BOUWVERSLAG - DE EENHOORN
'Eigen interpretatie van het model van Hachette' 1:72
Beste forumleden en vrienden,
na enkele jaren ‘de parasiet’ te hebben uitgehangen, heeft Germt mij afgelopen week eindelijk weten te overtuigen toch ook zelf eens een bijdrage te leveren aan dit mooie forum door een eigen bouwverslag te starten. Ik heb al enkele jaren lief en leed meegelezen en veel ervaringen opgedaan, maar nooit de tijd en moeite genomen zelf actief deel te nemen.
Mijn besmetting met het modelbouwvirus gaat terug tot in mijn prille jeugd. Door de jaren heb ik ontelbare ‘scratch’ modelletjes gemaakt van vliegtuigen, boten, treinen, gebouwen e.d. . Alles wat ik zag moest nagemaakt worden en het liefst klein, liefst uit rest- of afvalmaterialen. Mijn vader is liefhebber van zeilen. In mijn jeugd hebben we veel tijd op het water doorgebracht, maar ook op zolder. Samen hebben we verschillende simpele houten scheepjes ineengestoken (oa blokmodellen van botter, tjalk, spantenmodel van ‘la Toulonnaise’ ed.). Nadien is het modelbouwen in feite jarenlang stil gevallen. Tijdens mijn studie nog tussendoor het jacht ‘Britannia’ van mamoli gemaakt en daar bleef het dan wel bij….
Achter in mijn hoofd heeft altijd het idee zitten broeien een mooi, zeventiende eeuws, Hollands oorlogsschip te bouwen. Ik denk ook onbewust getriggerd door mijn grote bewondering voor de schetsen en schilderijen van Willem van de Velde Sr. en Jr.
Zo’n drie jaar geleden heb ik volstrekt onbezonnen wat foto’s en bouwplannen van de ‘Zeven Provinciën’ van G.C. Dik van internet geplukt en uitgeprint in schaal 1:87. In een weekeinde een kartonnen spantenmodel gemaakt om te zien of er een fatsoenlijke rompvorm van gemaakt kon worden en nadien in ruim een week tijd een begin gemaakt in hout.
Tegelijk ben ik op internet steeds meer gaan rondstruinen en ben ik erachter gekomen dat er hééééél veel addertjes onder het gras zitten bij scratchbouw en bij de tekeningen van de ‘'Zeven Provinciën’ in het bijzonder.
Door schade en schande wijs geworden heb ik dit project voorlopig opzij gezet en ben ik als oefening gestart met een ‘hapklaar’ bouwpakket in abonnement vorm, namelijk de ‘Eenhoorn’ van het Franse Hachette.
Dit is dan ook het project wat ik aan jullie wil tonen…
Meesten kennen wel de verhalen van Kuifje ‘Het Geheim van de Eenhoorn’ en ‘De Schat van Scharlaken Rackham’ met hierin het schip de Eenhoorn in de hoofdrol. Een echte geschiedenis heeft het schip niet en is puur een hersenspinsel van Kuifjes vader Hergé, maar is wel enigszins gebaseerd op het Franse schip ‘Brillant’ uit het einde van de zeventiende eeuw, uit de vloot van Louis IV, de protserige zonnekoning.
Model van de 'Brillant' van een getalenteerde bouwer die ik niet zal kunnen evenaren...
Ridder Haddoque, voorvader van onze bekende ’bommen en granaten gooier’, zou in dienst van de franse koning op het schip kapitein zijn geweest, maar zelf van Schotse afkomst zijn (Haddock is geloof ik een ander woord voor zalm of forel, het thema 'visjes' zal regelmatig met een knipoog in de ornamenten terugkomen).
Het schip zelf heeft ook invloeden uit Groot-Brittannië, het boegbeeld in het bijzonder. Door de eeuwen hebben er talloze ‘Eenhoorns’ uit verschillende landen bestaan, maar nogmaals die van Hergé is fantasie. Daarom ideaal voor mij om mijn eigen ideeën op bot te vieren en fouten te mogen maken op historisch en bouwtechnisch vlak, vóór ik aan de ‘Zeven Provinciën’ durf verder te bouwen.
Het model zoals Hachette het eigenlijk bedoeld heeft.
Het is uiteindelijk een relatief duur model en de basis bestaat ‘maar’ uit MDF; reden tot redelijk wat discussie toen het model ruim een jaar geleden uitkwam. Ik heb gezien dat er zowel op dit forum, als elders verschillende bouwers zijn gestart aan het project. Ook volg ik verschillende Franse bouwers, die al heel wat afleveringen vooruit lopen.
