Saufenbil Last Down XXL V3

Hallo mensen,

ik heb eind vorig jaar deze mooie zwever gekocht, maar pas nu tijd gevonden te gaan bouwen.
Alles gaat goed maar ik loop tegen het probleem aan dat de meegeleverde Bowdenkabel tekort is. (103 cm, en heb nodig 115 cm)
Om de kabel te monteren zoals in de handleiding staat aangegeven heb ik nu de kabel tekort. Aan de servo kant voor in de romp moet je de meegeleverde draadstang van 2 cm M2 in de binnenkabel draaien. IK heb dat gedaan tot ong. een cm diep. Dan de Gabelkopf erop gedraaid, en dat aan de servohevel gemonteerd.
Echter, als de servohevel helemaal naar achteren staat gedraaid, kom ik achter in de romp ruim 10 cm kabel tekort. Doe ik iets verkeerd, of is de meegeleverde kabel gewoonweg tekort?

De accubak van gelaserd hout zit ook ver genoeg naar achteren, precies met de ogen aan de messing buis van de achterste paspennen van de vleugelwortel.

2012-03-14%2018.56.33-1.jpg


2012-03-14%2018.56.48-1.jpg


Heb de vraag ook bij Staufenbil neergelegd, eens kijken wat hun aangeven.

Ik hoor graag van jullie mensen, wellicht dat ik toch iets over het hoofd zie??

Grt
Edwin
 
Heb de vraag ook bij Staufenbil neergelegd, eens kijken wat hun aangeven.

Ik ken de kist niet persoonlijk maar het lijkt me idd vrij duidelijk (te kort).
En Staufenbiel kennende zal je wsl. rap een antwoord krijgen en is er al een andere stuurstang onderweg.
 
Net even de video van Staufenbiel bekeken. Met de standaard Himodel motor moet er 70gram lood in de neus volgens die test.
Wat heeft dit met de stuurkabel te maken? Ik zou de accubak omkeren, met de servo achterin en de lipo voorin. Omdat de accu dan verder voorin ligt, hoef je minder lood of helemaal niets toe te voegen. En omdat de servo verder naar achteren komt is de stuurkabel ook meteen lang genoeg.

Groet,
Gerben
 
Hallo Gerben,

ja, dat kan, maar de accubak heb ik reeds verlijmd in het model met 5 min epoxy en zit muurvast. Precies zoals de handleiding aangeeft dit te moeten monteren.

Om even op jouw idee terug te komen, het CG punt kun je met het verschuiven van de accu enigzins bepalen. Ik hou vooralsnog eerst die 70 mm achter de leading edge van de vleugel aan. De servo, de accu's (denk dat ik 2 3S 2200MaH Lipo's erin doe, parallel ) en de regelaar komen helemaal voorin te liggen. Hiermee hoop ik het CG punt wat goed te krijgen, en anders maar wat lood voorin.

Helaas is jouw idee geen optie, de accubak zit al verlijmd :D

Bedankt voor de tip in elk geval!!!

Grt
Edwin

Ps, er komen straks nog vast wel wat vragen vwb het afstellen in de zender en de flaps om de remfunctie goed te krijgen, het is mijn eerste zwever die ik heb aangeschaft...
Vliegen met vliegtuigen doe ik al een paar jaar, idem voor div. heli's. Maar echte zwevers zijn nieuw voor me.
 
Laatst bewerkt:
Ps, er komen straks nog vast wel wat vragen vwb het afstellen in de zender en de flaps om de remfunctie goed te krijgen, het is mijn eerste zwever die ik heb aangeschaft...
Vliegen met vliegtuigen doe ik al een paar jaar, idem voor div. heli's. Maar echte zwevers zijn nieuw voor me.

Niet om anderen iets te ontnemen maar zet die vraag dan in het zweefvliegen-subforum.
Daar zitten er genoeg met zo'n toestel.;)
 
Iets heel anders: ik zie dat je rubbers gebruikt bij het monteren van je servo. Dat doe ik bij een zwever nooit. Rubbers zijn er om trilling te dempen en die heb je bij een motorkist veel meer als bij een electrozwever. Ik zou ze niet gebruiken, je haalt daarmee ook wat speling uit je aansturing weg.

Groet,

Jacob
 
Ok, bedankt voor de tip Jacob ;)

Net een mailtje van Staufenbiel ontvangen, ze geven aan dat ze de zaak gaan onderzoeken en controleren, en indien nodig de ontbrekende / verkeerde materialen gaan naleveren.

