heeft een tijdje terug besloten een lunchroom te willen beginnen (koffie en belegde broodjes) Hij heeft hiervoor moeten investeren in een stuk of drie diploma's, een grondige verbouwing en een compleet interieur en inventaris. Een investering in tijd en geld die de hier genoemde bedragen laat verbleken. En dat allemaal zodat hij nu beroepsmatig broodjes mag smeren en koffie mag zetten en serveren. Zo werkt het nu eenmaal in de volwassen wereld.
 
Back
Top