Bouw San Juan Nepomuceno

Hoi peter,

Ik snap het helemaal.
Bij MSW doen sommige dit ook bij de kiel.
Dat uithakken......
Nu ik het in het Nederlands lees valt het kwartje ook wat het Engels betreft :D:D
Leuk trouwens om te zien dat op twee bouwl ogs dezelfde discussie gaande is.
Wat dat betreft heb ik pech met Germt........die is zo langzaam........ik moet alles vragen in het Engels aan Mobbsie :o
Maar daarentegen, Germt maakt er een museumstuk van en bij mij blijft hij gewoon in huis :D:D:D
Maar genieten en trots zijn op wat ik voor elkaar breng is 1 ding wat zeker is !!
Ook jou ga ik weer in stilte verder volgen en af toe eits vragen of zeggen.

P.S. ik ben gewend aan popcorn, maar waar heb jij die machine staan ?
 
Dat is een zorgketting waarmee het roer in geval van nood mee bediend kon worden als bv. de helmstok gebroken was
 
Dat is in dit geval wel zo, al is deze wel verkeerd aangebracht. De ketting hoort dan door een opening (meestal rond gat) naar binnen te gaan.

Soms zie je ook 1 ketting of 1 erbij geplaatst. Dat is dan een zekering om het roer niet te verliezen wanneer deze van de pennen afkomt. Zo'n roer zinkt meestal. En dan ben je stuurloos qua roer. Je kunt dan alleen op de zeilen navigeren en dus veel minder scherp in de wind varen (Dit voor zover dit soort schepen dat kunnen)...
 
Van oorsprong was de zorglijn inderdaad een dik touw door een gat, soms aan weerszijden, bij latere versies zijn de touwen vervangen door kettingen, weer later met de situatie zoals de foto van Peter.

Ook kun je nog stuurtalies maken, deze touwen met katrollen liepen aan weerszijden langs de spiegel naar boven naar het kampanjedek.

Volgens mij had Erik hier een mooie foto van bij de Willem Rex, ik zal zelf nog eens spitten...
 
Gevonden: Willem Rex:
Holle wulf, zorglijnen en stuurtalies

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
talie_zps4cd5db03.jpg


In rood zijn de mogelijke loop van de stuurtalies aangegeven. Dat was toen de onduidelijkheid. De Zorglijnen zijn ook zichtbaar
 
Dat is in dit geval wel zo, al is deze wel verkeerd aangebracht. De ketting hoort dan door een opening (meestal rond gat) naar binnen te gaan.

Soms zie je ook 1 ketting of 1 erbij geplaatst. Dat is dan een zekering om het roer niet te verliezen wanneer deze van de pennen afkomt. Zo'n roer zinkt meestal. En dan ben je stuurloos qua roer. Je kunt dan alleen op de zeilen navigeren en dus veel minder scherp in de wind varen (Dit voor zover dit soort schepen dat kunnen)...

Dat was dan niet zo handig om het roer te verliezen, maar ze hadden dan beter de vingerlingen tegen elkaar in kunnen zetten kon die er ook niet uit gelicht worden, maar misschien hadden ze toen die tijd de kennis nog niet.

Groet Peter.
 
@ Erik, dat was inderdaad de foto waar ik op doelde :D

Ik vond deze trouwens nog in Zu Mondfeld ivm de zorglijnen:

full



Dat was dan niet zo handig om het roer te verliezen, maar ze hadden dan beter de vingerlingen tegen elkaar in kunnen zetten kon die er ook niet uit gelicht worden, maar misschien hadden ze toen die tijd de kennis nog niet.

Groet Peter.

Het roer kon ook in een storm zwaar beschadigd raken, en dan was het juist wél makkelijk als het losgemaakt kon worden op zee en vervangen door een nieuw 'nood' roer of gerepareerd worden aan boord.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar hebben we in het verleden ook een interessante discussie over gehad:D

Ik denk dat de foto van Erik het dichtst bij de waarheid zit.
Het komt er eigenlijk op neer dat er 2 stuurtalies zitten, die langs de buitenkant van de romp lopen, vanaf het roer door een "oog" op de hoek van de spiegel naar boven. (het "reserve stuur" a.h.w.)
Dan 1 óf 2 zorgtalies. Deze hielden het roer vast als het uit devingerlingen (scharnieren") liep.
De zorgtalie was geborgd in de spiegel.

Hoe ik het indertijd bij de WvH heb gedaan:




Vaak wordt ten onrechte de zorgtalie('s) door de ronde doorvoeren getrokken. (die 2 zwarte gaten links en rechts van het roer)
Dat is echter onjuist.
Deze 2 doorvoeren hadden als doel het doorvoeren van touwen om
-sloepen te slepen
-andere (gehavende) schepen te kunnen slepen
-af te meren
-enz.

Ik wil niet beweren dat mijn uitleg Historisch correct is, maar heel ver zal het er naar mijn idee niet vanaf liggen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top