Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik beheers XFLR5 nog steeds niet goed.
Proef ik hier enige verslaving? ;-)Dat is misschien niet eens erg. XFRL5 beheerst je voordat je het zelf beheerst....
Wat ik zo snel nog niet voor elkaar krijg:
- liftverdeling over de spanwijdte
- grafiek snelheid - daalsnelheid
- vast nog veel meer, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen
Of de CM-kromme omhoog, omlaag of ergens daar tussenin loopt, maakt niets uit voor glijhoek, min-sink, etc.Vragen tot zo ver:
- Klopt het dat het snijpunt van de CM kromme met de horizontale as het punt van uitgetrimde snelheid weergeeft voor deze configuratie?
- Wat voor helling wil je uiteindelijk zien in de CM-CL grafiek? De kist moet uiteindelijk 'redelijk stabiel' vliegen. Ik heb geen referentie aan andere modellen, dus ik weet nog niet welke gradiënt voor grote of kleine stabiliteit staat.
Iemand tips?
Ik snap dat ook niet precies. Het heeft volgens mij te maken met het feit dat hij bij het doorrekenen niet alleen naar de invalshoek kijkt en dan opzoekt welke Cl daarbij hoort, maar dat hij ook ergens een Cl verwacht (bv. Cl=0,9) die bij hele kleine Re's gewoon never nooit bereikt wordt.Toch krijg ik bij het doorrekenen van het vliegtuigmodel boven de 10 graden invalshoek vele malen de boodschap 'could not interpolate'De profielen zijn tot minimaal 15 graden doorgerekend.
Elliptisch!Nog een vraagje voor het rekenwerk: naar wat voor liftverdeling-spanwijdte moet ik streven voor minimale weerstand? Horizontale lijn? Elliptisch?
Ik snap dat ook niet precies. Het heeft volgens mij te maken met het feit dat hij bij het doorrekenen niet alleen naar de invalshoek kijkt en dan opzoekt welke Cl daarbij hoort, maar dat hij ook ergens een Cl verwacht (bv. Cl=0,9) die bij hele kleine Re's gewoon never nooit bereikt wordt.
Elliptisch!
Er zijn zeer deskundige mannen (profs) die beweren dat het soms met een iets andere verdeling nog optimaler kan. Dan heb je het over 0,5% à 2% beter. Met zo'n schaalkist waarbij je niet met de koordes kan varieren mag je in je handjes klappen als je 5% onder het optimum komt.
XFRL5 genereert een logfile. Daarin kun je zien bij welk Reynolds getal, op welke locatie in de vleugel, geen lift gevonden wordt voor het betreffende profiel.
Dit geldt ook voor het stabilo.
Als ik dit lees ...Computing Plane for alpha= 7.00°
Calculating aerodynamic coefficients...
Calculating wing...Discus (plane) klein stab_Wing
Span pos = -2465.19 mm, Re = 55 000, Cl = 1.27 could not be interpolated
Span pos = -2306.46 mm, Re = 73 000, Cl = 1.32 could not be interpolated
Span pos = -2165.65 mm, Re = 86 000, Cl = 1.38 could not be interpolated
Span pos = -2043.06 mm, Re = 94 000, Cl = 1.41 could not be interpolated
Span pos = -1920.48 mm, Re = 101 000, Cl = 1.42 could not be interpolated
Tipverdraaiing? Washout?... dat je wat rotatie in de vleugel kan bouwen. (ik weet effe niet meer hoe je dat noemt....)
Tipverdraaiing? Wash-out (wash-in)? ...Zelf In jouw single trapeze geval zou het kunnen betekenen dat je wat rotatie in de vleugel kan bouwen. (ik weet effe niet meer hoe je dat noemt....:hammerhead: )