HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

  • Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
niet schrikken

Niet schrikken Heren;
Ik heb zonder aanziens des persoons mijn verslag even opgeschoond.

Naar aanleiding van het schitterende schilderij wat ik vondt van de HMS Agamemnon, welke door Erik (Eagter) is bewerkt omdat er een hinderlijke weerspiegeling in zat, (mijn dank daarvoor Erik!) even het plaatje opnieuw!

HMS_Agamemnon_1.jpg


Dit laat ik even zien omdat hier misschien wel eens een omslagpunt kan liggen betreffende mijn eigen Aggy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel interessant om te zien dat ze hier niet is geschilderd in het alom bekende Nelson chequer is geschilderd

Jahaaaa, en dat stelt mij dus weer voor de nodige vraagtekens:confused:

Er is een bouwer die het dus anders gedaan heeft, en dat lijkt verdacht veel op het schilderij
En eerlijk gezegd vindt ik dit nog mooier ook:confused:

IMG0700.jpg
 
Ik zou ook gaan twijfelen als ik die foto zie ziet er stiekem veel mooier uit als het geel met zwart

Daar ben ik het mee eens Bob.
Ik heb 27 foto's van het schip zoals het hier boeven staat.
Gegeven de historie is het zo dat veel Engelse schepen pas toen ze al in gebriuik waren een kleursverandering kregen, nl. zwart - geel, en ook toen pas werden voorzien van een koperen beplating.

D.w.z. dat de foto van die andere bouwer het schip laat zien zoals ze oorspronkelijk is geweest.
De Victory had toen ook ongeveer dezelfde kleuren.

Ik ga maar eens proberen te achterhalen wie de bouwer is, en proberen bij hem de nodige inf te vinden.
Het is het overwegen waard om het hele kleuren schema overboord te gooien, en te bouwen zoals ze oorspronkelijk was in het begin van haar carriëre.
Ik heb nog tijd, eerst de romp verder afwerken, maar ik neig wél erg naar haar oorspronkelijke staat.

Kortom; ik heb nog wat research te doen:cool:
 
Er zijn 2 varianten onderweg. Origineel was wat lastig, maar deze ook gevonden. Ik heb daar het logo van weggepoetst. Dat lukte beter. En persoonlijk vind ik hem mooier van kleur.

le0157.jpg

Germt, to be honest, als je haar op deze manier verft is ze
1 - unieker - want origineel
2 - een stuk mooier!

Je kan dan deze foto erbij laten zien.
 
Ik ben vanacht véél te laat gaan slapen:confused:
Het is 02.30 uur geworden omdat het kleurenschema van Aggy op het schilderij mij niet losliet.
Het bouwen van een scheepsmodel is niet alleen de hobby, maar zo langzamerhand wordt de HMS Agamemnon een hobby op zich:cool:

Ik ga heel serieus kijken naar de mogelijkheid Aggy te bouwen zoals het schilderij (qua kleur stelling) laat zien.
De enige hulp / aanwijzing die ik nu heb zijn 27 bouwfoto's van Aggy zoals geplaatst in post 563.

Het blauw van de voorwand klopt in ieder geval, de grootste moeilijkheid is de kleur van het onderwaterschip.

Ik ga eerst maar eens een mail sturen naar Buckler's Hard, de werf waar Aggy in 1781 is gebouwd om achter de juiste kleuren te komen.
Buckler's Hard bestaat nog en heeft een Maritiem museum

Het model op de foto heeft koperen beplating, maar is mooi donker van kleur, daardoor valt het minder op.
Het is zeer wel mogelijk dat Aggy vanaf het begin koperen beplating had, want dat werd vanaf 1779 voor alle ships of the line gedaan.

Dus heren, alle info betreffende de Engels bouw is méér dan welkom
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zal toch niet om jouw "Lutine" gaan hé Hans, het tijdvak klopt !;)

On the morning of 24 March, 170 miles north-east of Martinique, AGAMEMNON joined CARYSFORT which had been chasing a brig for thirty hours. At half past seven she surrendered and proved to be the French national brig LUTINE, 33 days out of L'Orient under Capt. Crocquet Dechauteurs., She was taken into the Royal Navy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben alweer wat wijzer geworden;)

Dat Aggy in haar begin carriëre niet zwart/geel was is wel duidelijk geworden aan de hand van de schilderijen.
Ook een foto van Aggy in het museum van Buckler's Hard laat dat wel zien.

bucklershard9.jpg


Er was nog iets anders;
De bewapening klopt, behalve op het halfdek.
Volgens de bb staan er 12 stuks 9 ponders op het halfdek, echter in de beginperiode was dat anders.
Toen stonden er 10 op het half dek, en 2 op de bak.

