SZD 51-1 - Junior | Vragen & Afbouw

Hallo!

Ik ben in het bezit gekomen van wat bijzondere vintage toestellen. (De reden ook dat ik met de cirrus gestopt ben). Leuk om toch wat te hebben wat er niet al heel veel rondvliegt!


logo-1.jpg


Dit topic zal gaan over de SZD51-1 Junior. Voor mij een leuk toestel, omdat ik er zelf mijn solostarts op gevolgen heb, in real life zeg maar! De bedoeling is dan ook om straks de registratie over te nemen van een van de juniors van Aero Club Salland.

Echter zit ik nu met wat vragen.

Ik wil gezien de stompe neusvorm geen electromotor voorin bouwen. Slepen is hier geen optie. (Overigens zit er wel een buisje voorin de romp, wie weet hoe ik die het makkelijkst kan gebruiken als sleephaak?). Wel heb ik dus de beschikking over een motorlier. Ik wilde dus eigenlijk deze kist (en straks ook de LS-1 & mini-Nimbus) omhoog gaan trekken met de lier. Echter heeft deze kist geen starthaak! Ik heb ook geen idee van het zwaartepunt, maar als ik een ruwe schatting maak lijkt het mij dat de starthaak ter plekke van het wiel moet komen... dat wordt dus lastig...

Wie weet hoe ik dit verhaal het beste kan aanpakken? Starthaak (te) ver voor of achter het CG?

Heeft er iemand toevallig wat info over deze kist? Ik weet echt helemaal niets! De vorige eigenaar had deze kist liggen vanaf eind jaren tachtig. Ik heb hem dus nu in goede, nooit gevlogen staat! Span is 3 meter, maar dat is dan ook het enige dat ik weet..

Paar plaatjes van mijn kist:

szd51-1.jpg


szd51-2.jpg


szd51-3.jpg


Wat ik wel heb: (iemand die pools kan?)
Polskie Forum Modelarskie :: Zobacz temat - SZD-51 Junior

edit: met google translate kom je al een redelijk eind op weg.. Helaas lukt registreren op dat forum mij niet, anders zou ik contact kunnen opnemen met de bouwer van die kist.
Google Vertaling
 
Laatst bewerkt:
SZD Junior

Er is heel wat info op het web,
bv
JetPhotos.Net Aviation Photos: 51-1 Junior||||||1|||||||SZD 51-1 Junior|||||||||||||||||||||||||||||||||
Plaats van de lierkoppeling inderdaad net aan het wiel. Op te lossen door een dubbele koppeling aan elke rompzijkant, en met een Vkabel aansluiten.

Grtz,
Jan
 
Er is heel wat info op het web,
bv
JetPhotos.Net Aviation Photos: 51-1 Junior||||||1|||||||SZD 51-1 Junior|||||||||||||||||||||||||||||||||
Plaats van de lierkoppeling inderdaad net aan het wiel. Op te lossen door een dubbele koppeling aan elke rompzijkant, en met een Vkabel aansluiten.

Grtz,
Jan

Hallo!

Over de echte is inderdaad veel te vinden, het gaat mij nu om het model. Ook geen idee van welke leverancier dit model is.

Zou je iets specifieker kunnen zijn over de methode van de lierkoppeling?
 
Leuke kist!
Heb ik in het verleden ook nog de nodige uurtjes op gemaakt :)!

Voor het bepalen van het zwaartepunt - daar zijn diverse programma's voor te vinden. Kijk hiervoor o.a. op de homepage van Frans Hoppenbrouwer (SOFTWARE)

Plaats van de starthaak is 10-15° voor het zwaartepunt. Dit zal inderdaad ter plaatse van het wiel zijn. Verder naar voren kan ook maar dan roteert het model slechter en moet je fors up trekken tijdens de start om een beetje hoogte te krijgen, met het risico op overtrekken aan de lijn.

Je zou de starthaak direct naast het wiel kunnen plaatsen. 1-2 cm uit het midden op een spanwijdte van 3 m zal nauwelijks enige invloed hebben (bij echte zwevers zit de starthaak ook vaak 20-30 cm uit het midden, heb je hier ooit iets van gemerkt tijdens de start?)
Durf je dit niet aan, dan kan je kiezen voor een starthaak aan beide zijden van het wiel, en een v-kabeltje aan de parachute.

Succes met de bouw!

Paul
 
ah op die manier een V-kabeltje! Tja inderdaad dat zou ik kunnen doen, maar ik denk dat ik gewoon een hoogstarthaak aan 1 kant van het wiel ga maken. Als dat weinig problemen geeft is dat de makkelijkste oplossing.

Inmiddels toch contact kunnen krijgen met de Poolse bouwer. Hij heeft ook geen tekeningen of iets dergelijks. Hij wist alleen te vertellen dat het oud model is, gemaakt in de vroegere DDR, en dat het een polyester romp betreft omdat epoxy verboden was? Het CG heeft hij afgemeten op 30% vanaf de neuslijst.
 
Laatst bewerkt:
Zo, vleugels zijn casco klaar.. (overigens in tegenstelling tot de poolse kist heb ik beplankte houtbouw vleugels..)

