Mijn vlieg ervaring van vandaag

Dank je Japie!

Knikkende knieën en klamme handen maar vloog erg lekker. Mooi rustig. Nog geen lange vluchten kunnen maken, wel 6 starts aan de lier vandaag. Beetje invliegen nog.
En vind het zelf ook een erg fraaie kist, mooier als de rondere vormen van een ASW28 bijvoorbeeld maar dat is persoonlijk.

Groeten Peter.
 
Ook in Boxmeer een super thermiek vandaag!

Mijn ash26 omhoog gesleept door Wesley met zijn pilatus porter, op 250 meter eraf en gelijk de thermiek in. Totaal 3 kwartier gevlogen, toen had ik zin in koffie...
In die 3 kwartier 5 keer remklep moeten trekken omdat hij te hoog ging naar mijn zin. Ook nog 10 minuten aan het stunten geweest (rolls, loopings, enz) zonder dat er veel van de hoogte verloren ging....
Kortom, bizar gewoon. Zo heb ik het in Boxmeer nog niet vaak meegemaakt!

Oh ja, ook nog twee vluchten met de piper gemaakt....;)
 
Hier in het zuiden was het fenomenaal...die thermiek.
Ik had 4 kisten om te re-maiden(diverse aanpassingen)

De Polaris(geen zwever maar toch lekker om te scheuren) de staart was afgebroken(zwak punt) en weer gerepareerd hij vloog weer als een echte jet.

De ARGO van vliegmaatje Steven heb ik van een motor voorzien. Bij de eerste start bleek de neus een hoop lood nodig te hebben. Nadat het lood geplaatst was ging het netjes omhoog en moest ik nog iets down trimmen. Daarna ruim 20 minuten boven gebleven en werd het een beetje angstig, ik heb nu ervaren hoe een zwever omhoog kan vallen :) uiteindelijk maar uit de bel gestuurd maar daarnaast zat WEER een bel...
Dan maar wat down trimmen en zo verantwoord mogelijk naar beneden. Gelukkig bleef alles heel en heb ik hem weer heel aan de grond kunnen zetten.
Vervolgens mijn zwever met "no name" deze heb ik voorzien van een buitenloper met een hoger toerental(1800 r/v) hierdoor is de klimsnelheid flink toegenomen. Deze zwever heeft zijn motor op zijn rug en daardoor is de propkeuze beperkt. het is nu een 3 blad klapprop. Ook hiermee kon ik de Thermiek niet ontlopen en heb ik heerlijk rondjes gedraaid.

Als laatste heb ik de Bowlus Baby Albatros gevlogen. ook dit ging zeer voorbeeldig. Mooi stabiel en goede reacties op de roeren(2kanaals). Na wat testrondjes wilde ik hem aan de grond zetten en kwam op final aanvliegen. Hij weigerde naar beneden te komen en bleef op 20 meter hangen. Oké dan nog maar een rondje precies het zelfde, weer niet naar beneden en veel te hoog om te landen. Bij de volgende poging ging het naar een meter of 50 en vanaf daar uiteindelijk naar ca 200 meter. Al met al een bijzondere ervaring. Ik weet niet wat voor weer het was vandaag, maar echt bakstenen thermiek.

Omdat ik een verjaardag had moest ik weer inpakken om 15:00h.
Vlak voor het wegrijden was het bijna windstil en zag ik toch op 100 meter tot 2 keer toe een flinke tornado met stof. Eerst dacht ik dat er iets brandde maar toen ik nog eens keek bleek het een wervelwind met stof te zijn.

Hopelijk krijgen we nog veel van deze dagen als vandaag.
De rest van de middag met een glaasje rood buiten in het zonnetje zitten genieten van de verjaardag en de zojuist opgedane ervaring.
 
Bij de volgende poging ging het naar een meter of 50 en vanaf daar uiteindelijk naar ca 200 meter.

Vlak voor het wegrijden was het bijna windstil en zag ik toch op 100 meter tot 2 keer toe een flinke tornado met stof. Eerst dacht ik dat er iets brandde maar toen ik nog eens keek bleek het een wervelwind met stof te zijn.

