KMP/Esm fw-190

GOED NIEUWS !!!!

Ik heb gisteren het gehele pakket ontvangen, FW-190, ESM Retracts V3, spinner, Servo's :p
De overige spullen had ik al thuis liggen :p

Ik ben echt onder de indruk hoe mooi de FW-190 afgewerkt is. Hij is ook een stuk groter en robuster dan ik had verwacht.


Ik gebruik als ontvangeraccu een 1500 LiFe pakket met een stepdown naar 5,5V. Volgens mij is dat betrouwbaar genoeg. Volgens mij is een powerbox oid niet nodig voor zo'n kistje en het is allemaal extra gewicht. Leuk als je een 20kg kist hebt....

Mag ik vragen hoe je dit precies gemaakt hebt met een stepdown ?
Ik heb een ontvanger van spektrum (AR12120 - 12-channel) en deze heeft rechtstreeks 2 aansluitingen voor batterijen. De voltage range is 6v t/m 10v.
Nu heb ik servo's die volgens de specificaties 5v en 6v aankunnen.
Nu is mijn vraag eigenlijk: als ik een LiFe batterij aansluit zonder stepdown, is dit niet te veel volt dan voor de servo's ? Een liFe batterij doet 6,6 V.
Volgens de site van Bigplanes kunnen de servo's rechtstreeks op een LiFe ?
 
GOED NIEUWS !!!!

Ik heb gisteren het gehele pakket ontvangen, FW-190, ESM Retracts V3, spinner, Servo's :p
De overige spullen had ik al thuis liggen :p

Ik ben echt onder de indruk hoe mooi de FW-190 afgewerkt is. Hij is ook een stuk groter en robuster dan ik had verwacht.




Mag ik vragen hoe je dit precies gemaakt hebt met een stepdown ?
Ik heb een ontvanger van spektrum (AR12120 - 12-channel) en deze heeft rechtstreeks 2 aansluitingen voor batterijen. De voltage range is 6v t/m 10v.
Nu heb ik servo's die volgens de specificaties 5v en 6v aankunnen.
Nu is mijn vraag eigenlijk: als ik een LiFe batterij aansluit zonder stepdown, is dit niet te veel volt dan voor de servo's ? Een liFe batterij doet 6,6 V.
Volgens de site van Bigplanes kunnen de servo's rechtstreeks op een LiFe ?


Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! ik moet zeggen dat ik ook erg onder de indruk was van de fw190 van ESM.
in het echt is hij nog veel robuuster en mooier dan op plaatjes en filmpjes, prachtige kist die het geld zeker waard is!
 
ja het is die yeti ! ik gebruik die samen met 2 packs a123 van 2300mah
en jongens...je moet eens de esm f8f bestellen....die is nog mooier :) :) :) :) :) :alien:
 
Ik zag trouwens dat bij de PMF scale meeting op 22/23 juni veel ESM kisten komen! Ik dacht zelf een mini Fly-in te organiseren bij ons op het veld maar misschien een idee dat ergens in augustus te doen? Zou leuk zijn als jullie kisten dan ook klaar zijn. Ik zit nu voor een makker ook aan een P51 te prutsen, hopelijk vliegt die dan ook.

Mijn "stepdown" heet volgens mij officieel een UBEC, hier een voorbeeld:

HOBBYWING TECHNOLOGY CO., LTD.

De mijne is gerecycled uit een F3A kist welke ik een keer had overgenomen. Is eenvoudig, licht (11gram) en je hebt wel een constante spanning naar je servos waardoor het gedrag van deze altijd hetzelfde is, onafhankelijk van de accuspanning. Dit in combinatie met een LiFe A123 accu geeft je een eenvoudige betrouwbare oplossing die ook nog betrekkelijk goedkoop is.
Mijn acculader kan ik switchen van LiPo naar LiFe, da's wel belangrijk om even van te voren te checken. Anders LiPo gebruiken.

Volkert
 
Zoiets Juweeltje?

https://www.hobbyking.com/hobbyking...ms_2300mAh_6_6v_2S1P_Rx_pack_Lithium_ion.html

Ik heb zelf denk ik deze:
https://www.hobbyking.com/hobbyking...ax_2500mAh_6_6V_5C_LiFePo4_Receiver_Pack.html

Samen met de UBEC 143 gram; dit is dan veel lichter dan 2x172gr + 85gr voor de Jeti. Alleen als je de accus echt voorin op de motor kan leggen, zoals Juweeltje heeft gedaan heeft dat gewicht nut, anders is het alleen extra ballast.