Eventjes omdat ik 't zo'n mooie kist vind..

szd51-4.jpg


szd51-5.jpg


szd51-6.jpg


To-do list in volgorde van prioriteit:

* Hoogteroerservo monteren en stabilo aankoppelen.
* Starthaak monteren
* Sleepkoppeling monteren
* RC inbouwen
* Uitbalanceren
* Test handstartjes
* Lierstart uitvoeren
* Afwerking (stikkeren e.d. / kleurenschema)
- Mooiere cockpit & kap bouwen (deze is niet echt mooi vind ik..)
- Weghalen wieldeurtjes, dat heeft de echte natuurlijk ook niet.

Ik hoop 'm in ieder geval te maidenen op de meeting bij RC-Paul 26 juni (in Mei ben ik de hele maand op vakantie). Hopelijk dan wat hulp van ervaren lier/sleep piloten (beiden nog nooit gedaan!).
 
Laatst bewerkt:
jip even wat servo,s inbouwen en dan testvliegen en of slepen en als hij goed presteert krijgt hij ook n overhauling (opknapbeurt):grin:ik zag dat jij dr n wieltje onder hebt:yes: die van mij multiplex b4 bingo heeft dat niet is dus n buikschuiver zou dat voor de slepers n probleem zijn??
 
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar een starthaak net naast het wiel werkt gewoon zonder enig probleem of zonder dat je er ook maar iets van merkt. Het voordeel van zo'n Y-kabel ontgaat me dan ook volledig, terwijl ik er wel nadelen bij kan verzinnen.....

Leuk model trouwens!
 
Ik ga een haak aan 1 kant maken. Dat lijkt me toch het makkelijkst. Iemand van jullie die wil helpen keuren/maidenen/lieren/slepen de 26e bij Paul?
 
Ik ga een haak aan 1 kant maken. Dat lijkt me toch het makkelijkst. Iemand van jullie die wil helpen keuren/maidenen/lieren/slepen de 26e bij Paul?

He Jaap,

mooie kist! Hoe kom jij toch iedere keer aan die aparte modellen ??

Keuren wil ik wel doen, krijg je er ook nog een origine sticker op ;-). De rest waag ik me liever niet aan, dat kunnen anderen veul beter ;-).

P.s. schiet het al op met de Nimbus ribbetjes??


Groeten,

Paul.
 
Hey Paul!

Ik heb deze kist samen met de LS-1 en de oude motorlier van iemand over kunnen nemen die helemaal met de modelbouw gestopt is. Een mazzeltje dus!

[offtopic]
En de Nimbus.. tsja, ik ben met van alles en nog wat druk, ik kom er domweg niet aan toe. Zou je me nog een keertje willen mailen wat je precies nodig hebt. Ik beloof je al veel te lang van alles.

De ribbetjes ben ik nog niet mee verder geweest. Ik heb een autocad file, die nog ge-finetuned moet worden. Erg lastig, en weinig zin aan met die mooie weer... Wanneer wil je bouwen, ik zal nogmaals kijken wat ik kan doen voor je..
[/offtopic]
 
hoi

kwam deze foto tegen op een duits forum
mischien heb je hier wat aan .
deze heeft de haken aan 2 kanten

full


gr paulus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen, ik krijg geen goede 'relatie' met deze kist. Het blijft hommeles bij het starten aan een lijn (klapt flink achterover alvorens te gaan 'vliegen'). Mijn EMC Vega allround lijn is NET te licht om deze kist bij weinig wind te starten waardoor ik er bijna niet mee kan vliegen. Verder denk ik dat er qua instelhoekverschil e.d. iets niet goed zit.

Nadat gister een tipje bij de landing in het gras haakte zit er een klein butsje in de romp en kreeg ik er de balen van. Niemand die info heeft over deze kist, en ook niet te vinden op internet. Frustratie! Ook de voorbereidingen voor mijn zelfbouw supra vorderen steeds verder. Dys moet het besluit dan maar vallen... Ik geef het op... Iemand anders mag het proberen met deze kist.

Wie denkt deze kist onder de knie te kunnen krijgen en er een mooie semi schaal kist van te maken? Laat het me weten en wie weet kan ik je voor een klein bedrag voorzien van een leuk 'project'.

Jaap

edit:
ohja.. 1 voorwaarde.. Als ik 'm weg doe wil ik deze kist op een vintage meeting nooit met een afgezaagde neus tegenkomen :-) Daar leent dit neusje zich echt niet voor!!
 
Laatst bewerkt:
Ik wil mij er wel aan wagen, neusje blijft zitten. Mits de prijs acceptabel is.... Soms vraagt men astronomische bedragen, terwijl ik bv de Grunau Baby van Raymond heb gekregen. (ah ja, er zat wel een belofte aan vast die ik nagekomen ben)

EDIT: ik besef net dat ik mij weer niet er aan kan houden, en ik maar denken dat de Salto de laaste zou zijn van dit jaar. :mrgreen:

Weet je wat, als ik m onder dezelfde voorwaarden kan ''bemachtigen'' als mijn Grunau Baby ga ik er wat moois van maken. :p
 
Laatst bewerkt:
Mooie kist

Zo, vleugels zijn casco klaar.. (overigens in tegenstelling tot de poolse kist heb ik beplankte houtbouw vleugels..)

Eventjes omdat ik 't zo'n mooie kist vind..





szd51-6.jpg


.

Inderdaad een mooie kist man.
Wat is de wortel en tip koorde?

Naar wat ik zie moet dit schitterend vliegen.
Veel succes ermee.
Aurectar
 
Back
Top