Mijn vlieg ervaring van vandaag

Koekie, had je ontvanger-antenne altijd vrij zicht (richting zender)?
Ik denk hierbij aan iets wat Dirk Schipper eens heeft gemeld, dat hij met zijn Alpina 4001 ook een ontvangstprobleem had. Het bleek dat onder bepaalde omstandigheden de ontvanger-antenne werd afgeschermd door combinatie van andere apparatuur aan boord. Zoals motor, regelaar en accu.
Klinkt apart, maar ervaringen van anderen neem ik altijd mee voor mijn eigen modellen.

Succes met het herstel.
 
Koekie, had je ontvanger-antenne altijd vrij zicht (richting zender)?
Ik denk hierbij aan iets wat Dirk Schipper eens heeft gemeld, dat hij met zijn Alpina 4001 ook een ontvangstprobleem had. Het bleek dat onder bepaalde omstandigheden de ontvanger-antenne werd afgeschermd door combinatie van andere apparatuur aan boord. Zoals motor, regelaar en accu.
Klinkt apart, maar ervaringen van anderen neem ik altijd mee voor mijn eigen modellen.

Succes met het herstel.

ontvanger zit vrij van onder dus altijd vrij zicht normaal weet ook niet wat er aan de hand geweest is ga is zien hoe ver ik kan gaan eer de ontvangst weg valt en die plastieke brol er direkt afdoen en vervangen door degelijk materiaal
 
Vandaag nog wel aardige vluchten kunnen maken met m'n electrozwever. (3.3mtr span, HQ/W, 2565gram vlieggewicht)

Dochterlief wil een spreekbeurt over de buizerd houden. Dat vindt papa natuurlijk een buitengewoon idee, en ik bied aan te helpen met haar huiswerk. Waar die hulp dan uit bestaat was de vraag? Nou, uit een demonstratie thermiekvliegen, MET buizerds.

Dus togen we naar een plek waarvan ik weet dat het bol staat van de Buteo Buteo's. Er stond vandaag een aardig windje. Daarbij was de lucht ook nog eens stabiel, althans, het eerste deel van de middag, en ook nog eens vooral de eerste 100-150mtrs hoogte. Eenmaal hoger kon wel (heel) sterke thermiek gevonden worden, maar de interval tussen de bellen was niet groot waardoor je snel weer onder de 100-150mtr zat. En dan schoot het weer niet op. Dat heb ik wel eens beter mee gemaakt.

Buizerds zat gezien. Helaas te ver, of te hoog. Het blijft veldwerk, onvoorspelbaar.

Verder nog wat proefgevlogen met minder V-stelling dan normaal met deze zwever. Dit ivm met studie naar volgend ontwerp. Een beetje om de realite tussen cijfers en praktijk te ervaren. Als je wilt kunnen cirkelen heb je toch echt voldoende V-stelling nodig. Dat bleek maar weer eens.
 
Verder nog wat proefgevlogen met minder V-stelling dan normaal met deze zwever. Dit ivm met studie naar volgend ontwerp. Een beetje om de realite tussen cijfers en praktijk te ervaren. Als je wilt kunnen cirkelen heb je toch echt voldoende V-stelling nodig. Dat bleek maar weer eens.
(1) Hoe heb je die V-stelling verminderd? Daar zit toch een carbon verbinder in. Verbuigen is HEEL slecht voor die dingen.

(2) van hoeveel naar hoeveel ben je gegaan?

Vanochtend heb ik in de tuin gewerkt.
Vanmiddag aan de Zone vleugel gewerkt. Liggers ingeschuurd.

Dirk
 
Vandaag lekker gevlogen met de Lak 17 krijg de smaak een beetje te pakken en wist 35min boven te blijven met 6min motorloop nu nog wat netter leren sturen zodat ik wat minder hoogte verlies in de bochten.

Leuke dag gehad in ieder geval ben bijna 3 uur aan het zweven geweest vandaag.
 
IBA Bauermann

Ik heb vanavond mijn nieuwste aanwinst de maiden gegeven.

Eerst maar even een paar gegevens en foto's van dit projekt.
Romp van IBA Bauermann, had een v staart, maar geen roeren erbij, dus heb ik een kruisstaart gemaakt van carbon (vond ik leuk) en die met de romp verlijmd
Nieuw richtingsroer gemaakt
roeren van een multiplex flamingo.

Hervoor heb ik het nodige gespiekt op een flamingo tekening

Vleugels zijn van Roebers modellbau, schuim ingedekt met abachi en daartussen glas (650 gram per stuk) maar loeisterk

Het profiel is aan de bovenzijde hetzelfde als de Flamingo en onder bijna gelijk

Spanwijdte 265 en gewicht 2600 gram

full


full


Arjan had zijn taxi meegenomen en hiermee op hoogte gesleept, kist vloog eigenlijk gelijk goed, duikproef gaf een mooi rustig herstel. de kleine flaps geven de kist een mooi goed doorzakkend goedmoedig daal gedrag met reactie op alle roeren.

Hierna even wat gespeeld, snelheid gemaakt en dit weer in hoogte omgezet.

Bij de start van de tweede sleep heeft een hevel van een rolroer de grond geraakt en tandjes gestript, en het was uit met de pret voor vanavond. (had ik de beschermpkapjes nou toch maar gemonteerd:oops:)

Eerst maar een paar Hi tec metal gear servo's op rol, kleppen had ik al wel gedaan. Nog even de romp spuiten.

Die ene vlucht gaf me wel zoveel voldoening en vertrouwen dat die volgende week mee kan naar OOstenrijk;).


bedankt voor de hulp Arjan op de mooie Ginkelse heide

groet


Terence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Riser 100 vliegt (bijna) perfect!!

Hallo allemaal,

Na de ervaringen van afgelopen zondag, waarbij ik mijn zwaartepunt gaande de middag, om verkeerde redenen, steeds verder naar voren deed, en dus een steeds slechter vliegend vliegtuig kreeg - heb ik vanavond een nieuwe poging gedaan.

Ik had er nog maar eens een paar uur afstellen, föhnen en strijken tegenaan gegooid.

Met supervlakke vleugels tot de knik en exact 5 mm washout aan de beide vleugelpunten. Met een 4 keer gecontroleerd zwaartepunt op exact 92 mm van de voorlijst (volgens de handleiding moet het tussen de 90 en 98 mm van de voorlijst liggen) en de motor rustig op 2/3 gas, steeg mijn Riser 100 majestueus naar boven..... een beetje down bij geven was voldoende om gestaag, onder een hoek van zo'n 35 graden naar boven te klimmen.

Boven gekomen hoefde ik het richtingsroer geen enkele klik naar links of rechts te trimmen om het vliegtuig recht vooruit te laten gaan.

Wel moest ik 3 klikken UP geven - en dat terwijl er best een aardig windje stond - het zwaartepunt kan dus nog wel een millimetertje of 2 naar achteren.

De Riser 100 reageerde vervolgens goed op alle commando's. De landingen waren door de best wel stevige wind wel wat moeilijk, je moet je op het laatste moment inderdaad geen gekke dingen doen - voordat je het weet zeilt hij over 1 kant weg.

Maar er was voldoende controle en ik kwam niet 1 keer echt in de problemen. Ik moest wel een keer een doorstart maken - zie plaatje.

Er was weinig thermiek, zo s'avonds, maar kijk eens wat er vanaf de 13de minuut gebeurde: op 12.58 minuut zit ik op 92 meter en op 14.18 minuut nog steeds op 80! Fijn kruisend tegen de wind!

Dit smaakt naar meer! Nu nog wat fine-tunen en meer landingen oefenen.

Dank voor al jullie bijdragen ook in het bouwdraadje – na 20 jaar op zolder vliegt hij eindelijk – en mooi ook!

Groet, Roger

riser-100-%96-electro-ombouwverslag-en-een-vraag%85

riser100.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heerlijk gevlogen met mijn leer schaalkist DG 600 alleen toch door de scherpe lucht model uit oog door de scherpe lucht die wij hier hadden. Ook ervaren vliegmaat kreeg hem niet meer in oog. Gelukkig wel weer terug gevonden na lange tijd zoeken. Met 2 minuten motorloop was het meer dan 20 minuten boven zonder problemen. Met bocht draaien wel vaker dat zichtbaarheid soms minder was door lichtval maar met doordraaien zo weer terug.
Gelukkig alleen schade aan kist :-(
(beyond repair?)

full


Groeten Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben gisteren ook nog even bezig geweest met mijn zwever, na 2 keer omhoog te zijn gegaan vond ik een belletje ik zag 'm in 1 keer heel veel hoogte winnen dat ik er zelfs een beetje benauwd van werd... Opeens kwamen er 2 buizerds meedraaien en een meeuw de buizerds kwamen wel heel dichtbij.

Met 1,5min motorloop toch 40min boven weten te blijven.
 
hier vandaag ook even gevlogen ,samen met gerit .

[URL="
- YouTube[/URL]

was een top dag ,met regelmatig termiek .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hier vandaag ook even gevlogen ,samen met gerit .

[URL="
- YouTube[/URL]

was een top dag ,met regelmatig termiek .

je bent 30 februari gaan vliegen in een short? :p

(foutje in de titel mijn vriend! ) ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer heerlijk gevlogen met mijn Riser 100 vanavond. Vlucht na vlucht perfecte landingen, een goed zwaartepunt is goud waard.

Totdat ik tijdens een steigvlucht net wat teveel gas erop had. Het toestel overtrok en raakte in een frille. (vrille?) ik kreeg hem er niet uit en wist totaal niet wat te doen. Maar geluk had ik wel: het gras was zeker 70 cm hoog en zonder schade kon ik het toestel weer ophalen.

Nog een paar vluchten gemaakt voor het zelfvertrouwen - weer een leerpuntje zal ik maar zeggen.....

Roger
 
Laatst bewerkt:
Het klinkt een beetje tegenstrijdig Roger, een vrille (spin) ontstaat meestal doordat je te langzaam vliegt, en hem overtrekt. De manier om hem eruit te halen is om richtingsroer tegen het draaien in te geven, en afhankelijk van er vliegtuig wat bij te drukken.
 
Een toestel met een goed zwaartepunt stabiliseert zich zelf uit een vrille,vooral dit door zwevers.
Overtrek door gas geven, kun je voorkomen door wadownen mee te geven
 
Een toestel met een goed zwaartepunt stabiliseert zich zelf uit een vrille,vooral dit door zwevers.
Overtrek door gas geven, kun je voorkomen door wadownen mee te geven

Hmm, kennelijk is mijn zwaartepunt nog niet goed.

Een duikproef die we later nog eens deden gaf wel aan dat het zwaartepunt nu weer wat te ver naar achter leek te liggen... (overigens wel binnen de range van de handleiding maar theorie en praktijk verschilt wel eens)

...of ik zat teveel aan de knuppels te trekken, van enige paniek was wel sprake...

En ja, ik had eerder down moeten geven....

Op een gegeven moment ging ik steeds steiler omhoog, tot het moment dat ik bijna ging "prophangen". Het toestel stond eventjes rechtop in de lucht en voel toen langs 1 kant weg. Ik had dus geen voorwaartse snelheid op dat moment.

Voorzichtig met het gas en met beleid omhoog is het leerpuntje
 
Ik ben net terug van een sessie op het Montfoortse veld. Heerlijk, eerste start gelijk een vlucht van 5 kwartier. Onder het vliegen draaide de wind naar meer oostelijke richting. Dat maakte starten in het veld langs de weg wat lastig ivm de parachute die mogelijk de weg op zou kunnen waaien. Lekker op tijd in gepakt en op het gemakkie richting huis.
 
Back
Top