Welke bespanning kan je goed aflakken?

Ik werk met verf op terpetine basis, die je idd op het hout smeert. Het voordeel is dat deze ''rekbaar'' blijft zodat deze nou niet eens breekt bij het minste of geringste. Sigma, Histor, Flexa of elk vergelijkbaar hoogwaardige goede verf is prima. Niet de verf in het lagere segment, daar krijg je op de lange duur problemen mee. (kraken, verkleuren enz) Neem gewoon de goede verf. Kost wat, maar dan ben je er ook vanaf.
Dat is wel erg zwaar.
Maar als ik de gemiddelde RC kist neem, is deze sowieso al zwaar door materiaalkeuze en gewichts-bewusteloze bouwmethoden.
Dan maakt een extra onsje verf ook niet meer uit.....;)
 
Kunnen jullie die informatie niet hier geven...? Dan heeft een ander er ook wat aan!
Tuurlijk, dat was ook de bedoeling:
De verrassend sterke, torsiestijve en toch lichte traditionele bespanning is zijde op de open stukken en vervolgens daaroverheen dun tissue.
E.e.a. staat goed beschreven in het bouwverslag dat Henk de Jong maakte van zijn Thundercat II.
Het stond oorspronkelijk in het MBF Lijnbesturingsforum, maar met een serverwissel, enkele jaren geleden, zijn de foto's weggevaagd, zodat het als tutorial tamelijk onbruikbaar werd.
Gelukkig heeft Robert-Jan (ook hier te vinden op het LB-forum) als beheerder van de www.lijnbesturing.nl website het intacte verhaal gered en bij de bouwverslagen ondergebracht: Thundercat II
Even doorbladeren naar de bespanning als je de rest van het zeer interessante constructieverhaal even wilt overslaan.
 
Dat is wel erg zwaar.
Maar als ik de gemiddelde RC kist neem, is deze sowieso al zwaar door materiaalkeuze en gewichts-bewusteloze bouwmethoden.
Dan maakt een extra onsje verf ook niet meer uit.....;)

Nou, dat zware valt wel mee. Ik breng het met de airbrush op... ;) Zo dun mogelijk en toch dekkend. Ik heb hier 2 toestellen liggen die nu lichter zijn na de restauratie. 1 daarvan heb je zelf te Marknesse kunnen zien. (Grunau Baby)
 
Het toverwoord is ook hier "gemiddeld".
Die kist van jou zag er schitterend uit en die had er ook het formaat voor.
Maar bij het gemiddelde model (1m50 spanwijdte en 2800 gram streefgewicht ) moet je ontzettend uitkijken en dat doet de gemiddelde bouwer niet.
Die sprokkelt er moeiteloos 15 tot 20% bij....
De Thundercat uit het bouwverslag is net boven de 1700......
 
Ah, het woordje ''gemiddeld'' had ik over het hoofd gezien... maar het klopt wel dat de gemiddelde bouwer niet zo met gewicht bezig is, en niet iedereen heeft een airbrush.

Als ik het goed heb begrepen bouwt Hugo een groter model.
 
Hallo, ik ben er ook nog, hoor, bedankt voor de PM's en alle andere info. Was wat druk, maar ik lees wel mee.

Mijn toestel wordt (ooit later) een 3 meter spanwijdte watervliegtuig in de traditie van Ivan Pettigrews Martin Mars (https://www.google.nl/search?q=ivan+pettigrew+martin+mars). Over licht bouwen gesproken, die meneer kan er ook wat van; 4,5kg voor een vliegboot van 3 meter span met 4 motoren. En ik vind het zonde om dan een paar kilo bekleding en verf aan te brengen en dat te compenseren met grotere motoren / accu's / etc. Spanfolie is qua gewicht misschien ook een optie, maar de matte navy-grey die ik zoek is niet zomaar in folie verkrijgbaar. Ergo, spuiten.

Ik heb wat nep zijde (organza) ontvangen om mee te proberen, ik zoek nu nog naar goede tissue die betaalbaar is. Ik vond wat leuks voor € 56,- per meter, dat wordt een leuke optelling op zo'n grote kist.

Het artikel van Henk de Jong heb ik eerder gezien, maar ik dacht dat het van Bruno was en op dit forum stond. Ik kon het dus niet meer vinden. Zowel de vleugelbouwwijze als de bespanning zijn een grote inspiratie.

Hugo
 
Denk ook eens aan Polyspan? Dat spul wordt met spanlak opgebracht, maar met warmte gespannen.Daarna prima over te lakken, zelfs met 2K lakken. Polyspan wordt geleverd door Flight Depot in Duisland.

Oh ja, even zoekend dacht ik het gevonden te hebben:
Flight-Depot.com - Modellbaufachhandel | Bespannpapier / sonstiges Bespannmaterial

Maar goedlezend staat daar Ply-Span, en geen Poly-Span. Ook staat er Tissue van SIG tussen. Wat moet ik nou kiezen, en waarom?

Dank,

Hugo
 
Boven in staan de papiersoorten...
Onderin de zijde en de koverall, Stoff auf Polyesterbasis.
De zijde is een kunstzijde. Geen kimonostuff...

Bruno noemde zijde plus afwerklaag papier. (rijstpapier) dat een sterk 'doek' doet geven. Zijde met spanlak wordt alleen al zeer sterk. Met papier nog een een mooie afwerklaag.

Ply Span? Glanzend gestreken papiertje... (wals-techniek)

Spanlak niet aflakken met G4 mocht je dat willen. Bijt met elkaar en wordt een vieze kleefslijmtroep die je weg moet gummen... bij wijze van...
Groet Bas
 
Waarom wordt Profi cover van Toni Clark niet genoemd of lees ik er te vlug overheen? Dat is namelijk zo beetje de beste en niet duurder.
 
Prima suggestie? Deez...
News 2002

procover.jpg
 
Dat ziet er wel heel goed uit! Klinkt als de Oz covering die ik als eerste zocht. Ook eens een monstertje van maken.

Dank,

Hugo
 
Bruno noemde zijde plus afwerklaag papier. (rijstpapier) dat een sterk 'doek' doet geven. Zijde met spanlak wordt alleen al zeer sterk. Met papier nog een een mooie afwerklaag.
Tissue is een -niet gelijmd- papier waar geen korrel rijst aan te pas is gekomen, het is geen rijstpapier.

Tissue is weliswaar een mooie toplaag, maar dat is niet de hoofdreden voor het gebruik.
Zijde alleen neemt veel meer spanlak op dan een zijde-tissue composiet.
En, nog veel belangrijker:
Zijde alleen is niet erg torsiestijf, torsie belast de laklaag enorm.
Tissue is zeer torsiestijf, maar kan nagenoeg geen drukbelasting aan (lees: er zit zo een gat in).
Een zijde-tissue composiet is zowel heel torsiestijf (veel stijver dan de gebruikelijke foliebekledingen) als doorprikbestendig (maar weer niet zo veel als de gemiddelde foliebekleding).
Een van de zaken die je (in tegenstelling tot popular belief) niet moet gebruiken is filler (porienvuller).
Voldoende -etapsgewijs- schuren (zie de Jong) en zuinig gebruik van balsa filler leveren een voldoende glad oppervlak om het composiet op te zetten (het is n.l. dikker dan de meeste folies).
De meeste fillerwerking komt van de transparante toplaag.
Omdat mijn eigen wedstrijdvliegcarriere al bijna 5 jaar in een sabbattical verkeert, ben ik nog niet toegekomen aan experimenten met een nieuwe, lichtere transparante toplaag, die nu (electro) niet meer brandstofbestendig hoeft te zijn.
Daar ligt dus nog een terrein voor nieuwe ontdekkingen.
 
die organza al geprobeerd? volgens mij in combinatie met tissue wel te gebruiken (als variatie op Bruno's zijde en tissue).
Op zich zelf zal organza te open zijn. Van wat ik heb gezien is het een 1 draads polyester weefsel.

nog te proberen door mij:
organza met patroon papier van de bruna (40g/m2 en goedkoop).
 
Zijde alleen is niet erg torsiestijf, torsie belast de laklaag enorm.

Theoretisch zou het een grotere torsiestijfheid moeten opleveren als je het onder een hoek van 45 graden gebruikt; weefsels kunnen doorgaans makkelijk rekken in diagonale richting t.o.v. schering en inslag, en dat is juist de richting waar het bij torderen van een vleugel op aan komt.
 
Bart, dat klopt wel, maar je hebt dan nog met de materiaalverschillen te maken.

Heel overdreven gezegd is "lak op zijde" te vergelijken met "klei op rubber". De flex van de materialen past niet bij elkaar. De lak springt er af.
Papier is minder flexibel. Daar zal de lak niet afspringen.
 
Laatst bewerkt:
100 gram/m2.....:schrik:

Daar zat ik ook net naar te kijken, en dat is nog zonder afwerking.

Ik kom dit weekend waarschijnlijk niet aan de organza test toe, in ons huis wordt de vloer geegaliseerd dus we bivakeren ergens anders. Misschien het daarop volgende weekend.

Hugo
 
Back
Top