Saufenbil Last Down XXL V3

Zo mensen,

De bowdenkabel is geplaatst, dik in orde.

Alle servo's zitten erin, nu de uitslagen nog instellen.
Als ik van de handleiding uitga ziet het er als volgt uit:

Querruder: ca. 10/5mm
Betekent dit dat ik maximaal 10 mm moet aanhouden en minimaal 5 mm?
Of bedoelen ze 10,5 mm ?

Beetje vaag....

Grt
Edwin
 
Dat betekend 5 mm uitslag naar beneden en 10 mm uitslag naar boven.
Bij Quer moet de uitslag naar boven altijd groter zijn dan naar beneden :mrgreen:

Grt Lyckele
 
Ok, duidelijk, dank. Mag ik vragen waarvoor dat dient?
De rolroeren bij vliegtuigen hebben ook gelijke uitslagen toch?

Je leest het al; zwevers zijn nieuw voor mij :-)
 
Lees dit maar een door

The down going aileron creates lift - more lift equals more drag. So if ailerons move equally then the wing on the down-going aileron side (the outside wing in a turn) will experience more drag which will tend to yaw the model so its nose points out of the turn. This is called "adverse yaw".
*
Adverse yaw doesn't just look ugly it brings other problems; it promotes side slip which increases overall drag. Also if the model has dihedral the effect of the side slip will be to try to roll the model out of the turn. All in all this is not desirable.
*
Two methods for dealing with it;
*
1. Live with it but must use some rudder in the direction of the turn to counteract it, effectively countering the adverse yaw with oppisite rudder induced yaw. Makes for nice flying problems if you like that sort of thing (I do) where you have to judge just the right amount of rudder to use - you can mix the rudder in with ailerons of course but I feel I'm cheating if I do that. (Just me - I'm not critising anyone else - if you like mixing rudder that's fine).
*
2. Alternatively, by letting the down going aileron have less travel you balance the drag between the two wings better. Up-going ailerons make some extra drag as well - but not nearly as much as down-going ones - becuase of the lift effect of a down-going aileron.

Adverse yaw - Wikipedia, the free encyclopedia

Aileron-Differential.png



Grt Lyckele
 
Ok, duidelijk verhaal. Maar treedt dat effect niet zo snel op bij vliegtuigen met een kortere wing tov een zwever, of is het doordat een zwever in verhouding een kortere romp heeft tov haar vleugellengte ?
 
Back
Top