Hoe was dan de verdeling op het halfdek, de 2 linkerpoorten moeten blijven zitten, want die staan "binnen" onder het kampanje dek. Dat klopt dus.
Op het open halfdek horen er dus 6 i.p.v. 8.
2 opties::confused:

1) de twee waar het houtje op ligt dicht maken, en precies daar tussen een nieuwe opening.
De onderste is de originele van de kit
2) de derde van links laten vervallen, want die staat op een erg krappe plaats in een hoekje onder de trap van de kampanje naar het halfdek.
(amper te bedienen dus)

P1010257.jpg


Ik heb dit alles op MSW voorgelegd, in de hoop dat er enige duidelijkheid komt
 
Waar je dit allemaal vandaan haalt is mij een raadsel !
Maar ik geniet !!!!!!!
Om het mezelf niet moeilijker te maken als dat het al is ga ik maar gewoon de tekeningen volgen en de kleuren die Caldercraft aangeeft.
Als ik dat allemaal gaat veranderen word het denk ik een zooitje.
Maar je werkt wel door zeg.
Ziet er netjes uit allemaal !
 
Dit zal toch niet om jouw "Lutine" gaan hé Hans, het tijdvak klopt !;)

On the morning of 24 March, 170 miles north-east of Martinique, AGAMEMNON joined CARYSFORT which had been chasing a brig for thirty hours. At half past seven she surrendered and proved to be the French national brig LUTINE, 33 days out of L'Orient under Capt. Crocquet Dechauteurs., She was taken into the Royal Navy

Uit de info die ik heb was de Lutine één van 14 of 16 schepen die door het verkwanselen van Toulon in handen van de Engelsen kwam.

Jouw deel van het verhaal zou dan van voor deze tijd moeten zijn - want de naam Lutine is niet aan meerdere schepen gegeven - as far as I know
 
Germt,

Ik praat over het jaar 1793 dat de Lutine in handen van de Engelsen kwam. Welk tijdvak heb jij staan voor het onderstaande verhaal?
 
Ik heb alleen 24 maart en geen duidelijk jaartal, maar het schijnt dat schip in Engelse dienst is geweest onder de naam Hawk, dus toch een andere Lutine waarschijnlijk.
 
Ik heb alleen 24 maart en geen duidelijk jaartal, maar het schijnt dat schip in Engelse dienst is geweest onder de naam Hawk, dus toch een andere Lutine waarschijnlijk.


Waren alle Franse fregatten niet Lutines voor de Engelsen?
 
De (kanons) kogel is door de kerk

Opgelost!
De geschutspoorten is zelfs eenvoudiger als ik dacht:D
Ik hoef aan de wanden op het halfdek niks te veranderen, ze staan ook op de originele tekeningen.
De 2 stukken die op het bakdek stonden kwamen waarschijnlijk van de 3e poort (vanaf achteren geteld) dus die moeilijk bedienbare onder de trap.
Men had gewoon graag 2 jaagstukken op het bakdek, en sloot gewoon het luik voor de 2 lege poorten op het halfdek middels het luik.

De kleuren kloppen voor de beginjaren van de HMS Agamemnon.
Zo gaat mijn Aggy dus ongeveer worden, als het om de kleur gaat
Scheelt een hoop schilderwerk:cool:

IMG0128.jpg


IMG0142.jpg


IMG0686.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker een mooie kleurstelling en hij laat aardig wat hout in het zicht :)

Klopt dit Germt? Ga je in plaats van 'oker of gelig wit' de houtkleur intact laten?
Ik heb zelf bij de Eenhoorn met hetzelfde dilemma gezeten: de kit en meeste modelbouwers schilderen boven de waterlijn over het hout gelig wit met zwarte banden. Ik heb ervoor gekozen het hout gewoon hout te laten en de banden zwart te maken. Mijn hout is wel donkerder dan de foto's hierboven, maar dit zou je zelf af kunnen afstemmen naar eigen smaak.
 
Back
Top