Provincie van Utrecht 1663 1;48

er is altijt meer dan 1 waarheid als het over hollandse scheepbouw gaat :)


Precies, ik heb eens "ergens" gelezen:
"Het is een Hollander, dus alles kan"

En dat hebben we hier al vaker gezien, maar maakt de discussie wél boeiend natuurlijk;)
 
.. de rest zou op het oog gedaan worden maar er moest een mooie vorm in zitten...
...ik probeer deze zo goed mogelijk te evenaren en het is een druppelvorm daar kan je niet buiten. ik zeg niet dat recht niet goed is maar witsen tekent het wel anders.
er is altijt meer dan 1 waarheid als het over holandse scheepbouw gaat :)

Een waarheid als een koe :D ...en zoals Germt terecht aanhaalt : "Het is een Hollander, dus alles kan"

Een mooie vorm is het zeker. Ik heb nog even gekeken naar de verslagen van de Heemskerck en het diorama volgens Witsen: de vormen zijn daar zeker goed gelukt, volgens mij bouw je ook meer op het oog dan strikt van het papier. Ik ga intussen nog even struinen in de betreffende verslagen ;)

Grt
Diederik
 
Ja, en wie zegt dat mijn gepruts juist zou zijn? :p Er zitten toch best veel fouten in de HZ, omdat ik zelf ook nog al eens 'op het oog' bouw en de tekening links laat liggen.

Ik zou gewoon je eigen plan trekken want jou kennende gaat het uiteindelijk allemaal goed komen :)

Jack
 
Ben het met Jack eens, een éénduidige verklaring/handleiding is er niet, dus op het oog bouwen is een goede optie, daar zal niemand aan twijfelen.
Bovendien, jouw kennis hierover lijkt mij ruim voldoende.
Ik ga eens contact opnemen met professor Zonnebloem om een teletijdmachine te bouwen, kunnen we met een groepje terug naar de 17e eeuw afreizen:cool::cool::cool:
 
het was een lange dag dus heb ik ook een beetje gadaan uiteraard morgen nog schuren en die teletijt machiene schrijf ik me voor in germt waneer vertrekken we :)

004_zps91956399.jpg


005_zps5e89e791.jpg


008_zps387d8b4d.jpg
 
Meteen de daad bij het woord voegen en met een prachtige wulf op de proppen komen! :thumbsup:
Ik zie op de tweede foto dat je de uitstekende toppen van de spanten samen hebt geklemd. Ik neem aan om het geheel muurvast en symmetrisch te houden tijdens het drogen van de lijm, staat er niet veel spanning op? Verstevig je sommige lijmverbindingen met verborgen pennetjes e.d. om deze eventuele krachten op te vangen of zit dit zo al stevig genoeg? In het laatste geval ben ik nieuwsgierig naar jouw lijm.

Grt
Diederik
 
klemmen zijn inderdaad om alles op 1 lijn te krijgen. als je dit een week zo laat blijft het ook zo staan tog ongeveer. maar ze moeten er infeite niet meer af voor ik alle dekken gemaakt heb en dan zit daartegen alles muurvast in elkaar.

ik gebruik de 5 min witte houtlijm van bizon
 
Nu je het over de dekken hebt, laat je daar ook nog diverse delen van open, zodat er een doorkijk naar beneden onstaat?
 
ik denk dat het d2 is zal morgen eens kijken.

ik kan wel wat roosters weg laten germt dan kan je op de overloop kijken maar je kan zo door de spanten kijken hoor en dan zie je ook alles.
 
de berghouten doorgezaagt van de achterste poorten en ook de achterste poort er ingemaakt.
dan een foutje in de tekening want heb de balkwager van het verdek moeten veranderen .
deze had ik met een afstapje getekent aan de stuurhut maar dan komen mijn poorten niet uit met de tekening dus heb ik het naar de zelvde hoogte gebracht en nu klopt het wel.

en dan nog deze puzzel uitzagen van 60 stuks :pim:

002_zps42b5f870.jpg
 
Pffff. Ga er maar aan staan. Maar goed. Het is vast niet de eerste puzzel die je uitzaagt en vast ook niet de laatste.
 
ach zoveel werk is dat niet hoor ik ben net klaar dus 2 uur om te zagen en geschuurt.

nu moet ik ze nog wel induvidieel aanpassen aan de vorm van de spant . dus de rechte kant moet een beetje bol of hol geschuurt worden maar dat zal voor maandag zijn als ik ze er tegen ga maken
 
Dirk,

mooi plankje, je zult er wel veel van nodig hebben. Ik vroeg me af en kon het zo snel niet terugvinden in de eerste pagina's: welk hout gebruik je en heb je een goed adres in de buurt om eraan te komen? Het lijkt me logisch dat er intussen een hele industrie en netwerk van toeleveranciers rondom jouw werf aan het groeien is om dit project te voeden ;)

grt
Diederik
 
het is peer.
ik ben vorig jaar met erik ( beagle ) van het andere forum een stam gaan halen en ik heb een deel van de peer overgekocht van hem want vond een hele stam nogal duur.
en de man die hem verkocht wou hem niet in stukken verkopen.

ik ben nu wel aan mijn laatste plankje bezig dus het zou kunnen dat ik nog een stuk moet gaan halen bij erik om ze af te kunnen bouwen. het waren 2 duim planken die ik ingekort heb naar 120 cm en +/- 20 cm breed.

deze zaag ik dan in latjes naargelang ik de dikte nodig heb.

er zit nu +/- b 60x l 120x d 5 cm hout aan het schip.

de rest van het hout ligt alemaal bij erik thuis en hij verkoopt het ook moest je intresse hebben de stukken zijn dus 120x20x5 ongeveer maar dat kan je beter met hem regelen denk ik . of moest je een hele stam willen kopen kan ik je wel het adres geven waar we hem gaan halen zijn . in de limburg belgie maar is niet goedkoop hoor daarom zag ik ook af om een hele stam te kopen.
 
Volgens mij heeft Dirk een schaalmodel zaagmolen in z'n tuin staan om z'n plankjes ook op historische wijze te zagen ;)
 
Eigenlijk nu misschien te laat, maar bij Bol,com hebben ze een boekje van Ab Hoving over de restauratie van een 17e Eeuws model van de Utrecht.
Ik kan het bestellen voor je als je wilt, werken we wel een keer af.
 
Linken plaatsen gaat bij mij altijd fout.
Maar; ga naar www.bol.com en tik bij zoeken: scheepshistorie/3 in bij boeken en je komt bij een lijst van de beschikbare uitgaven.
Daar staat deze ook tussen.
Je kunt er 3 pagina's inkijken en ik kwam daar op pagina 3 een mooie dek lay-out tegen.:cool:
 
Back
Top