In april 2012 is mijn eigen bouw gestart. Tot aan de eerste huid heb ik mij redelijk strikt gehouden aan de bouwplannen van Hachette, behalve het feit dat ik vooronder een extra geschutspoort heb toegevoegd en mijn dame wat meer ronding heb gegeven door zo’n 6 tal spanten midscheeps wat breder te maken (maximaal 4mm, dus 8mm op de waterlijn, bak- en stuurboord samen). Hierbij heb ook meer de bolle lijn van de Brilliant nagestreefd in tegenstelling tot de gestileerde ‘rechte’ romp van Hachette. Overal waar Hachette kiest voor simpel, strak en gestileerd, kies ik in feite voor kitsch, bol en protserig…
Vanaf het aanleggen van de eerste huid ben ik wat meer losgeslagen en ben steeds meer onderdelen scratch gaan maken. Dit met name omdat ik bepaalde technieken en materialen op mijn ‘Zeven Provinciën’ wil gaan toepassen en dus moet gaan experimenteren. Soms met succes, meestal met vallen en opstaan….
De eerste huid bestaat uit lindenhouten latjes en de tweede huid uit donker eiken fineer, verouderd met 'roest azijn'.
Ornamenten zijn uit castellohout gesneden.
Ik werk vrijwel geheel 'uit de losse pols' en heb (nog) geen draaibank of professionele zaagmachines, wel heb ik veel plezier van mijn (proxxon) graveermachientje voor het kleinere werk.
Ik hoop dat jullie geen blad voor de mond zullen nemen en vrijuit de plus- en vooral de minpunten van dit project willen beoordelen en beargumenteren. Ik heb hierin korte tenen en een lang lontje, maar uiteindelijk gaat de bouw door naar mijn eigen inzicht.
Ik zal zoveel mogelijk de vragen op tijd beantwoorden en het bouwtempo op gang houden, maar vanwege drukte in mijn dagelijkse leven kan en zal dit soms met een ruime tussenpauze verlopen….
Na een langdradige inleiding wil ik dan eindelijk de foto’s tonen zoals het schip er nu uit ziet. Ik heb helaas vanuit de beginfase weinig tot geen foto’s, ook vanwege technische problemen met mijn fototoestel. Ik bied ook bij voorbaat mijn excuses aan voor de soms matige kwaliteit, maar hoop in de loop van dit jaar een nieuw toestel aan te schaffen. Extra foto's zal ik in mijn album bewaren tot deze te vol geraakt en zal dan intussen vast wel 'vriend van het forum' zijn en meer opslagruimte hebben...
Vriendelijke groeten,
Diederik
'Eigen interpretatie van het model van Hachette' 1:72
Beste forumleden en vrienden,
na enkele jaren ‘de parasiet’ te hebben uitgehangen, heeft Germt mij afgelopen week eindelijk weten te overtuigen toch ook zelf eens een bijdrage te leveren aan dit mooie forum door een eigen bouwverslag te starten. Ik heb al enkele jaren lief en leed meegelezen en veel ervaringen opgedaan, maar nooit de tijd en moeite genomen zelf actief deel te nemen.
Mijn besmetting met het modelbouwvirus gaat terug tot in mijn prille jeugd. Door de jaren heb ik ontelbare ‘scratch’ modelletjes gemaakt van vliegtuigen, boten, treinen, gebouwen e.d. . Alles wat ik zag moest nagemaakt worden en het liefst klein, liefst uit rest- of afvalmaterialen. Mijn vader is liefhebber van zeilen. In mijn jeugd hebben we veel tijd op het water doorgebracht, maar ook op zolder. Samen hebben we verschillende simpele houten scheepjes ineengestoken (oa blokmodellen van botter, tjalk, spantenmodel van ‘la Toulonnaise’ ed.). Nadien is het modelbouwen in feite jarenlang stil gevallen. Tijdens mijn studie nog tussendoor het jacht ‘Britannia’ van mamoli gemaakt en daar bleef het dan wel bij….
Achter in mijn hoofd heeft altijd het idee zitten broeien een mooi, zeventiende eeuws, Hollands oorlogsschip te bouwen. Ik denk ook onbewust getriggerd door mijn grote bewondering voor de schetsen en schilderijen van Willem van de Velde Sr. en Jr.
Zo’n drie jaar geleden heb ik volstrekt onbezonnen wat foto’s en bouwplannen van de ‘Zeven Provinciën’ van G.C. Dik van internet geplukt en uitgeprint in schaal 1:87. In een weekeinde een kartonnen spantenmodel gemaakt om te zien of er een fatsoenlijke rompvorm van gemaakt kon worden en nadien in ruim een week tijd een begin gemaakt in hout.
Tegelijk ben ik op internet steeds meer gaan rondstruinen en ben ik erachter gekomen dat er hééééél veel addertjes onder het gras zitten bij scratchbouw en bij de tekeningen van de ‘'Zeven Provinciën’ in het bijzonder.