Volkert


deze gebruik ik AKKUP. 2300MAH/6,6V 2S REIHE*A123 voorlopig niet op voorraad, maar bij bigplanes hebben ze er ook.... deze (link) kan je tot 4c laden, die zippy niet (2c) niet dat ik het doe, ik laad ze ook 2c,batterijen zien dan ook niet af
 


Mijn zal onder de gunhood komen, dus in principe maakt dat niet uit

niet mijn foto, maar voorbeeldje
a5465010-229-esm%20fw190a2.jpg
 
Nog wat zonnige foto's! Vandaag maar een vlucht, het waaide flink. Nu voor het eerst met motorkap gevlogen en dat ging super. Motor werd helemaal niet heet. Volgende stappen zijn drieblads prop en spinner erop.

Volkert

javarytu.jpg

a7abumuh.jpg

upyra2a5.jpg

u6unujyt.jpg




HD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog wat zonnige foto's! Vandaag maar een vlucht, het waaide flink. Nu voor het eerst met motorkap gevlogen en dat ging super. Motor werd helemaal niet heet. Volgende stappen zijn drieblads prop en spinner erop.

Volkert




HD


Mooie foto's volkert, ik ben vandaag ook nog op ons veld geweest maar het waaide inderdaad erg hard, ook had ik wat motor problemen met mijn huidige toestel dus ben helaas niet wezen vliegen,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat is het ideale gewicht voorop de neus?
Ik heb namelijk deze motor gezien, deze weegt 1,527g compleet met engine mount, ignition, intake trumpet and muffler, overigens wel een 26CC maar ik denk dat dit voldoende is, ook als je een cockpit en fullsized piloot hebt.
Maar toch is de motor erg zwaar volgens mij

"Zenoah" ZG Titan 26EI

Toni Clark practical scale GmbH, Zenoah - Titan ZG Engines, DA Engines, Valach Motors, Kits and Accessories.

"Zenoah" ZG Titan 26EI
Specifications:

Displacement:
25.4 ccm
Bore: 34 mm
Stroke: 28 mm

Power:2.3 hp
Torque: 1.5 Nm
Power with tuned pipe: > 3 hp

Weight:
1,166 g with engine mount.

Weight:
1,362 g with engine mount, ignition and intake trumpet.

Weight:
1,527 g complete with engine mount, ignition, intake trumpet and muffler.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Laser is 1200 gram en ik heb 800 gram lood. En ik heb mijn kist echt niet zwaar gebouwd, ook geen intrekbaar staartwiel ed. Dus 1,5kg is volgens mij echt geen probleem.

Volkert
 
Ik heb overigens de perfecte startprocedure gevonden voor de Laser. Na het tanken zet ik het toestel op een vleugelpunt, via de gaten aan de onderzijde kan ik mijn vinger op de carburateur leggen. Motor even twee slagen met throttle open, herhalen voor de 2e cylinder, dan voorzichtig nog drie keer rond zodat ik zeker weet dat er geen vapour lock is. Dan gas terug (gloei installatie gaat gloeien), 1 of 2 tikjes met de hand en de motor loopt.
Ik dacht met de kap erop een startmotor nodig te hebben maar dat hoeft echt dus niet.

Volkert
 
Asp ft-160

Ik heb inmiddels de ASP FT-160 besteld die op de FW190 gezet gaat worden, motor weegt zo'n 1200 gram. nu maar hopen dat er genoeg vermogen in zal zitten. ook zal ik alles op alles moeten zetten om alles dus zo ver mogelijk van voren in te bouwen..
 
Elke gram die je in de staart bespaart, scheelt 8-10gram lood in de neus. Hoe zwaar is de alu buis voor het stabilo? Misschien scheelt het als je die vervangt door carbon? Verder oppassen met hvh epoxy die je gebruikt etc. Ik zie verder niet zoveel mogelijkheden tot gewichtsbesparing.

Volkert
 
Back
Top