Provincie van Utrecht 1663 1;48

ik heb nog maar eens een verandering gedaan , ik vond de reling niet mooi dat ze hoger stak dan de zijkant dus ben ik kleinere kolommetjes gaan maken zodat de relingen even hoog zaten
de voorste heb ik vandaag dus vervangen morgen de andere doen

002_zps58593b24.jpg

waar staat de spil

Heb het antwoord al gevonden op de vraag of er een spil stond op het bakdek?

Op de Batavia staat daar wel een spil, de grote spil staat op het overloopdek en een kleine spil (een braadspit) staat overdekt op het halfdek voor de bezaansmast.

Op de tekeningen van H.Ketting van de Prins Willem (blz 24) staat alleen de grote spil op het verdek getekend. Op het origineel model in het Rijks museum in het Rijks Museum ontbreekt het bakbek dus dat zegt ook weinig over een spil op het bakdek.

G.Dik bij de Zeven Provinciën (blz 38 ) meer spillen, een op het verdek (achter de fokkenmast) en de grote spil op het overloopdek tussen grote mast en bezaansmast en waarschijnlijk daar recht onder een dek lager nog een.

Het Wappen van Hamburg heeft volgens de tekeningen Quinger 3 spillen 1 op het verdek achter de fokkenmast en 2 tussen de grote mast en de bezaansmast (1 op het verdek en 1 op het overloopdek).

Mij lijkt één spil zoals bij de Prins Willem niet logisch. Afhankelijk van welke bron je wil volgen kan je dus de spil van de fokkenmast of op het bakdek of op het verdek plaatsen.

Of Witsen er iets over schrijft weet jij waarschijnlijk beter als ik ;)

Andy

hoi andy de spil eerlijk gezegt weet ik het ook niet goed.
ik heb uren liggen lezen in de bestekken van witsen en nergens kon ik terug vinden dat er meer dan 1 spil op het schip staat.

ook ab hoving heeft bevestigt dat er maar 1 spil op deze schepen stond .

eerlijk gezegt vind ik een beetje raar want ik kan aan somige dingen niet goed aan uit als je maar 1 spil hebt op het schip maar daar zullen ze vroeger dan wel een oplossing voor gehad hebben .

dat je de raas van de masten omhoog en omlaag kan laten met 1 spil en het anker op halen daar kan ik nog inkomen maar ik snap niet hoe men het anker met de penterbalk omhoog heist zodat het aan het schip kon hangen. maar volgens ab hoving zou dit tog wel het geval geweest zijn.

van wat ik in de bestekken van de schepen heb gelezen in witsen is er niets dat dit tegen spreekt want op alle schepen beschrijven ze maar 1 spil.

ben toen eens bij de engelse navy bord models gaan kijken en ook daar tot mijn grote verbazing maar 1 spil in het schip zelfs bij de heel grote first rate schepen maar 1 spil.

waar de andere schrijvers de andere spillen vandaan halen zou ik dus niet weten.

ik ga het dus bij 1 spil houden die op de overloop staat

Dirk,

ik ben wederom enorm onder de indruk van jouw foto's :worship:
Als je door je oogharen de klemmen wegdenkt waan je je echt op een zeventiende-eeuwse werf.

De oplossing met de lagere reling is mooi verwerkt. Ik vroeg mij wel af bij de balustrade op het schild of de onderste balk ook de uiteindelijk vorm weergeeft. De reling bovenop volgt de kromming van het dek, de balk ter hoogte van het dek zelf lijkt vrijwel recht te lopen. Op meeste schilderijen en plannen van de Hollanders uit die tijd volgt deze volgens mij meer het dek:

full

Komt er bij jouw nog een kromme balk overheen of is het een bewuste keuze?

Grt

Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
de voorste lat moet er terug af want ze licht inderdaad veel te recht.
het probleem is dat ik ze niet goed kan vast lijmen omdat er geen planken op het dek liggen.

ik ga hier eerst iets onder maken zodat ik ze wel voledig kan lijmen en dan zal ze ook met de dekronding mee gaan.

goed dat je me er nog aan herinderd of ik zou het vergeten zijn denk ik.

...het probleem is dat ik ze niet goed kan vast lijmen omdat er geen planken op het dek liggen....
ik ga hier eerst iets onder maken zodat ik ze wel voledig kan lijmen en dan zal ze ook met de dekronding mee gaan...

Bedoel ja dat je deze voorste balk gaat verbinden met de balk die er direct achter ligt? (Ik zie op de laatste foto van bericht 172 dat de balk erachter inderdaad mooi de kromming volgt)...of ga je naar beneden, richting de jaagpoorten, een soort ondersteuning maken?

het latje dat op de bak licht juist voor de reling licht enkel vast op de schaarstokken en de lijfhouten omdat er onder een spatie is waar geen dekplanken liggen.

deze spatie ga ik eerst opvullen zodat ik het latje over de hele lengte van de bak kan lijmen en daar moet het andere plankje dan weer voor komen. nu trekt dit plankje recht omdat het niet overal gelijmt is.

het is maar een kleine ingreep maar het is wel nodig, hopelijk is het nu duidelijk

het latje dat op de bak licht juist voor de reling licht enkel vast op de schaarstokken en de lijfhouten omdat er onder een spatie is waar geen dekplanken liggen.

