HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

  • Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Hoi Germt,

Ik weet niet of het bij jou het geval is of dat ik een fout gemaakt heb maar.......spant nummer 8 staat te ver naar buiten.
Ik was bezig met de binnen verschansing en zag een golf.
Heb ik opgelost door een klein latje op de spant te lijmen en nu loopt hij weer netjes recht.
Ik weet van Mobbsie dat hij problemen had met de romp beplanken.
Hij had er een dikke dip inzitten wat hij heeft opgevuld met vuller.
Verstandig is ( en wat je waarschijnlijk zelf al weet ) de eerste lat aan de buitenkant laten "lopen " en zien of hij alle spanten raakt.
Zo niet, opvullen.
Bij mij lopen ze nu redelijk recht.( waarschijnlijk foutje van spant 8.)
Dan nog een vraagje....gebruik jij volledige latten of zaag je ze in stukken.

Sjors
 
Hoi Germt,

Ik weet niet of het bij jou het geval is of dat ik een fout gemaakt heb maar.......spant nummer 8 staat te ver naar buiten.
Ik was bezig met de binnen verschansing en zag een golf.

Dan nog een vraagje....gebruik jij volledige latten of zaag je ze in stukken.

Sjors

Heb net de hele zaak nog eens gecontroleerd en er zit bij mij geen dip of bult meer.
Gezien jouw bericht spant 8 nog eens extra gecontroleerd, maar de plank "loopt" perfect langs alle spanten.
Dat Mobbsie daar een probleem had, was mij al opgevallen.
Mijn planken voor de binnenverschansing heb ik net al 1x rood gemaakt voor ze te plaatsen, morgen licht schuren en plaatsen.
Kunnen dan makkelijker afgelakt worden.
Schuren gaat anders te moeilijk worden omdat je er met de achterste spanten niet goed bij kunt.
Ik heb voor de zekerheid ook de binnenkant van de spanten gecontroleerd, maar zie geen problemen.
Overigens heb ik de planken van de binnen verschansing vervangen door noten 1,5 x 4 mm.
Dit omdat de planken dan een realistischer breedte hebben, namelijk +/- 26 cm ipv bijna 40 cm, en noten omdat ik dan minder last ga hebben van "splinters" bij het maken van de poorten.
Bovendien is mijn extra hout voorraad behoorlijk van omvang.

De romp, dat doe ik met hele planken, vindt dat makkelijk omdat de planken dan mooi hun natuurlijke loop behouden.
Met de buitenste beplanking zal ik boven de waterlijn meer de lengtes van 9 meter (in werkelijkheid) aanhouden.
 
Hoi Germt,

Ziet er allemaal piek fijn uit. Had jouw verslag volgens mij nog niet gezien (denk vooral omdat ik jouw verslag aanzag als die van Sjors ;) )
Ik volg je zeker!

Groet :)
Nick
 
Hoi Germt,

Ziet er allemaal piek fijn uit. Had jouw verslag volgens mij nog niet gezien (denk vooral omdat ik jouw verslag aanzag als die van Sjors ;) )
Ik volg je zeker!

Groet :)
Nick

Germt zal 't je wel vergeven, 't is een vergissing die te begrijpen is: de twee Aggies zijn bijna tweelingzusjes: op vrijwel dezelfde dag geboren en al....we zullen na de puberteit de verschillende karakters pas echt goed kennen ;)

PS: Germt, goeie tip om de latjes zoveel mogelijk in een stuk te leggen. Ik moest bij m'n berghouten noodgedwongen het geheel opsplitsen (1/3 - 2/3) en heb per lat één echte las en één nep las gecombineerd. Ze liggen op het oog prima, maar weet zeker dat ik een mooier resultaat had gehaald uit één hele lat met twee 'nep-lassen'.
 
Wat Sjors bedoeld is de eerste laag Diederik.
In Engeland is een Aggy bouwer die ook de eerste bepalnking in delen heeft gedaan.
Persoonlijk ben ik daar geen voorstander van, en hou die latten liever op lengte.
Maar smaken en bouwwijzen verschillen nietwaar;)
De tweede laag leg ik zoals ik er nu over denk wél in lentes van 140 mm,
Dat zou dan in werkelijkheid iets meer dan 9 meter moeten zijn.
Het schip heeft een dubbele beplanking, dan is de tweede laag dus iets eenvoudiger aan te brengen (hoop ik)
 
Hoi Germt. Van de 2e laag zie je later ook een groot deel niet meer. Door de koperen laag verdwijnt het grootste deel en zie je alle verjongingen niet meer. Ik heb daarom bij de 2e laag, onder de waterlijn, gewoon lange latten gebruikt. Scheelt enorm veel werk.
 
Wat Sjors bedoeld is de eerste laag Diederik.
...De tweede laag leg ik zoals ik er nu over denk wél in lentes van 140 mm,
Dat zou dan in werkelijkheid iets meer dan 9 meter moeten zijn...

Hoi Germt. Van de 2e laag zie je later ook een groot deel niet meer. Door de koperen laag verdwijnt het grootste deel en zie je alle verjongingen niet meer. Ik heb daarom bij de 2e laag, onder de waterlijn, gewoon lange latten gebruikt. Scheelt enorm veel werk.

Eerste of tweede laag, ik probeer zelf in het vervolg zoveel mogelijk de latten op lengte te laten en ze zo nodig pas vastgelijmd op te splitsen volgens 'historische correctheid'. Het is me opgevallen dat naden of lassen later netjes inkerven net zo echt lijkt als echte naden tevoren aanbrengen.
 
Hoi Germt. Van de 2e laag zie je later ook een groot deel niet meer. Door de koperen laag verdwijnt het grootste deel en zie je alle verjongingen niet meer. Ik heb daarom bij de 2e laag, onder de waterlijn, gewoon lange latten gebruikt. Scheelt enorm veel werk.


Klopt Henk, hoeft alleen maar boven de waterlijn, had even niet aan het koper gedacht:D
 
Heeft even geduurd door allerlei bijkomstigheden, maar is weer wat vooruitgang.
Allereerst de grotere ruimtes tussen de spanten gevuld mt balsa.
De tussenruimte zijn doorgaans 50 mm, maar op 2 plaatsen 80 mm.
Deze 2 zijn nu met balsa gevuld om straks een vloeiende lijn te krijgen.
Morgen als alles uitgehard is in vorm schuren.

full


Tussendoor steeds als er wat tijd was de uiteindelijke voet voor het schip gemaakt.
Op het stukje in het midden (ongekleurd) komt een schitterende naamplaat welke op dit moment door een graveur wordt gemaakt.
Als het klaar is maak ik wel een foto.
Op die steun liggen de planken voor de binnenbeplanking van het upper-gun dek te drogen (oker rood)
Verder de waterloopklossen (zwart)
Ook staat er al een rolpaard.
Dat rolpaard kleuren was een ware bevalling; rood of geel??
Ik volg meerdere verslagen van de bouw van "Aggy" en heb dus zichtbare keuzes.
Ik heb de keuze van een Engelsman gevolgd op MSW en het rolpaard wordt dus geel omdat dat een mooi contrast vormt.
Op de Victory zijn de rolpaarden ook geel:)

full


Nu ik weer ruim tijd heb, gaan we morgen het balsa schuren en kan ik beginnen met de binnenverschansing plaatsen en daarna de 1e laag huidgangen op de romp plaatsen.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie standaard (voet) Germt, zat die in de kit is of is dit eigen ontwerp? Daar zal De Agamemnon op pronken als ze klaar is!
 
Mooie standaard (voet) Germt, zat die in de kit is of is dit eigen ontwerp?

Caldercraft levert in de kit wel een "werkstandaard" die ken je vast wel van de Bounty.
Zelf maak ik steeds een nieuwe, wat beter ogende voet.
Deze lijkt nu erg fors, maar het schip is 1.30 meter lang, dus dat zal straks wel mee vallen
 
Je bouwt de spanning wel op :D

Nee hoor, maar ik wil graag dat straks op de ontmoetingsdag mijn "Aggy" op een mooie standaard staat:cool:

Ondertussen lees ik mij helemaal te pletter als het om de geschiedenis van "Aggy" gaat, en heb nog een een boek van bijna 600 pagina's gevonden waar meerdere zeeslagen en met name de gehele slag bij traffalgar beschreven wordt.
Inclusief alle tactische technieken en bijbehorende beschrijvingen.
Ik breng voor de geïnteresserden wel een paar boeken mee naar de ontmoetingsdag

Even voor de spaarzame historici;

full


Ik hoop alleen niet dat hij zich in zijn graf omdrraid als hij mijn "Aggy" ziet,
Ondertussen is het balsa in vorm van de romp geschuurd, het lijkt op het oog in ieder geval links en rechts symetrisch:rolleyes:
De ruimtes waar de insteeklopen komen zijn nu dicht gemaakt, dit was, om het geheugen op te frissen, om te voorkomen dat straks bij het boren en vijlen van de geschutspoorten er een hoop stof op het onderste dek komt wat je niet meer weg krijgt.
Morgen ga ik dat zwart schilderen, en de eerste planken plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een boekenworm :) Ik ben benieuwd naar wat er in april op de standaard zal staan.

Dat valt nog af wachten, ik hoop de romp dicht te hebben, en eigenlijk de "omvang" van Aggy te kunnen laten zien.
Boekenworm? ja, inderdaad, buitengewoon interessant te weten wat je nu precies aan het bouwen bent, voor mij een deel van de hobby;)

Zoals aangegeven, de ruimtes voor de insteeklopen zijn zwart.
Een groter deel van de rompbeplanking uit de doos met klemmen geplaatst.
Dit gaat helpen om exact de rest, maar met name de loop van de eerste plank te bepalen.
Morgen maar eens d eerste plank plaatsen, althans als er weer niet medaillekansen in Sotchi zijn:rolleyes:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zet er aardig de sokken in Germt.

Je standaard ziet er echt netjes uit en ik ben ook nieuwsgierig naar de naamplaat.
En dan nog een boek lezen van 600 pagina's.....
Ik zie ook dat jij je kanon wagens geel schilder.
Kan ook, ik hou de mijne rood.
Dat rood van Admirality verf.
Dan even wat over je beplanking.
Ik begrijp dat jij aan de buitenkant begint ?
Vergeet je de binnenkant dan niet ?
Als je die eerst doet dan hebben je spanten meer steun en heb je nog ruimte om de planken te klemmen.
Ik zelf doe eerst de binnenkant, geverfd en al voordat ik aan de buitenzijde gaat beginnen.

Sjors
 
Je zet er aardig de sokken in Germt.

Je standaard ziet er echt netjes uit en ik ben ook nieuwsgierig naar de naamplaat.
En dan nog een boek lezen van 600 pagina's.....
Ik zie ook dat jij je kanon wagens geel schilder.
Kan ook, ik hou de mijne rood.
Dat rood van Admirality verf.
Dan even wat over je beplanking.
Ik begrijp dat jij aan de buitenkant begint ?
Vergeet je de binnenkant dan niet ?
Als je die eerst doet dan hebben je spanten meer steun en heb je nog ruimte om de planken te klemmen.
Ik zelf doe eerst de binnenkant, geverfd en al voordat ik aan de buitenzijde gaat beginnen.

Sjors


De binnen beplanking voor het upper-gun deck liggen in oker rood geschilderd klaar Sjors, dus die komen inderdaad eerst.
Ik schuur ze nog ligt op voor ik ze plaats, want met het maken van de geschutspoorten moet de hele binnenkant alsnog een afwerklaag hebben.
Uiteraard als in de kleuren van Adm. Paints.
Ik heb die kleurset er gelijk bij besteld.
Ik ga dus morgen eerst de rode binnen beplanking plaatsen, geen 4 planken (linde) van 6 mm breed, maar 6 planken (noten) van 4 mm breed.
Noten, om zoals jij al aangaf "splinteren"te voorkomen.
Blijft dus dezelfde 24 mm in totaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp je helemaal Germt.

Ik mag het eigenlijk niet omdat ik met de San Ildefonso bezig bent maar.....de binnen beplanking is er al.:D
Ik kon het niet laten !
En het is een prettige afwisseling met al dat bedraden.
Foto's worden geplaatst op 1 Maart.
Dat is de maand dat ik weer verder ga met de Agamemnon.
Of eerder als de grote mast klaar is van de Fonzie ( Mijn Engelse vrienden hebben de San Ildefonso die naam gegeven... )

Sjors
 
Dan vergeet ik nog iets.....
Vergeet niet dat je bijna niets ziet van die binnenste beplanking omdat het bovenste dek veel zicht weg haalt.
Maar een goed plan dat je dat hout vervangt.
Ik ben benieuwd hoe dat bij mij gaat aflopen als ik de geschutpoorten maak.
Komt tijd komt raad.

Sjors
 
Back
Top