Bin gespannt :D

Grt
Edwin
 
kan je het staafje aan de servo niet verlengen
ofwel met kabels werken ( push - pull )
ik ga dit laatste gebruiken op mijn LAST DOWN ,
 
Dat kan wel denk ik maar wacht eerst even de bevinding van Staufenbiel af wat zij aangeven. Ben nieuwgierig naar de oorzaak ervan.

Grt
Edwin
 
Ik heb de Last Down XL en geen probleem met te korte stuur kabels.Volgens mij zijn rompen het zelfde?
De servo's heb ik dieper ingebouwd om de (2de accu plank) helemaal naar voren door te laten lopen over de servo i.v.m het zwaartepunt, en dan hoef je geen lood toe te voegen.
accu 4s 4000.
Motor 42/30 195 gram.
Prop 14x8.
Weegt ongeveer 3100 gram.
 
Hallo mensen,

gisteravond nog even met een bevriend mede-piloot hierover gepraat, en hij gaf aan dat het verplaatsen van de accutray helemaal naar voren nog niet zo'n gekke oplossing is, dus wat Gerben al eerder heeft geschreven. Probleem is alleen dat ik de accutry dus al helemaal heb verlijmd en niet zonder schade aan romp en / of tray losgehaald kan worden. Die laat ik dus maar gewoon zo zitten zoals voorgeschreven in de handleiding.
Wat ik nog wel kan doen is het frame waar de servo op gemonteerd wordt (helemaal voorin tussen motor en accutray) los halen en dan de accus helemaal naar voren schuiven, en een zelfgemaakte montageplaat maak voor de servo.
Daarmee is dan het probleem van het CG punt en de te korte kabel verholpen.
Maar, zo eigenwijs als ik ben :D ga ik het eerst proberen zoals Staufenbiel het in de handleiding beschrijft te doen. Kan zijn dat het CG punt bij mij wel goed komt zonder lood, hoewel ik daar niet vanuit ga omdat ik meerdere mensen zie schrijven dat er lood in moet. Als het zonder lood kan, dan kies ik daar natuurlijk voor om het totale vlieggewicht zo laag mogelijk te houden in de zwever. Elke gram is er één denk ik maar zo.
Mijn motto is om het mechanisch zo goed mogelijk te krijgen, dan hoef je electronisch zo min mogelijk te corrigeren met oog op CG en trim in de zender. Bij mijn heli's doe ik dat net zo en ze vliegen als een zonnetje, zonder enige trim.

Kreeg net van Staufenbiel een mail terug:
''Wir prüfen das nach und senden Ihnen passende Teile zu.''

Ben benieuwd wat voor een verrassingspakket ik krijg toegestuurd :D.

Hou jullie op de hoogte mesen. Iedereen bedankt voor de input alvast!!!​

Grt
Edwin​
 
Valt me nu ook ineens wat op aan het geheel:

De bouwtekening in de handleiding van Staufenbiel laat zien hoe je de accutray moet monteren en samenbouwen. De gelaserde delen op tekening zien er ook anders uit dan dat ik heb geleverd gekregen, denk aan de vorm van de halfronde steunen onder de tray. De plaats waar de servo moet worden gemonteerd is op e bouwtekening net voor het midden van de canopy getekend, maar bij mij zit het geheel veel verder naar voren, net achter de motor. Dat kan betekenen dat de tray niet de juiste is, of dat de tekening afwijkt van wat er is geleverd. Ik heb geen idee want er staat nergens een afmeting van de tary in de handleiding, enkel hoe op te bouwen en waar te monteren.
Dat KAN verklaren waarom mijn kabel nu tekort blijkt, maar het kan ook niets betekenen en dat de tray toch gewoon goed is en de tekening nu eenmaal afwijkt. Er zijn dus meerdere factoren waarom het nu is zoals het is 8-O

Komt wel goed, maar baal er wel wat van omdat ik het gewoon goed wil hebben en nu niet goed gaat :D
Mischien krijg ik wel een hele nieuwe kit per pakketpost :D:D:D

Grt
Edwin
 
Probeer maar eens wat te wrikken aan de accubak, zal je nog tegenvallen hoe goed (of slecht eigenlijk) 5 minuten epoxy vast zit.

Groet,
Gerben
 
Dat zei Aldert gisteren ook, en heb dat natuurlijk al geprobeerd, maar geloof me, het zit echt knoepert-vast. Zo vast, dat ik de bak aan gort trek als ik teveel kracht zet....
Heb de Dymond epoxy ook daar bij Staufenbil gekocht, en ben er echt heel tevreden over. Mooi dun en goed verwerkbaar. Heb dat ook wel eens anders meegemaakt helaas en dan krijg je de situatie zoals jij nu beschrijft.

Grt
Edwin
 
Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.

Heel vaak klopt de bouwbeschrijving niet precies. Altijd eerst meten voordat je iets verlijmd. Als ik bij al mijn modellen alles had gemaakt volgens de beschrijving hadden de meeste modellen nooit gevlogen............ of de eerste vlucht niet overleefd...............
 
Klopt, heb je gelijk in. In dit geval valt er niets te meten.
Het zou anders zijn als er in de handleiding de afmetingen stond aangegeven van de tray, dan kun je dat nameten of het ook klopt.
Mijn '' ijkpunt'' is de achterse paspen waaraan de de tray moet worden opgehangen om de messing staf heen, en dat heb ik gedaan zoals de handleiding aangaf te moeten doen. Pas later '' ontdek'' je dat de werkelijke lengte van de bak afwijkt t.o.v. de tekening. Dat ligt niet aan het wel of niet meten, maar aan de verkeerde bak of een te korte kabel :D

Maar je punt snap ik en controleer dat ook normaliter, maar zonder (opgegeven) maten valt er weinig te meten ben ik bang :D

Grt
Edwin
 
In mijn XXL heb ik de servo inderdaad achterin de cockpit gemonteerd en via een pull-pull systeem aan de rudder verbonden. Loopt heerlijk soepel, spelingsvrij, en loste zo mijn probleem van de te korte kabel op...

Met een 3S/4000 mAh LiPo voorin, moet er nog steeds een ruime brok lood bij (ca. 100 gram).

Succes! Het is een heerlijk vliegende kist!
 
Klopt, heb je gelijk in. In dit geval valt er niets te meten.
Het zou anders zijn als er in de handleiding de afmetingen stond aangegeven van de tray, dan kun je dat nameten of het ook klopt.
Mijn '' ijkpunt'' is de achterse paspen waaraan de de tray moet worden opgehangen om de messing staf heen, en dat heb ik gedaan zoals de handleiding aangaf te moeten doen. Pas later '' ontdek'' je dat de werkelijke lengte van de bak afwijkt t.o.v. de tekening. Dat ligt niet aan het wel of niet meten, maar aan de verkeerde bak of een te korte kabel :D

Maar je punt snap ik en controleer dat ook normaliter, maar zonder (opgegeven) maten valt er weinig te meten ben ik bang :D

Grt
Edwin

Ook dan zet ik eerst alles in elkaar zonder te verlijmen zodat ik kan bekijken of het klopt of dat er iets veranderd moet worden.

Ik heb nu de Magic van Staufenbiel hier liggen, en die heb ik al meerdere keren bekeken en alles gepast zonder te verlijmen.

Als ik een bouwdoos koop of ik bouw van tekening dan bestudeer ik eerst de tekening. Dat kan soms meerdere weken duren, daarna maak en pas ik alle onderdelen in elkaar en als alles past wordt het verlijmd.

Ik heb hier nu de tekening liggen van een Fokker DR1 van Balsa USA die rol ik regelmatig uit op de grote eetkamer tafel. Dan zit ik uren te kijken en te meten. Dit model staat op de lijst voor te bouwen, maar pas als mijn wedstrijdkisten en de Inter-ex modellen voor volgend jaar klaar zijn. De wedstrijd modellen zijn ARF-jes (afmonteren) en de inter-ex modellen zijn eigen creaties zonder tekening of maatgeving.........
 
Ik zou ook een Lothulse gebruiken met een M2 moertje erop en deze aan je stuurkabel solderen. Daar kan je dan je kwiklink opschroeven en mooi afstellen.

S1003178-m.jpg


Grt Lyckele
 
Hallo mensen,

vandaag post van Staufenbiel ontvangen, jawel...; een complete set Bowdenkabel van 1,5 mtr. Buitenmantel oranje, binnenkabel wit nylon (?) met dunne staaldraad als kern. Compleet met Gabelkopf en moertje om te fixeren.
Heb nu alleen nog een bevestiging nodig voor op de servo arm zelf, denk dat daar wel speciale draad aansluiters voor te gebruiken zijn als deze https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikelen/popup.php?foto=1173 of wordt het de soldeerhuls zoals Lyckele aangeeft? Is de binnenkabel met stalen kern dan goed soldeerbaar?


Staufenbiel team; TOP SERVICE !!! Danke! :banana::banana:

Grt
Edwin
 
Back
Top