HMS Pegasus 1:64

Ik heb nog niets gevonden maar blijf doorzoeken. Het roeien lijkt mij vanaf die positie geen doen. Zoals Germt al zei: te dicht op het geschut.
 
Het schip heeft in 1780 een uitbreiding gehad van zijn geschut 24st 9 ponders, 4st 6 ponders en 4st 18 ponders en nog twee kanonnades. Hierdoor werden extra geschuts poorten gemaakt. in 1800 kreeg het schip een ander doel en werd een troepen schip. Mogelijker wijs werdt een gedeelte van het geschut weer verwijderd wat de extra poorten geeft. Is een visie:confused:
 
roeien

Ik heb nog niets gevonden maar blijf doorzoeken. Het roeien lijkt mij vanaf die positie geen doen. Zoals Germt al zei: te dicht op het geschut.

Geschut kun je opzij rollen, wat je zeker zult doen als je wilt roeien.
De gaten lijken me net op de goeie plaats en hoogte te zitten.
Met deze schepen moet dit nog mogelijk zijn geweest, misschien staand.
Het was in ieder geval het eerste waar ik aan dacht toen ik ze zag.
 
De gaten gaan nu wel spannend worden ;)
Als ze voor de spanen zijn, hoop ik voor de bemanning dat ze niet vaak er van gebruik hebben moeten maken. Zou je een schip van die grote met 6 spanen aan beide zijde vooruit kunnen krijgen?

================================
Met een lindelatjes de positie van het berghout bepaald en deze afgetekend. Omdat het berghout over de tweede laag verlijmd gaat worden laat ik de planken onder het berghout op volle lengte.

LRexport-001.jpg


LRexport-002.jpg
 
roeien

Wordt nog spannender Jerr, heb nog iets gevonden over de Swan class en over de HMS Fly: http://naturecoast.com/hobby/am130003.pdf
Op blz 9 staat iets over gun port en oar port. Het is natuurlijk naar aanleiding van een kit, maar kan zo gauw ook niets historisch vinden.

Vergeet dat ook het fregat van oorsprong een schip met roeimogelijkheden
was, en de galjas, een zeil/roeihybride was ook nog niet geheel verdwenen.
Plus dat de Fransen en de Spanjaarden de chebeck overgenomen hadden
van de barbarijse kapers.

Zich kunnen bewegen bij windstilte is tot de stoomvaart altijd een goed
idee geweest.
De grote lieten zich slepen door hun sloepen.
Stefan
 
Ik weet inmiddels waar ik de klok heb zien hangen, het was op het oude MSW, in de database
De Sweep ports, zoals de kleine poorten werden genoemd waren aanwezig voor oars en oars zijn lange peddels. Daarom worden deze openingen ook wel oarports genoemd. Op een 1th tot 3th rate ship is/was dit eigenlijk niet mogelijk, maar op een 6th rate, zoals de Pegasus, de FLy, de Kingfisher en nog een aantal schepen van de Swan class kon dit wel, deze schepen lagen midscheeps tot aan het berghout in het water
 
Volgens mij zijn we er uit. Kwam ook in dit verslag tegen betreffende de Pegasus waar ook over oarports gesproken wordt.
Nooit gedacht dat ze daarvoor waren.
Allen veel dank voor het mee zoeken.
 
Kan mij echt niet voorstellen dat je dit soort schip met 12 roeispaanen in beweging krijgt:rolling: De roeigaten zitten veel te hoog. Deze zitten normaal onder de geschutspoorten. Roeispaanen zouden dan zeker een lengte moeten hebben van een meter of 10. Lijkt mij erg moeilijk roeien. Kan ook nergens vinden dat een fragat van oorsprong met roeisaanen wordt voort bewogen. Galjoenen ,ja maar dat is weer een ander verhaal. Dus ben wel benieuwd waar het echt voor werden gebruikt die gaten :rolleyes:
 
Nu weet ik niet of jij de fregatten kent, Johnnyboy, van de Swanclass, maar als ik even snel uitreken liggen de gunports hooguit een anderhalve meter boven water, zullen dus riemen van ongeveer 4 a 5 meter zijn geweest.
 
Wat Bitchin hier zegt, klopt.
Ik heb vanmiddag even gezocht op Oar Ports op Google.
Dit zijn dus openingen voor de roeiriemen;)

Germt
 
roeien

Kan mij echt niet voorstellen dat je dit soort schip met 12 roeispaanen in beweging krijgt:rolling: De roeigaten zitten veel te hoog. Deze zitten normaal onder de geschutspoorten. Roeispaanen zouden dan zeker een lengte moeten hebben van een meter of 10. Lijkt mij erg moeilijk roeien. Kan ook nergens vinden dat een fragat van oorsprong met roeisaanen wordt voort bewogen. Galjoenen ,ja maar dat is weer een ander verhaal. Dus ben wel benieuwd waar het echt voor werden gebruikt die gaten :rolleyes:

Toegegeven, het is weinig maar niemand heeft gezegd dat ze door een man
bediend werden,plus dat men alleen in geval van nood dit zal gedaan hebben.
De sloep uitzetten om te slepen is gemakkelijker.
Volgens mijn informatie komt het fregat van de frigata, en afbeeldingen ervan
lijken erg op n soort chebeck met europees tuig, maar dit hoeft niet juist te zijn.
Nog nooit zoveel verwarring geweten tussen experts als over schepen en onderdelen daarvan.
Alle respect voor de verzamelde kennis hier, het is een goudmijn voor weeties. Tnx
Stefan
 
Misschien helpt dit een beetje

full


Dit is de Lyme, een 24 gun galley ship.
Een driemaster. Hier zijn de oar ports duidelijk te zien, hoewel het er hier meeer zijn.
Overigens vertoont dit schip als je volledige foto bekijkt veel overeenkomsten met de Pegasus:cool:

Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het deel waar het berghout geplaatst gaat worden en alles daarboven is nu beplankt. Na lang wikken en wegen toch niet gekozen voor korte planken. Wil dit wel gaan doen bij mijn volgende project als hier de schaal kleiner is, dus het model wat groter.

LRexport-001.jpg


LRexport-002.jpg


Ben zelf zeer te spreken over de ronding van de neus.

LRexport-001.jpg


He gaat momenteel allemaal wat traag, en dat heeft een reden. Ik blijk dus allergisch te zijn voor de stof diverse harde hout soorten. Dat is in deze tak van sport nou niet iets waar je op zit te wachten. :(
Het gevolg van de allergie is dan ik na het schuren of vijlen van notenhout ik een vele uren last heb van snotteren, brandende ogen en jeukende handen en armen. Nu gebruik ik al mondbeschermer maar dat is dus niet afdoende.

Dus nu maar wachten op wat mooier weer, zodat ik buiten kan schuren en vijlen. Nu alleen om de dag wat snij en plakwerk. 1 dag hobby-en en 1 dag bijtrekken. Maar we gaan dus wel gewoon door.
 
De beplanking ziet er toch behoorlijk strak uit.:cool:
Vervelend dat je daar een allergie voor hebt hoor:(
Helemaal vooraan op de onderste foto staat een schot vlak tegen de boeg.
Is dat de pisbak? (voor het uitlekken van het ankertouw)

Germt
 
Helemaal vooraan op de onderste foto staat een schot vlak tegen de boeg.
Is dat de pisbak? (voor het uitlekken van het ankertouw)

Nee Gremt, dat is een valse spant en een stuk van de valse kiel waar het dek op komt te rusten.
 
Back
Top