deze spatie ga ik eerst opvullen zodat ik het latje over de hele lengte van de bak kan lijmen en daar moet het andere plankje dan weer voor komen. nu trekt dit plankje recht omdat het niet overal gelijmt is.

het is maar een kleine ingreep maar het is wel nodig, hopelijk is het nu duidelijk

Yep, helemaal,
je wil natuurlijk ook overal doorkijk houden, dus geen dekplanken, en toch de boel stevig vast kunnen zetten.
dank en grt
Diederik

Als ik dit allemaal zo lees en zie dan realiseer ik me des te meer dat ik nog een hoop te leren heb. En meteen een extra bron van motivatie om het te willen leren.

ben bezig met de reling van het halfdek maar zit met een vraag

Alkmaar_1666_zpsc165ab94.jpg

huis_te_zwieten_1653_zpsaf14e043.jpg

kampveere_1653_zps36524b54.jpg

ik heb er een hoop gevonden die net als provinsie van utrecht dit fenomeen hebben dat er boven de reling nog een soort reling loopt waar dacht ik een rood doek aangehangen werd om de mannen op het dek niet te zien lopen en op somige schepen zie je er ook nog een zeil boven hangen ( een soort tent op het halfdek )

bij mij zou deze reling 240 cm van het dek komen , is dit normaal ?

op de foto ziet het er ook best wel hoog uit
provincie_van_utrecht_1663_zps25122e19.jpg

Ben je niet mis met je centimeters, 240 cm is twee meter veertig, misschien hoort de 0 er niet achter en bedoel 24 cm ??
Ik weet wat je bedoeld, maar of de maat klopt, dat zou ik niet weten.

de hoogte word ijgelijk bepaald door de eerste reling van het campanjedek zoals je op de foto van van de velde kunt zien het gaat over de bovenste reling bij mij op 240 cm van het dek

001_zps98a935fb.jpg

002_zps706e3f94.jpg

Er staat me iets van bij dat er een zeil werd gespannen om schaduw op het dek te krijgen. Ik meen in het boek van C.G. Dik, maar dat moet ik thuis even nakijken. Dan lijkt me 2,4m een aardige vrije hoogte. Als ik er wat van kan vinden, dan laat ik het weten.

Ik denk dat die hoogte aardig klopt hoor Dirk.
Ik vondt mijn reling ok erg hoog. Als ik er een poppetje bij zet zou 2.4 meter best kunnen kloppen.

full

ik ga de andere kant nog niet doen want ben tog niet helemaal zeker .
kunnen jullie zaterdag ook eens zien en je gedacht geven. moest het dan te hoog zijn moet ik maar 1 stuk slopen .

ik heb nog genoeg andere werkjes die ik kan doen dus dit kan wel ff wachten

Dirk,

ik heb nog een detail uit de tekening van Otte Blom erbij gehaald, de rode doeken of schanskleden werden gebruikt tijdens oorlogshandelingen : rood ter versiering m.n. als 'afschrikkend' middel, maar ook ter bescherming tegen rondvliegende projectielen en kogels, dankzij de laag uitgeplozen touw eronder. De hoogte lijkt op de tekeningen van Blom en Dik ongeveer manshoog boven railing op de fortuining dus rond de 160-180cm (echter op verschillende schilderijen zie je de kopjes er bovenuit steken, dus suggereert dit maximaal zo'n 150-160cm boven het niveau van het dek).
In 'tropische zeeën' werd het halfdek nog wel eens overdekt met balken en hierover een zeil als zonnescherm getrokken ter verkoeling = zonnedek (of kampanjedektent of halfdektent), 't Russische woord voor parasol ('zontik' - 'Зонтик') is overigens afgeleid van het Hollandse 'zonnedek'.

full

full

Grt
Diederik

Ben je niet mis met je centimeters, 240 cm is twee meter veertig, misschien hoort de 0 er niet achter en bedoel 24 cm ??
Ik weet wat je bedoeld, maar of de maat klopt, dat zou ik niet weten.

Ik begrijp dat je de werkelijke hoogte bedoeld, ik dacht dat het de hoogte was op het model vandaar..

ik ga de andere kant nog niet doen want ben tog niet helemaal zeker .
kunnen jullie zaterdag ook eens zien en je gedacht geven. moest het dan te hoog zijn moet ik maar 1 stuk slopen .

ik heb nog genoeg andere werkjes die ik kan doen dus dit kan wel ff wachten

Waarom heb ik het vermoeden dat de reling er zaterdag toch helemaal opzit Dirk?:)

hoi piet ik bedoelde de werkelijke hoogte sorry voor het misverstand.
diederik bij de 7 prov hangt het kleed enkel op het hoogste dek en dan zou de maat daar kunnen kloppen. bij de utrecht loopt het nog helemaal door tot de middenmast.

het probleem is dat de reling terhoogte van de eerste reling van de hut moet zitten daarom lijkt het me mooilijk om ze lager te maken. foto komt :)

reling_zps1c614317.jpg

waar de rode pijlen staan zitten de 2 relingen even hoog daar kan ik niet echt schipperen in de hoogte. en dan heb ik heel de reling laten lopen zoals het raahout loopt

Back