Griezelig....hier dezelfde ervaring. Ik vloog mijn Reichard Cirrus. Eerst op 40 meter een kleine beetje stijgen maar hield niet over. Toen dwarrelden er ineens allemaal blaadjes omhoog op de plek waar ik stond. Ik dacht eerst dat het allemaal vlinders waren (Hendrik zag het ook). Het was het begin van zo'n wervelwind, die precies over mijn zeiltje ging (vloog ook omhoog - Hendrik kon het nog tegenhouden :-) ) Ik kon er op 30 meter hoogte indraaien en het ging als een raket naar over de 200 meter. Het eerste stukje was lastig omdat het héél klein in diameter was maar eenmaal wat hoger was het echt bizar.

130407_Cirrus_log_zps18c1c472.jpg
 
Ja, heel apart was het weer. Ook bij ons veld verbaasde ons soms het dwarrelende spul uit en in de lucht. Wervelwind op oude maisveld dus thermisch oke allemaal.
Hopelijk komende weekend weer zelfde weer.

Groeten Peter
 
Ook in Utrecht zuid in de polder was het bijzonder thermiek weer, echt de ene bel naast de andere en het was soms idd "omhoogvallen"

Ook die wervelwindjes, dat er om je heen ineens blaadjes en troep omhoog valt...bizar.
 
Hier ook, was met mijn easystarretje lekker aan het genieten van de thermiek, ineens reageerde hij niet meer zoals ik gewend was en dus snel naar beneden en landen. Een half uurtje later of zo kwam een clubgenoot naar mij toe, Theo, ik neem even je knijper van kanaal 66...... Had hij net van te voren toen ik in de lucht zat even zijn spullen zitten testen. Dankzij een MZK (berg) ontvanger kon ik dus gewoon doorvliegen, maar wel met het probleem dat alles langzamer reageerde dan gewoon. Toen dat uitkwam tot verbazing van allen een demo gegeven van de kwaliteiten van die ontvangers, maar nu wel veilig op de grond.
 
Oops....wel een beetje slordig....., ook ik vlieg met berg op de 35MHz....heeft me meer dan eens gered van een crash / door zelfde slordigheid :-/
 
das de reden dat ik op 2.4ghz ben overgestapt... zat met 3 mensen op dezelfde frequentie (4dus int totaal)
beetje te veel risico, zeker toen ik een F3J de grond in zag gaan door iemand die ff leuk de zender aanzette zonder knijper. (een man die al jaaaaren vliegt en airshows doet:confused:)

wees aub voorzichtig allen, het is duur speelgoed!

verder wel leuk dat iedereen hier monsterbelletjes heeft kunnen draaien!
 
Ook een foto van gemaakt
Op het moment van de foto was het ergste al voorbij :)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi :O :) ik wilde bijna mijn 2-as x-ray micro electro met diy kruisstaart invliegen en had al zo'n vermoeden dat er veel thermiek was. maar ik had gezegd op iemand te wachten :P , dus een volgende mooie dag.
 
Oops....wel een beetje slordig....., ook ik vlieg met berg op de 35MHz....heeft me meer dan eens gered van een crash / door zelfde slordigheid :-/

Ach, is een logisch gevolg van het gehele 2,4 Ghz gebeuren.
Nu bijna iedereen wel is overgestapt naar de 2,4 Ghz ben ik bang dat meer mensen dit soort foutjes gaat maken. Ik vlieg 35 Mhz en 2,4 Ghz door elkaar en bij de 35 Mhz ook nog eens op diverse verschillende (66, 71, 80) kanalen. Ik ben op de 35 MHz altijd al voorzichtig en erg oplettend, daarnaast is mijn zender voorzien van een scanner die het inschakelen bij bezet kanaal blokkeerd.
 
Vanmiddag even gevlogen met de Edelweiss en Slijm met zn Argon zwever. Beiden met zw punt naar achter verplaatst......vliegt gelijk veel rustiger :-)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top