Door schade en schande wijs geworden heb ik dit project voorlopig opzij gezet en ben ik als oefening gestart met een ‘hapklaar’ bouwpakket in abonnement vorm, namelijk de ‘Eenhoorn’ van het Franse Hachette.
Dit is dan ook het project wat ik aan jullie wil tonen…
Meesten kennen wel de verhalen van Kuifje ‘Het Geheim van de Eenhoorn’ en ‘De Schat van Scharlaken Rackham’ met hierin het schip de Eenhoorn in de hoofdrol. Een echte geschiedenis heeft het schip niet en is puur een hersenspinsel van Kuifjes vader Hergé, maar is wel enigszins gebaseerd op het Franse schip ‘Brillant’ uit het einde van de zeventiende eeuw, uit de vloot van Louis IV, de protserige zonnekoning.
Model van de 'Brillant' van een getalenteerde bouwer die ik niet zal kunnen evenaren...
Ridder Haddoque, voorvader van onze bekende ’bommen en granaten gooier’, zou in dienst van de franse koning op het schip kapitein zijn geweest, maar zelf van Schotse afkomst zijn (Haddock is geloof ik een ander woord voor zalm of forel, het thema 'visjes' zal regelmatig met een knipoog in de ornamenten terugkomen).
Het schip zelf heeft ook invloeden uit Groot-Brittannië, het boegbeeld in het bijzonder. Door de eeuwen hebben er talloze ‘Eenhoorns’ uit verschillende landen bestaan, maar nogmaals die van Hergé is fantasie. Daarom ideaal voor mij om mijn eigen ideeën op bot te vieren en fouten te mogen maken op historisch en bouwtechnisch vlak, vóór ik aan de ‘Zeven Provinciën’ durf verder te bouwen.
Het model zoals Hachette het eigenlijk bedoeld heeft.
Het is uiteindelijk een relatief duur model en de basis bestaat ‘maar’ uit MDF; reden tot redelijk wat discussie toen het model ruim een jaar geleden uitkwam. Ik heb gezien dat er zowel op dit forum, als elders verschillende bouwers zijn gestart aan het project. Ook volg ik verschillende Franse bouwers, die al heel wat afleveringen vooruit lopen.
In april 2012 is mijn eigen bouw gestart. Tot aan de eerste huid heb ik mij redelijk strikt gehouden aan de bouwplannen van Hachette, behalve het feit dat ik vooronder een extra geschutspoort heb toegevoegd en mijn dame wat meer ronding heb gegeven door zo’n 6 tal spanten midscheeps wat breder te maken (maximaal 4mm, dus 8mm op de waterlijn, bak- en stuurboord samen). Hierbij heb ook meer de bolle lijn van de Brilliant nagestreefd in tegenstelling tot de gestileerde ‘rechte’ romp van Hachette. Overal waar Hachette kiest voor simpel, strak en gestileerd, kies ik in feite voor kitsch, bol en protserig…
Vanaf het aanleggen van de eerste huid ben ik wat meer losgeslagen en ben steeds meer onderdelen scratch gaan maken. Dit met name omdat ik bepaalde technieken en materialen op mijn ‘Zeven Provinciën’ wil gaan toepassen en dus moet gaan experimenteren. Soms met succes, meestal met vallen en opstaan….
De eerste huid bestaat uit lindenhouten latjes en de tweede huid uit donker eiken fineer, verouderd met 'roest azijn'.
Ornamenten zijn uit castellohout gesneden.
Ik werk vrijwel geheel 'uit de losse pols' en heb (nog) geen draaibank of professionele zaagmachines, wel heb ik veel plezier van mijn (proxxon) graveermachientje voor het kleinere werk.
Ik hoop dat jullie geen blad voor de mond zullen nemen en vrijuit de plus- en vooral de minpunten van dit project willen beoordelen en beargumenteren. Ik heb hierin korte tenen en een lang lontje, maar uiteindelijk gaat de bouw door naar mijn eigen inzicht.
Ik zal zoveel mogelijk de vragen op tijd beantwoorden en het bouwtempo op gang houden, maar vanwege drukte in mijn dagelijkse leven kan en zal dit soms met een ruime tussenpauze verlopen….
Na een langdradige inleiding wil ik dan eindelijk de foto’s tonen zoals het schip er nu uit ziet. Ik heb helaas vanuit de beginfase weinig tot geen foto’s, ook vanwege technische problemen met mijn fototoestel. Ik bied ook bij voorbaat mijn excuses aan voor de soms matige kwaliteit, maar hoop in de loop van dit jaar een nieuw toestel aan te schaffen. Extra foto's zal ik in mijn album bewaren tot deze te vol geraakt en zal dan intussen vast wel 'vriend van het forum' zijn en meer opslagruimte hebben...
Vriendelijke groeten,
Diederik
Laatst bewerkt door een moderator: