Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    En nog een duo op het water, wel van 2 weken geleden, maar ik had de video nog niet ge-upload:

Helaas had de jongedame niet zoveel zin om te varen, dus was het vooral papa die de sticks bediende. Langer dan 5 minuten aandacht vasthouden is op die leeftijd blijkbaar moeilijk. De opgave ligt dan in het bedenken van een uitdaging, die ook weer niet te moeilijk is, want dan is het weer "het lukt me niet, doe jij het maar, pap".

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Wat doe je als je wilt varen, maar je die dreigende lucht niet vertrouwt? In mijn geval dacht ik aan mijn onderzeeër(tje), de U-16. In het park is een stukje in het water waar een rand van stenen omheen ligt. Doordat het daar een klein beetje stroomt is het water helder, zonder wier. En de stenen voorkomen dat, mocht de electronica weigeren, de sub het open water in wordt geduwd. Dus even opgeladen, en het water in. Even een beetje zoeken naar de juiste instelling van het mini-duiktankje, zodat de sub onder water blijft "zweven" maar daarna was het leuk spelen onder water. Ook het bereik getest, duiken gaat nog prima tot een afstand van 10 meter of meer, maar weer omhoog komen ging pas als ik een paar stappen dichterbij deed.

3. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    De video zit ik nog te monteren:
    Ik heb dinsdagavond de brutaliteit gehad om mijn prijzige,
    maar vooral enige camera op het dak van de stuurhut van de spits te schroeven
    (dan vertrouw je je schuit wél...)

Een mooie vaarvideo is het resultaat. De video volgt vanavond nog.
    (als het uploaden een beetje vlotjes gaat, tenminste)

4. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    We wachten in spanning op de beelden. ;)

5. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Net terug van een tripje naar de waterkant. Dit keer de verbouwde "Dickie" sleper mee, en de Dolly, voor het geval het jochie dat zo graag een brandweerboot in actie wilde zien, er weer zou zijn. Maar hij was er niet, dus alleen de sleper heeft in het water gelegen. Lekkere golfslag door de stevige bries, hopelijk heeft dat mooi film- en fotomateriaal opgeleverd, maar dat moet ik zo nog bekijken.

Sleper vaart goed, alleen de ontvangeraccu is wat "gaar", die ligt nu op de "testbank" om te kijken wat er mee is. En hoewel na een kwartier varen de boot van binnen nog droog was, lag er na een half uur toch een beetje water op de bodem. Weer via de schroefaskoker binnengekomen, ondanks nul komma nul speling op de as, en invetten met "uierzalf". Het water kan weliswaar niet bij de electronica komen, die zit allemaal vrij van de bodem, of, zoals de accu, in een bak, maar ik ga er toch weer een keer voor zitten om het op te lossen. Of een smeerkokertje op de schroefas maken, en daar dan een flinke voorraad iets dunner smeermiddel in doen, zodat vet dat verdwijnt van boven direct wordt aangevuld, of een andere schroefas, maar op zich zou een Graupner as, met goede smering, niet binnen een half uur mogen gaan lekken, lijkt me.

6. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

de robbe assen die nylon bussen hadden vond ik veel beter
    die waren tenminste waterdicht
    gr raf

7. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Dat zou kunnen, raf. Ik heb zelf tot nu toe weinig problemen met Graupner assen in andere boten, zoals de Paul Denker en de Hertha Jeep, maar moet er dan wel bij zeggen dat die een stuk langer zijn dan die in dit slepertje.

Gr, Henk

Edit: foto's van vandaag varen...

Laatst bewerkt: 12 mei 2012
  8. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

vandaag proberen varen met de kriek
    die had eerst een accu probleem daarna water op de ontvanger (gelukkig geen schade)
    de type 23 zijn roer zat muur vast ,bleek een doorgang in aluminium te zijn geoxcideerd
    de type 21 zijn diepte regelaar liet het afweten en was zelfs niet bij te regelen ,
    en de skipjack had ik de accu vergeten op te laden
    dus ik heb met veel WILLEN varen maar alleen de kriek heeft een paar rondjes gedraaid
    de rest heeft buiten de type23 en de kriek geen water gezien

het was toch een mooie dag en dat is toch ook al iets

gr raf

9. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Grappig bootje, maar er trekt wat in mijn oog :rolleyes:

Zijn de banden wellicht van onderstaande truck?

10. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Geen idee wat de schaal is van de boot (ik twijfel of de boot überhaupt 1 schaal heeft, de ladder voorop is erg smal vergeleken met de reddingsboeien bijv.) en of de banden op schaal zijn. Ze beschermen de zijkant in ieder geval goed bij het aanleggen en eventueel toucheren van andere boten, zullen we maar zeggen...

11. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Hier de beelden die ik afgelopen keer bijelkaar gevaren heb.
    De eerste beelden zijn in een eerdere video ook te zien.

Tot zo ver.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Mooie beelden, Klaas. In het begin van de "aan-boord" video leek je wel dronken, met dat zigzaggen, maar dat ging snel daarna beter. ;)

Kwam je op het einde niet vast te zitten, toen je die "soep" in voer?

13. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Ik had mijn knuppels omgedraaid, dus ik moest even wennen aan het feit dat ik met de andere hand stuur.
    De stuurknuppel waar ik nu mee stuurde heb ik het veertje van weggehaald.
    Dus ook het feit dat mijn roer niet terug naar het midden viel was heel even wennen geblazen.

De soep stond nog net genoeg water op om er heel traag te varen,
    Deze spits heeft leeg slechts 5 cm water nodig.
    Dus ik kan bijna overal terechtkomen.

Laatst bewerkt: 20 mei 2012
  14. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

foto's online van gisteren 13 mei

http://users.telenet.be/bmsa/mol13mei/

en hoe peter het gelapt heeft geen idee maar de foto's spreken voor zich zelf
    probeer zelf maar eens je boot zo op een rots te parkeren en nee het water was niet gezakt
    gr raf

15. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ah, een niet centrerende roerstick en ook nog gewisseld. Dat verklaart waarom het later beter ging, een kater lost meestal niet zo snel op. ;)

Zelf net ook nog wezen varen, met de HJ en de Norden. Bij de eerste was het om te kijken of de motor minder warm werd nu er een fluxring op zit. Die zou iets meer koppel moeten geven in ruil voor wat toeren. Toeren heeft de HJ nog genoeg, het bootje was niet merkbaar minder vlot. De motor werd nog wel vrij warm, maar misschien toch iets minder dan vorige keer, terwijl ik nu redelijk veel volgas heb gevaren.

De Norden was mee om te testen of de ombouw naar 2.4 GHz geslaagd was. Ik moest nog wel de instellingen van het gasbereik aanpassen, de motor liep al voluit terwijl de stick nog een stuk naar boven kon, maar verder ging het prima.

Ik had ook de roeruitslag naar rechts wat verkleind, die bleek groter te zijn dan naar links, en dat was deels de reden dat de boot de neus zo in het water drukt bij een scherpere bocht rechts. Het roer werkt dan meer als rem dan als stuurvlak. Het mooiste zou zijn als ik met dual-rate het zo kan programmeren dat je kan kiezen tussen veel uitslag, voor dicht bij de kant precisie-varen, en gereduceerde uitslag voor hoge snelheid varen. Als ik nu het roer vol naar rechts gooi, kan de boot soms zelfs een 180 draai op de plaats maken. Dus maar weer eens in de handleiding van de zender duiken, en anders wat voorzichtiger met het roer, dat moet bij de HJ ook, als ik daar op volgas vol naar rechts stuur, gaat de schroef lucht happen. Net een tikje minder naar rechts, en hij maakt een mooie scherpe bocht. De beste stuurlui mogen dan aan wal staan, ook zij moeten oefenen en oefenen, nietwaar?

Edit: Foto's toegevoegd, video's volgen nog.

HJ met meer details op de mast, zoals de radarschotel, etc.

Norden, nu met trosje op dek, en een niet helemaal kloppende vlag:

Varend op volle snelheid, over het "hobbelige" water:

En op iets lagere snelheid, geeft volgens mij het mooiste vaarbeeld:

Laatst bewerkt: 14 mei 2012
  16. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    zwart
    geel
    rood :confused:

geen EU land neem ik aan. ;)

17. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    België op zijn kant. Misschien verkeerd bedrukt in de fabriek, of verkeerd gesneden. Maar ik had deze nog liggen in mijn voorraad en aangezien de Norden toch al een "fantasie-boot" is, althans volgens Graupner is hij losjes gebaseerd op een aantal modellen kustwachtboot, en de kleuren wel doen denken aan de Duitse vlag, vond ik dit wel kunnen. Misschien dat ik er tzt een NL of echte Duitse vlag op zet, maar dan moet ik eerst met het spaarvarken overleggen, dubbel bedrukte vlaggen zitten toch al rond de 3 euro per stuk, en deze was gratis.

Trouwens, wat nazoekwerk leerde me net dat, als ik rood boven had gedaan, het de vlag van de "Brabantse Revolutie" uit 1789 was geweest.

18. Robert-10

Robert-10

Lid geworden:
    9 jan 2008
    heb je niet een stukje lint liggen in de kleuren van de nederlandse vlag??

19. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Het enige wat zou kunnen voldoen is het stukje lint aan de Zwem-ABC medaille van onze dochter, maar ik denk niet dat ik vrienden maak als ik dat pak... :shock:

20. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010

Deel Deze Pagina