Ah, een niet centrerende roerstick en ook nog gewisseld. Dat verklaart waarom het later beter ging, een kater lost meestal niet zo snel op.
Zelf net ook nog wezen varen, met de HJ en de Norden. Bij de eerste was het om te kijken of de motor minder warm werd nu er een fluxring op zit. Die zou iets meer koppel moeten geven in ruil voor wat toeren. Toeren heeft de HJ nog genoeg, het bootje was niet merkbaar minder vlot. De motor werd nog wel vrij warm, maar misschien toch iets minder dan vorige keer, terwijl ik nu redelijk veel volgas heb gevaren.
De Norden was mee om te testen of de ombouw naar 2.4 GHz geslaagd was. Ik moest nog wel de instellingen van het gasbereik aanpassen, de motor liep al voluit terwijl de stick nog een stuk naar boven kon, maar verder ging het prima.
Ik had ook de roeruitslag naar rechts wat verkleind, die bleek groter te zijn dan naar links, en dat was deels de reden dat de boot de neus zo in het water drukt bij een scherpere bocht rechts. Het roer werkt dan meer als rem dan als stuurvlak. Het mooiste zou zijn als ik met dual-rate het zo kan programmeren dat je kan kiezen tussen veel uitslag, voor dicht bij de kant precisie-varen, en gereduceerde uitslag voor hoge snelheid varen. Als ik nu het roer vol naar rechts gooi, kan de boot soms zelfs een 180 draai op de plaats maken. Dus maar weer eens in de handleiding van de zender duiken, en anders wat voorzichtiger met het roer, dat moet bij de HJ ook, als ik daar op volgas vol naar rechts stuur, gaat de schroef lucht happen. Net een tikje minder naar rechts, en hij maakt een mooie scherpe bocht. De beste stuurlui mogen dan aan wal staan, ook zij moeten oefenen en oefenen, nietwaar?
Edit: Foto's toegevoegd, video's volgen nog.
HJ met meer details op de mast, zoals de radarschotel, etc.
Norden, nu met trosje op dek, en een niet helemaal kloppende vlag:
Varend op volle snelheid, over het "hobbelige" water:
En op iets lagere snelheid, geeft volgens mij het mooiste vaarbeeld: